Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Esa Solan ja Petra Eriksson-Solan autokokoelmassa on kolme kovaa saksmannia

On aurinkoinen iltapäivä. Esa Sola kruisaa kotikaupunkinsa Raision katuja juuri hankkimallaan vuosimallin 1977 Opel Kadetilla. Miehen kasvoilla loistaa tyytyväinen hymy. – Nuorempana minulla oli näitä useita. Silloin vanhat käyttöautot eivät maksaneet juuri mitään, Esa selittää. Hän ottaa esiin valokuva-albumin. Potreteissa on erivärisiä Opeleita ja on joukossa yksi Bedfordkin. – Kun tuolla viimeksi mainitulla menin Kivelän grillille, niin kyllä muuten sain huomiota. Menopelien hankinta oli Solan nuoruudessa mutkatonta. Sen sijaan ajokilometrien eteen joutui tekemään jatkuvasti remonttia. Hänen ensimmäinen autonsa oli Vauxhall Chevette. Se on rakenteellisesti sama kuin Opel Kadett C, lukuun ottamatta keulaa ja moottoria. Maailmanmestaruusmallin mukana tuli kultamitali Mennäänpä itse asiaan ja tutustutaan Esan ja hänen vaimonsa Petra Eriksson-Solan harrasteautokokoelmaan. Pariskunta on pyrkinyt hankkimaan hyväkuntoisia yksilöitä, jotka eivät vaadi jatkuvaa hoivaamista. – Sitä kun on tehty aikanaan ihan riittävästi, Esa perustelee. Molempien mielestä kokoelman helmi on vuosimallin 1972 Kuplavolkkari. Alkuperäiskuntoinen Kupla on harvinainen Der Weltmeister -malli. Esa ja Petra ovat sen toiset omistajat. Tehtaalla Weltmeisterin mukaan pantiin kultamitali ja lyhyt selostus erikoismallin taustoista. Volkswagen toi markkinoille Der Weltmeisterin, kun Kuplan tuotantomäärä ohitti T-Fordin. Kuuluisaa T-hoppaa oli tehty vuosina 1908–1927 yhteensä 15 007 034 kappaletta. Kun Brasiliassakin valmistetut vanhan mallin Kuplat luetaan mukaan, Kuplavolkkareita valmistettiin 1938–2003 noin 21,5 miljoonaa kappaletta. 1 280-kuutioisella bokserimoottorilla varustettu Weltmeister on perustekniikaltaan tyypillinen 70-luvun Kupla. Sen erikoisuuksia ovat Marathonblau-metallic-maalipinta sekä vakiovarustukseen kuuluneet monipuolaiset erikoisvanteet. Nuoruudessaan Esalla oli parikin Kuplaa. – Yhden ostin ammattikouluaikana 500 markalla Lemusta. Se oli seissyt tosi kauan. Raisioon päin hinattaessa Kupla pörähti Maskussa käyntiin. Hinaus lopetettiin ja ajelin sillä loppumatkan kotiin, mies muistelee. Nappisilmä-Kadett tekee nousua kulttiautoksi Miellyttävimpänä ajettavana Esa pitää Opel Kadettia. Sen rattiin hypätessä kokonaisuus tuntuu olevan täydellisesti hyppysissä. Nykyisen C-mallin Kadettinsa mies sai venekaupan yhteydessä. Se ei ole museokatsastettu, eikä siitä museopeliä näillä näkymin tulla tekemäänkään. Urheilullisilla GT/E-tarroilla, madalletulla alustalla, Momon ralliratilla ja erikoisvanteilla varustettu Kadett on Esan mielestä yksinkertaisesti sanottuna hauska auto, jolla on ilo ajaa. Aiempi omistaja on rakentanut kulkupeliä hyvällä maulla ja sopivasti pilke silmäkulmassa. Ehostuksen perusteella Kadettia voi erehtyä luulemaan hirmuiseksi kilpuriksi. Konepellin alla hyrisee kuitenkin Opelin alkuperäinen 1,2-litrainen neloskone. Solan pariskunta toteaa sen riittävän mainiosti heidän fiilistelyajoihinsa. – Tällaisella Esa toi minut katsomaan nykyistä kotitaloamme, Petra Eriksson-Sola sanoo. Molemmat tuumaavat 70-luvun Kadettien tuntuneen äskettäin mitäänsanomattomilta kansanautoilta, mutta nyt ne alkavat nousta kulttimaineeseen. Se näkyy hinnoissa, eikä tiettyjä varaosia ole helppo saada. Osien käyminen harvinaiseksi on yllättävää, sillä Opel valmisti Kadetin C-mallia vuosina 1973–1979 peräti 1 700 000 kappaletta. Mutkattomien ajo-ominaisuuksien lisäksi pariskunta kehuu Kadetin valtaisaa tavaratilaa. Tiukan paikan tullen sieltä löytyvät matkustajapaikat numerot 6 ja 7. Porschen ratissa tuntuu voima Kuplaa ja Kadettia Esa ja Petra nimittävät perinteisiksi rasvanäppiautoiksi. Heidän tallistaan löytyvä vuosimallin 1997 Porsche Boxster on toisenlaisen koulukunnan auto. Niitä valmistettiin Uudessakaupungissakin, mutta Solan pariskunnan yksilö on syntynyt Saksan Zuffenhausenin tuotantolinjalla. Sieltä auto päätyi Yhdysvaltoihin ja lopulta Suomeen. Kuplavolkkari ja Porsche Boxster ovat kaukaisia sukulaisia. Niitä verrattaessa ainoaksi yhdistäväksi tekijäksi osoittautuu samasta kohtaa, oikean lokasuojan yläpuolelta löytyvä bensiinitankin korkki. Keskimoottorisen Boxsterin ratissa tuntuu ennen kaikkea voima. Reilut 200 hevosvoimaa kiidättää autoa kevyen oloisesti. Yli 100 km/t vauhdissa takaosasta nousee pieni spoileri. Sen toiminta oli Esalle pienoinen yllätys. – En edes huomannut koko spoileria, ennen kuin poikani seurasi moottoritiellä ja kertoi siitä minulle. Urheiluautoksi Boxster on hänen mukaansa helppo ajettava. Siltikin kaupunkikruisailuun sopii paremmin vanha kunnon Kadett. – Porsche on parhaimmillaan aurinkoisena päivänä, kun voi laskea katon alas ja edessä on sopivasti mutkitteleva tie, Esa lisää.