Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Etäopetustekniikka toimii sittenkin - Seuraavaksi Maijamäessä jännitetään, kuinka kouluväen niskat ja hartiat kestäisivät päätteiden tuijottamisen

Naantalin Maijamäen yläkoulun johtava rehtori Vesa Malin kertoo opettajien käsissä olleen pienoista jännitysvapinaa, kun ensimmäiset etätunnit käynnistyivät keskiviikkona. Opettaminen tapahtuu nyt pääasiassa Teams-ohjelman avulla. Oppilaat käyttävät sitä joko koulusta saamillaan päätelaitteilla tai kotikoneillaan. – Teamsia on käytetty ryhmien ja luokkien kanssa, muttei koskaan tässä laajuudessa koko koulun ja kaikkien oppiaineiden opettamiseen. Pelkomme oli, että ohjelma kaatuu osallistujamäärän suuruuteen, Vesa Malin kertoo. Maijamäkeläisten kokemusten mukaan ohjelma on kestänyt kuormituksen moitteetta. Sen avulla voidaan välittää ääntä, videokuvaa ja oppimateriaaleja. Erityisopettajat käyttävät lisäksi kännykän WhatsApp-sovellusta, jolla he voivat olla jatkuvasti yhteydessä oppilaisiin. Opettajat tsemppaavat toisiaan Vielä perjantaina naantalilaiset opettajat tekevät työtään kouluissa. Ensi maanantaista alkaen he voivat opettaa kotoaan käsin, mikäli näin haluavat. Varsin moni on päättänyt pysyä tutussa opinahjossa, missä on työrauha ja opetusmateriaalit helposti saatavilla. Tällä viikolla Maijamäen opettajat ovat tsempanneet toisinaan digikysymysten äärellä. – Pyrimme siihen, että kaikki saisivat etätekniikan haltuun. Osalle se on ennestään hyvinkin tuttua, toisille vieraampaa, Malin sanoo. Hän ja Naantalin sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki kiittelevät henkilökuntaa ja oppilaita hyvästä suhtautumisesta poikkeukselliseen tilanteeseen. Ne harvat oppilaat, jotka tiistaina ilakoivat loman alkavan, palautettiin Malinin mukaan nopeasti ruotuun. Koulun henkilökunta otti yhteyttä heidän huoltajiinsa. Merkittäviä haasteita opettajille on aiheuttanut etätehtävien keksiminen taito- ja taideaineisiin, eli kotitalouteen, käsityöhön, musiikkiin, kuvataiteeseen ja liikuntaan. Liikunta on lähinnä ulkoilua, josta oppilaat pitävät päiväkirjaa. Kotitalouden tehtäviksi on Maijamäessä ideoitu esimerkiksi vaatehuolto- ja siivousharjoituksia, joita on hankala toteuttaa tavallisilla oppitunneilla. Välitunnit ja vanhempien apu kunniaan Työpaikalleen jäävien opettajien työtä rytmittää yleensä kolmen vartin välein helähtävä koulun kello. Vesa Malin arvelee, että kotona puurtavat oppilaat joutuvat tosissaan opettelemaan tauon pitämistä. – Kotona välitunti voi tuntua lyhyeltä ajalta. Ehtiihän siinä käydä vessassa tai jääkaapillakin, mutta moniko viitsii vetää takin ylleen ja piipahtaa ulkona happihyppelyllä. Oikeanlainen tauotus on todella tärkeää, että jaksaa etätyöskentelyä, rehtori tuumaa. Hän on varma, että pitkäkestoinen puurtaminen päätelaitteiden äärellä koettelee yhtä lailla opettajia kuin oppilaitakin. Siksi liikunnassa käsitellään työsuojeluasioita, taukojumppaa ja hyviä työasentoja. Myös ruokatunnit täytyy muistaa pitää. Vanhemmilla on nyt entistä merkittävämpi rooli opiskelun valmentajina. Malin toteaa, että lasten on hyvin hankala selvitä etäopetuksen haasteista pelkästään omin avuin. Sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki kehottaa koteja laatimaan oman lukujärjestyksen tavanomaisen kouluohjelman rinnalle. Hän uskoo sen edesauttavan kaikkien osapuolten jaksamista. – Kannattaa ottaa joka päivä hetki, jolloin aikuinen ja lapsi tai nuori käyvät läpi etäopetuksessa käsiteltyjä asioita ja etenkin niitä kohtia, joissa oppilas ei ole omin voimin onnistunut, Kuusimäki vinkkaa. Naantali tarjoaa henkilökohtaiset päätelaitteet 4-9-luokkien oppilaille. Nuoremmat oppilaat ovat yhteydessä opettajiinsa pääasiassa kännyköiden ja Wilma-viestin avulla. Lukiolaiset ovat tottuneet etäopetukseen jo aiemmilla kursseilla. Heidän kohdallaan siirtyminen poikkeustilan mukaisiin järjestelyihin on sujunut Kuusimäen mukaan mutkattomasti. Ihmiskontaktien minimoimiseen tähtäävät poikkeusolot jatkuvat kouluissa sekä päiväkodeissa tällä erää 13.4. saakka. Naantalissa opetushenkilöstölle riittää töitä entiseen malliin. Muille kouluissa työskenteleville etsitään korvaavia töitä kaupungista.