Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Poikkeustila pani rymättyläläisyrittäjän catering-toiminnan jäähylle - Nyt Patrik Qvarnström hankkii leipänsä hoitamalla kuljetuksia erikoisella aluksellaan

Rymättylän Aaslassa vaimonsa kanssa asuva Patrik Qvarnström , 42, teki joulukuussa ensiajon Super Cat ykköseksi nimeämällään aluksella. Aluksen kunnostus oli mittava ponnistus. Qvarnström ehti jo pelätä, löytääkö hän lähitienoilta osaavaa tekijää. – Ensimmäisellä tekijällä ei ollut riittävää kokemusta. Toinen kaveri oli taitava, mutta hän sai yllättäen sydänvaivoja, Qvarnström kertoo. Lopulta turkulainen Kovarakenne hoiti aluksen muutostyöt maaliin. Vuonna 1979 valmistunut Super Cat I palveli alun perin Varkauden palolaitosta. Muutostöissä se sai perämoottorit entisen sisäperämoottorin tilalle. Näin aluksen painopiste siirtyi entistä taemmas, mikä helpottaa lastinkuljetusta ja rantautumista. Nyt myös aluksen rakennetta vahvistettiin tuntuvasti. Modifikaatioille on luvassa jatkoa. Ne liittyvät Qvarnströmin haaveeseen kuljettaa aluksellaan ryhmiä Röölästä Maisaareen, jonka isäntänä hän toimii neljättä vuotta. Matkustajille rakennetaan katos, joka voidaan irrottaa suurikokoisten lastien tieltä. Rakennustarvikkeita ja työkoneita kyytiin Ensimmäiselle työkeikalle Super Cat I pääsi huhtikuun alussa. Qvarnström sanoo jännittäneensä, toimiiko kaikki toivotulla tavalla. Nyt hän uskaltaa jo hymyillä. – Pienelle lastialukselle on markkinarakoa. Tätä pystyy operoimaan yksin, mikä pudottaa vuokraushintaa tuntuvasti suurempiin lastialuksiin verrattuna. Super Catillaan Qvarnström on vienyt esimerkiksi terassirakenteita lautoineen ja harkkoineen mökkisaariin. Kyydissä on kulkenut myös työkoneita ja mönkijöitä. Useimmat kuljetukset ovat sellaisia, että mukaan mahtuvat useammankin mökkinaapuruksen rautakauppaostokset. Aluksensa ajo-ominaisuuksia Qvarnström kehuu hyviksi. Super Catin matkavauhti on 6-7 solmua. Polttoainetta mahtuu säiliöihin 400 litraa, mikä takaa riittävän toimintasäteen saaristoajoon. Rantautuminen kovalla tuulella vaatii taitoa, sillä Super Catissa ei ole keulapotkuria. Sen puutetta ohjaaja paikkaa kahden moottorin turvin. Super Cat muistuttaa maihinnousualusta ja sellainen se pitkälti onkin. Varustukseen kuuluu kaksi viiden metrin ramppia, joita pitkin työkoneet ajetaan rantaan. Syksyllä Qvarnström kaavailee tekevänsä alukseltaan käsin poijujen huoltotöitä. Kevät meni mullin mallin Koronan aiheuttaman poikkeustilan myötä Qvarnström on keskittynyt lastinkuljetukseen. Se ei tosin kata hänen pääelinkeinonsa cateringin romahtamisen synnyttämää aukkoa. Qvarnström ynnää pyörittäneensä catering-toimintaa 22 vuotta. Sinä aikana vakioasiakaskaarti on kasvanut suureksi. – Maaliskuussa kaikki ryhmät peruuttivat yhtä kymmenen hengen porukkaa lukuun ottamatta. Myös kesä näyttää toivottoman hiljaiselta, koska häät ja muut juhlat on peruttu. Saa nähdä, minkälaista Maisaaressa on, kun rajoituksia höllennetään 1.6. Tavallisesti Qvarnström on voinut keskittyä keväisin lentoharrastukseensa, mutta sekin on jäänyt koronahässäkän jalkoihin. – Keväisin olen tehnyt kaverin kanssa matkalentoja ja pörrännyt kotikulmilla. Tänä vuonna en ole ehtinyt lentää yhtään, mies harmittelee. Hän omistaa viiden kaverinsa kanssa kimppaan kaksipaikkaisen Aerostyle Breezer -ultrakevytkoneen. Merenkulkija nuoresta pitäen Koulutukseltaan Qvarnström on esimiespapereilla varustettu kokki. 18-kesäisenä hän lähti merille. Ensimmäinen pesti oli Silja Europalla. Matkustaja-aluksilla hän työskenteli kymmenen vuotta, ensin keittiöapulaisena ja sittemmin chef-kokkina. Tämän jälkeen hän siirtyi rahtialuksille yt kokki-stuertiksi. Niiden matkassa hän seilasi yhtäjaksoisesti vuoteen 2015. Catering-toimiensa ja Maisaaren isännöinnin ohella Qvarnström kuljettaa Finnpilotin luotsiveneitä ja Finnferriesin losseja.