Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nyt voit ottaa kantaa raitiotiehen ja superbusseihin

Pitäisikö Turun seudulle rakentaa raitiotie Tampereen malliin, vai olisiko fiksumpaa nojautua kumipyörillä kulkeviin niin sanottuihin superbusseihin. Tätä kysytään Turun kaupungin toteuttamassa nettikyselyssä, joka on avoinna 25. kesäkuuta asti osoitteessa www.turku.fi/raitiotie. Raitiotien ja superbussien ohella kolmanneksi ratkaisuvaihtoehdoksi tarjotaan niin sanottuja runkobusseja, jotka kulkevat nykyisten Föli-bussien tapaan pääosin muun liikenteen joukossa. Raitiotie ja superbussi ovat huomattavasti kalliimpia vaihtoehtoja kuin runkobussit, mutta niiden etuna on se, että ne kulkevat pääosin omilla kaistoillaan. Pysäkkiväli niissä olisi jonkin verran harvempi kuin runkobusseilla. Runkobussit olisivat noin 12–15 metriä pitkiä pääosin sähköllä toimivia busseja, kun superbussit voisivat olla jopa 25 metriä pitkiä. Niissä olisi näin huomattavasti enemmän matkustajapaikkoja kuin runkobusseissa. Linjan päätepysäkki mahdollisesti Raisioon Päätöksenteko pikaraitiotien ja superbussin välillä ei ole osoittautunut helpoksi, eikä Turun raitiotien yleissuunnitelma antanut yksiselitteistä vastausta parhaasta vaihtoehdosta. Viime vuoden syksyllä aloitettiinkin yleissuunnitelman täydentäminen, jossa vertaillaan raitiotien ja superbussien eroja. Sekä superbussien, että raitiotien toinen vaihtoehto pää oli Varissuolla, mutta toinen pää voisi sijoittua joko Turun uuteen matkakeskukseen, Runosmäkeen, Länsikeskukseen tai Raisioon. Tämän takia myös Raision kaupunki osallistuu yleissuunnitelman lisäselvityksen kustannuksiin. Raision tekninen johtaja Antti Korte sanoo, että olennaista nyt on se, että raitiotietä ja superbussia tutkitaan tasavertaisina vaihtoehtoina, jotta syksyllä pystyttäisiin päättämään, kumpaa vaihtoehtoa seutukunnassa lähdetään viemään eteenpäin. Joukkoliikennekaista on huomioitu kaavoituksessa Korte kertoo, että Raision puolella on asemakaavoissa varauduttu raitiotien ja superbussin vaatimaan omaan joukkoliikennekaistaan, eikä uutta kaavaprosessia tarvitsisi niiden takia käynnistää. Osana Raisiontietä olevaa Kuloisten risteyssiltaa pitäisi leventää, jotta sille saataisiin mahtumaan henkilöautot, omalla kaistallaan kulkeva joukkoliikenne sekä jalankulkijat. Huonoon kuntoon päässyt silta pitää joka tapauksessa remontoida lähivuosina, joten samassa yhteydessä sitä levennettäisiin tarpeen mukaan.