Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Analyysi: Raision raitiotieselvitys on surkein tekele ikinä

Rannikkoseudun toimituksessa oli torstai-iltana epäuskon hetkiä. Taitoimme kovalla kiireellä valmiiksi perjantain printtilehteä kun sähköpostiin tipahti tieto, että Raision kaupunginhallituksen esityslista tulevalle maanantaille olisi valmis. Listalla oli paljon mielenkiintoisia asioita, joita halusimme vielä nostaa perjantain lehteen, kuten kaupunginjohtaja Ari Korhosen esitys veroprosentin nostamisesta. Etukäteen tiesimme, että tähän kokoukseen tulisi jotain myös raitiotiehankkeesta. Esityslistalla olikin kaksi asiaa koskevaa selvitystä. VTT:n jo aiemmin julkaistu selvitys Turusta ja sitten Raision joukkoliikennekäytävän selvitys. Tämä jälkimmäinen aiheutti epäuskon hetkiä. Wordillä kyhäillystä selvityksestä ei tuntunut saavan mitään otetta illan tunteina. Selvityksessä maalailtiin, miten Raisio voisi saada jopa kymmenien miljoonien eurojen tulot, jos raitiotiekiskot kaivettaisiin Raision keskustaan asti. Taittopäivän iltana aika oli kortilla ja jotain selvityksestä oli pakko saada lehteen. Printtilehteen ehti muutamia kappaleita raportin johtopäätöksistä ja nettiin hieman pitempi versio. Nyt tuohon raitioselvitykseen on ollut aikaa tutustua tarkemmin ja arvioida sitä kriittisesti. Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että se on surkein selvitys, minkä Raision kaupunki on ikinä tilannut keneltäkään konsultilta . Tai mistä minä tiedän, millaisia selvityksiä kaupunki on aiemmin tilannut, mutta tästä on vaikea pistää huonommaksi. Jo kieliasu on viimeistelemätön. Virheitä vilisee siellä täällä. Otan tähän vain yhden virkkeen selvityksestä: Pelkästään Ratikan vaikutusalueelle olevalle xxx Alueelle on suunnitteilla 40.000 asuntoa ja yöpaikkaa. Miten on mahdollista, että yhteen virkkeeseen saa noin monta virhettä. Yöpaikkoja. Ratikka isolla alkukirjaimella. xxx Alueelle. Kummallisia lauseita vilisee siellä täällä. Nykyinen tonttihinnoittelu on ollut kiinnitettynä ARA hinnoitteluun (onko näin). Olisiko kannattanut ottaa selville ensin? Viimeistelemättömät lauseet kertovat, että tekijällä on ollut raporttinsa kanssa niin vimmainen kiire, ettei kenellekään ole ollut aikaa lukea sitä edes kertaalleen ja korjata ilmiselviä virheitä. Raportti on luonnosvaiheessa ja kieliopilliset kömmähdykset voisi antaa anteeksi, jos raportin kova ydin olisi tehty huolella. Mutta kun se ei ole. Tuntuu siltä, että kirjoittaja on vain pudotellut hihasta miljoonia euroja, jotta lukija saataisiin vakuuttumaan siitä, kuinka loistava idea raitiotie on. Mitään tutkimuksellista metodia ei näytä olevan. Taikasauvan heilautuksella raitiotie imaisisi tuhansia uusia asukkaita Raisioon. En väitä, etteikö raitiotie voisi todellakin saada tuntuvia vaikutuksia Raision kaupungin elinvoimaan, mutta tällaisessa raportissa pitäisi osata perustella vakuuttavasti miten lukuihin on päädytty. Raision raportissa ei näin ole. Otetaan yksi esimerkki. Raportissa väitetään, että Lumparlan ja Kisakylän asuntojen ja rakennusoikeuden arvonnousu ratikkapäätöksen myötä on n, 20-30% . Miten ihmeessä tähän johtopäätökseen on tultu? Seuraavassa lauseessa nimittäin todetaan, että Aiempien tehtyjen selvitysten perusteella nykyisten kiinteistöjen arvonnousu on ollut 5-10 Muutaman virkkeen kuluttua kirjoittaja tuleekin arviossaan sille kannalle, että olemassa olevan asuntokannan arvon nousevan investointipäätöksen ja vaikutusalueen aktiivisen markkinoinnin