Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Ketjut valtaavat korjaamoalaa – "Ehkä asiakkaat ajattelevat ketjuun kuuluvan olevan turvallinen"

–Ehkä asiakkaat ajattelevat, että suureen ketjuun kuuluva korjaamo on turvallinen valinta, tuumaa nykytilanteesta raisiolaisen Autokorjaamo Ka-Ro Oy:n markkinointivastaava ja yrittäjä Jani Rosman . Rosman muistuttaa, että vahingon sattuessa vakuutuksien täytyy olla kunnossa myös itsenäisesti toimivilla korjaamoilla. Jos korjaus menee pieleen, asiakaspalvelun rooli korostuu. –Korjaamotyö on asiakaspalvelua. Ongelmatilanteet pitää hoitaa asiallisesti. Joskus yrittäjä voi jäädä tappiolle näissä tilanteissa, mutta hoitamalla asian ystävällisesti asiakas todennäköisesti palaa takaisin. Rosman toimii korjaamossa yrittäjänä yhdessä Juhani Kansan kanssa. Yhteistyö alkoi vuonna 2011, jolloin Rosman ryhtyi korjaamon osakkaaksi. Alusta asti oli selvää, että Ka-Ro toimii itsenäisesti. –Ehkä tietynlainen vapaus siinä vaikutti. Yrittäjä on aina töissä, mutta me voimme vaikuttaa siihen, mitä teemme ja milloin. En tiedä ketjuun kuuluvien sopimuskuvioista, mutta meillä on itsenäisinä vapaus ostaa varaosat mistä ne halvimmalla saamme. Rosman on huomannut, että yhä useampi uusi autokorjaamo on jonkin suuren ketjun alaisena. –Onhan se selvä trendi alalla. Uusilla on usein jokin ketjun kyltti katolla. Ketjuista etenkin Fixus on laajentunut. Siihen ketjuun kuuluu myös paljon pienempiä korjaamoja. Ketju tuo etuja ja velvollisuuksia Kuukausi sitten avautuneen Fixus-ketjuun kuuluvan naantalilaisen Huolto 10 -autokorjaamon Jari Koskelinin mukaan ketjuun liittyminen tuntui luonnolliselta ratkaisulta. –Se oli itsestään selvää, että lähdemme mukaan Fixus-ketjuun. Heillä on hyvä maine ja tavarantoimitus toimii hyvin, Koskelin perustelee. Hän uskoo tunnetun ketjun luovan asiakkaalle luotettavan kuvan korjaamopalveluista. Ketjuun kuuluvana korjaamo nauttii myös muista eduista, kuten koulutusmahdollisuuksista ja teknisestä tuesta. –Näemme tietokoneeltamme Fixuksen varaosatilanteen jatkuvasti. He toivovat, että käytämme heidän osiaan, mutta emme kuitenkaan ole sidottuja vain Fixuksen varaosiin. Voimme tarvittaessa hakea osamme muualtakin. Ketjuun kuuluvana korjaamona Huolto 10 on sitoutunut tiettyihin ketjun yleisiin sääntöihin. Korjaamolla pitää olla riittävä laitteisto, tietoliikenneyhteyksien pitää olla kunnossa ja tilojen siistejä. –Meillä on niin uudet tilat, että nämä asiat ovat automaattisesti kunnossa. Asiakkaat ovat tulleet vaativimmiksi. Asiakkaat eivät halua suttuisiin paikkoihin. Tilojen tulee olla siistejä ja asiakaspalvelun rooli kasvaa tulevaisuudessa. Hybridi- ja sähköautot muuttavat alaa Korjaamoala muuttuu tulevaisuudessa, uskovat Koskelin ja Rosman. Hybridi- ja sähköautot vaativat uudenlaista osaamista. –Yleistyessään hybridi- ja sähköautot vaativat mekaanikoilta kouluttautumista. Tässä ketju tulee avuksi, joten meidän on helpompi olla kehityksen aallonharjalla, Koskelin sanoo. –Haasteet lisääntyvät kun tekniikka kehittyy. Kahdenkymmenen vuoden päästä Suomenkin autokanta on uusiutunut niin, että hybridi- sähköautot alkavat olla yleisiä. Erikoistuminen vaaditaan, Rosman näkee. –Mutta sitten tulemme jälleen itsenäisen korjaamon vapauteen. Meidän voimme päättää mitä teemme, eikä meidän tarvitse lähteä jokaiseen asiaan mukaan, Rosman jatkaa. "Ehkä asiakkaat ajattelevat, että suureen ketjuun kuuluva korjaamo on turvallinen valinta.