Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Japanilainen taidonnäyte – jalat alta vievää soittoa

Saki Kono piti huikaisevan pianokonsertin keskiviikkona Raision kirkossa. Konserttipitkä Bösendorfer-flyygeli oli Saki Konolle mieluisa soitin, koska siinä on voimakas sointi ja erityisen mehevä basso. Hänen soitossaan oli huikeaa vauhtia ja tekniikkaa, salamannopeita juoksutuksia ja alusta loppuun luja ja varma ote. Musiikin maisteri Saki Kono on opiskellut pianonsoittoa mm. Wada Yasushin , Mari Yoshidan , Balázs Szokolayn ja Gábor Farkasin johdolla. Hän on opiskellut Fukuokan yliopistossa ja Liszt Ferencin musiikkiakatemiassa, Budapestissa, missä on pitkät japanilaiset perinteet. Hänet on monesti palkittu sekä kotiseudullaan Fukuokassa että valtakunnallisella tasolla Japanissa. Tekisi mieli lisätä, että ”Fukuokan veri ei vapise eikä Budapestin rauta ruostu”. Pääministeri samaan aikaan vierailulla Aivan sattumalta Japanin pääministeri Shinzō Abe saapui viralliselle vierailulle Suomeen yhdessä puolisonsa rouva Akie Aben kanssa edellisellä viikolla. Vierailua isännöi tasavallan presidentti Sauli Niinistö yhdessä puolisonsa Jenni Haukion kanssa. Suomella ja vaikkapa Unkarilla on vankat poliittiset, taloudelliset ja kulttuuriset siteet Japaniin. Kulttuurin ja erityisesti musiikin saralla pianisti Izumi Tateno on luonut arvokkaan perinteen suomalaisen pianomusiikin esittämisestä ja levyttämisestä. Tämän lisäksi pianisti Kikuo Watanabe sai joulukuussa 2016 palkinnon Suomen valtiolta maiden kulttuurivaihdon edistämisestä. Virtuoosimaisia jazzvaikutteita Saki Kono aloitti konserttinsa soittamalla Nikolai Kapustinin kaksi etydiä, jossa on selviä meneviä ja virtuoosimaisia jazzvaikutteita. Tässä jo kävi ilmi, että hän oli päässyt sinuksi Raision soittimen kanssa neljän päivän intensiivisellä harjoittelulla. Hän osoitti henkistä yliotetta ja sitä, että hän soitti oman mukavuusreviirin puitteissa. Kappaleet olivat rytmisesti ja ylipäätään teknisesti haastavat ja Saki onnistui niissä täysin. Sitä seurasi Schubertin kuuluisa Ave Maria pianosovituksena, missä Saki toi esiin melodian kauniisti ja selkeästi. Kolmanneksi kappaleekseen Saki oli valinnut Skrjabin kolmannen pianosonaatin ensimmäiset kaksi osaa. Jälleen oli erittäin vaativa, ja tällä kertaa moderni kappale, jossa hypyt ja juoksutukset tulivat huikeaan tahtiin. Tauolla virkistävää vaihtelua runoista Lyhyellä soittotauolla Ritva Tammivaara ja Marjatta Tamminen lausuivat runoja pätevästi ja varmalla otteella, mm. Eino Leinon Nocturnen. Tämä tarjosi virkistävää vaihtelua konsertin kesken. Tauon jälkeen Saki Kono soitti pelkästään suomalaista musiikkia kunnianosoituksena 100-vuotiaalle Suomelle. Mårtenssonin Myrskyluodon Maijassa korostui ”myrsky”-sana. Saki ei kaihda kovakätistä soittoa silloin, kun nuotissa vihjataan voimaan ja lujaan volyymiin. Tuli mieleen venäläisen Grigori Sokolovin tai suomalaisen Jukka Nykäsen pianonsoitto. Koko kirkko täyttyi vyöryvällä sointitrombilla Sakin koko keho ja käsivarret sukeltavat koskettimiin, joten nopeissa murtosoinnuissa koko kirkko täyttyi vyöryvällä sointitrombilla. Tuntui koko ajan hämmentävältä ja yllättävältä, että niin siro tyttö voi saada aikaan niin valtavaa melua. Toki Suomessa on voimakkaita naispianisteja, kuten Heini Kärkkäinen tai Hui-Ling Liu-Tawastjerna . Seuraavaksi kuultiin Martti Similän virtuoosimainen versio kansanlaulusta Minun kultani kaunis on ja Oskar Merikannon Kesäilta. Saki tulkitsee suomalaista musiikkia kauniilla japanilaisella tavalla, sen seurauksena se kuulostaa täysin erilaiselta. Tämä pitää paikkansa erikoisesti hänen Sibelius -tulkinnoissaan, joten tuttu kappale Kuusi, suosittu Romanssi Des-duuri ja rakastettu Finlandia soivat uudessa valossa ja uusissa puitteissa. Sakin rohkea vauhti ja salamannopeat juoksutukset vievät jalat totaalisesti alta. Ei ole ihme, että hänet on monesti palkittu sekä kotiseudullaan Fukuokassa että valtakunnallisella tasolla Japanissa. Koko yleisö taputti innostuneesti Sakille, mistä kiitokseksi hän esitti ylimääräisenä Sibeliuksen suositun Valssin jälleen kerran ”vivace”, hyvin nopeasti.