tuloksena n.10-15% Nousevatko Lumparlan asuntojen arvot 5, 10, 15, 20 vai 30 prosenttia? Siihen ei löydy yksiselitteistä vastausta. Kisakylän asuntojen arvon kohoaminen raitiotien tulon myötä 30 prosentilla tuntuu myös epärealistiselta. Kisakylä on vasta rakenteilla oleva asuntoalue. Miten uusien asuntojen arvo yhtä äkkiä pompsahtaisikin vielä 30 prosenttia ylöspäin raitiotien tullessa, kun näitä asuntoja ei edes ole vielä olemassa. Kisakylä sijaitsee noin kilometrin päässä oletetusta raitiotiepysäkistä. Asuntojen arvon kohoaminen näinkin kaukana pysäkistä on mahdollista, mutta väitteiden tueksi pitäisi esittää vakuuttavampaa todistusaineistoa. Selvityksessä on lukuja rakennusoikeuden arvosta raitiotien varrelta. En tiedä, ovatko nämä luvut poimittu Raision kaupungin omista selvityksistä ja mikä on niiden kytkös yleiskaavaan, mutta summat ovat jollain tavalla järjellisiä. Kirjoittaja vetää kuitenkin hihastaan aivan uskomattoman luvun muutamia sivuja myöhemmin: [---] Tämä antaa käytännössä tehokkaalla kaavoituspolitiikalla kaupungille vuoteen 2050 mennessä luoda 1-1,5 miljoonan k-m2 rakennusoikeus- ja maankäyttösopimuspotentiaalin. Siis 1,5 miljoonaa kerrosneliötä. Mutustellaanpa hetki. Tyypillisessä Raisioon nousevassa kerrostalossa on noin 2000 kerrosneliötä. Tällä kaavalla 1,5 miljoonan neliön rakennusoikeuspotentiaali tarkoittaisi (1 500 000 neliötä/2000 neliötä) 750 kerrostaloa. Tarkoittaako raportin kirjoittaja todella, että Raisioon olisi seuraavan kolmenkymmenen vuoden aikana mahdollista rakentaa noin 750 kerrostaloa eli 25 kerrostaloa joka vuosi raitiotien vaikutusalueelle? Melkoinen betonierämaa. Raportin huikeimmat arviot ovat johtopäätöksissä. Yleensä johtopäätöksissä vedetään yhteen tutkimuksen tuloksia, mutta nyt kirjoittaja taikookin järisyttävät luvut aivan ensimmäisessä virkkeessä: Raision kaupungin mahdollisuudet kasvaa 30.000 asukkaan kaupungiksi vuoteen 2040 mennessä ja 35.000 asukkaan tavoite on mahdollinen vuona 2050. Siis kirjoittaja uskoo, että noin 20 vuodessa Raisio saisi nettomääräisesti 6000 asukasta lisää keskeisesti sen ansiosta, että Raisioon tulisi raitiotie: Raision nykyinen asukasluku 24200 nopeakin nostamien on realistista nimenomaan keskustan ja koko laatukäytävän kehittämisen avulla. Mistä nämä ihmiset tulisivat Raisioon? Tilastokeskuksen ennuste osoittavat väkimäärän pienenevän tulevina vuosikymmeninä, sillä suomalaisia ei vain synny enää niin paljon kuin aiemmin. Jos nykymeno ei muutu, on Raisiossa 2040 Tilastokeskuksen mukaan enää 22550 asukasta. Eroa raitiotieraportin ennusteeseen on 7500 asukasta. Aikamoinen ero. Raitiotie voisi todellakin tuoda lisää elinvoimaa Raisiolle, mutta raportti ei pysty uskottavasti perustelemaan, miten se tapahtuisi. Voi olla, että raportti maalaa raitiotien vaikutuksista niin kritiikittömän kuvan, että se voi vahvistaa useimpien raisiolaisten päätöksentekijöiden kielteistä kantaa raitiotietä kohtaan entisestään. Maanantain kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen se nähdään. PS. Tähän loppuun voisin ottaa suoran lainauksen raportin viimeisistä kappaleista. Yritysten houkuttelemine laatukäytävän vaikutusalueelle. Hyviä potentiaalisia kohteita ovat esim. lääke- ja telakkateollisuuden tutkimus- suunnittelu- ja kehitystyötä tekevät yritykset Aloittaa toteutussuunnitelmapäätöksen jälkeen laatukäytävän markkinointi kiinteistösijoittajille ja rakentajille. Editointi 2.11 klo 16: Lisätty muutamia kappaleita ja korjattu kirjoitusvirheitä.