Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

”Harvalla kone- ja tuotantotekniikan opiskelijalla on metallisorvia kotona” - Etäopetukseen siirtyminen Rasekossa on vaatinut digitaalista luovuutta

Kevät on ollut melkoinen digiloikka oppilaille, opettajille ja koko henkilöstölle. – Minun näkökulmastani etäopetukseen siirtyminen on sujunut hämmästyttävän hyvin, sanoo tieto- ja viestintätekniikan opettaja sekä kehittämispäällikkö Mikko Karilainen . Koulutuskuntayhtymä Rasekolla oli hyvät valmiudet, kun koronavirusepidemian takia etäopetus aloitettiin maaliskuun puolivälissä. Tarvittavat välineet opettajilla olivat jo ennestään käytössä. Kaikki oppilaat ovat käyneet opintojensa alussa Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kurssin, jossa koulun järjestelmät tulevat tutuksi. Heti poikkeustilanteen alussa opettajista nimettiin kymmenen digimentoria, joilla on tekniikka hallussa. Karilainen on yksi heistä. Mentoreiden tehtävä on varmistaa, että jokainen opettaja saa tarvitsemansa tuen etäopetuksen järjestämiseen. Mutta miten onnistuu käytännönläheisten ammattiopintojen opetus etäyhteydellä? Rasekosta voi valmistua esimerkiksi talonrakentajaksi, lähihoitajaksi, kokiksi tai levyseppähitsaajaksi. Karilainen kertoo, että esimerkiksi ajoneuvoasentajaksi opiskelevalle on voitu antaa tehtävä, jossa pitää tarkistaa auton öljyn määrä. Oppilasta on pyydetty dokumentoimaan tehtävä videoimalla tai valokuvaamalla. Opettajaan voi ottaa myös liveyhteyden videopuhelun avulla. Ravintola-alaa opiskelevat pystyvät hyödyntämään kotikeittiöitään, jossa he voivat laittaa ruokaa ja leipoa. Kaikilta tarvittavaa oppimisympäristöä kotoa ei kuitenkaan löydy. – Harvalla kone- ja tuotantotekniikan opiskelijalla on metallisorvia kotona. Näissä tapauksissa ollaan jouduttu miettimään muita ratkaisuja ja keskittymään enemmän teoriaan, Karilainen kertoo. ”Kovasti kouluun jo kaivataan.” Tämän kaltaisiin tilanteisiin on löydetty apua uudenlaisista oppimateriaaleista, joita on syntynyt ammatillisella puolella erilaisten hankkeiden myötä. Niissä esitellään 360-asteisella kameralla työskentelyä ja toimintaa työsaleissa. Etätyöskentelyn hyväksi puoleksi johtava rehtori Maria Taipale ja Karilainen molemmat mainitsevat digiloikan. Niin opettajat kuin oppilaat ovat rohkeasti tarttuneet uusiin tapoihin ja järjestelmiin, joiden käyttöä ennen jopa välteltiin. Tämän jälkeen kukaan tuskin enää arastelee videopuhelutapaamista tai digitaalisten apukeinojen käyttöä opetuksessa. Monella oppilaalla on jo kuitenkin ikävä perinteiselle koulunpenkille. – Kovasti kouluun jo kaivataan. On melkein positiivinenkin asia, että opettajan antama opetus ja oppimisympäristö saavat nyt ehkä enemmän arvostusta, Taipale sanoo. Karilainen painottaa myös perinteisiä yhteydenpitomenetelmiä. Wilma-viestit, Whatsapp-viestit, tekstiviestit ja puhelut ovat olleet tärkeässä roolissa etäopetuksessa. Tärkeintä on ollut tavoittaa jokainen oppilas. Taipale pitää varmana, että kaikki viimeisen vuoden opiskelijat valmistuvat ajallaan. Kesäaikana tullaan järjestämään pienimuotoista opetusta, jotta voidaan paikata mahdollisesti keväällä menetettyjä opintoja.