Lapset syövät liian suolaista
Tiedätkö, mitä lapsesi syö? On paljon mahdollista, että Kuopion yliopistossa tehdyn tutkimuksen paljastamat puutteet lasten ruokavaliossa pätevät myös teillä: liikaa suolaa ja rasvoja, liian vähän kuituja ja vitamiineja.
Kuopiossa on tutkittu ala-asteikäisten lasten syömistä pitämällä ruokapäiväkirjaa sekä arkipäivinä että viikonloppuisin. Niissä paljastui melkoisia poikkeamia voimassa olevista ravitsemussuosituksista. Poikkeamat ovat hyvin samansuuntaisia kuin aiemmissa selvityksissä todetut puutteet aikuisten ruokavaliossa.
Eli sitä pienet perässä mitä isot edellä. Lapsetkin saavat liikaa kovia rasvoja, sokeria ja etenkin suolaa. Suolan saanti oli kaksinkertaista suosituksiin verrattuna. Puutetta oli kuiduista ja D-vitamiinista sekä B-vitamiineihin kuuluvasta folaatista. Tytöt hyötyisivät myös enemmästä raudasta.
Ruokavaliota voi korjata melko yksinkertaisin opein. Rasvaisia maitotuotteita vähemmän ja suolaa kotiruokaan maltillisemmin. Myös ostettujen leipien ja valmisruoan suolapitoisuuksia voisi tarkemmin seurata. Kuituja ja folaatteja saa kokojyvätuotteista ja kasviksista. Marjoja, hedelmiä ja kasviksia pitäisikin antaa lapsille päivittäin.
Porkkanan popsiminen välipalana on useimmille lapsille mieluista ja vanhempienkin vaivatonta järjestää. D-vitamiinin tarve taas turvataan kala-aterioilla, joita pitäisi sisältyä viikkoon ainakin kaksi. Lastemme hyvinvoinnin takaamiseksi me aikuiset voimme itsekin noudattaa näitä oppeja. Esimerkissä on voimaa.
Yksinkertainen keino kohentaa lasten ravitsemusta on korostaa kouluaterioiden tärkeyttä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että joka kymmenes koululainen jättää kouluaterian kokonaan väliin. Muutkin syövät valikoiden. Vain pieni vähemmistö syö kaikki aterian osat: pääruoan, salaatin, leivän ja maidon.
HEIKKI ARVILOMMI


