Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tutkija kysyy: Minne unohtui Naantalin rikas teollinen perintö?

Naantalilainen Piia Pentti , 26, halusi selvittää millaista historiaa Naantalista on kirjoitettu ja miten kaupunki sitä historiaa käyttää. Tulos on kulttuuriperinnön tutkimuksen gradu Turun yliopistossa. Se saa Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seuran palkinnon viime vuoden parhaana kulttuuripolitiikan graduna. Pentin 2-vuotinen pesti toimistosihteerinä Naantalin sivistysvirastossa päättyy elokuun lopussa, ja sitten Pentti jatkaa aihettaan väitöskirjaksi. Työtään Pentti pitää näköalapaikkana. Hän on osallistunut Naantalin tapahtumien tuottamiseen, suunnitteluun ja ollut mukana niiden markkinoinnissa. –Ei oikeastaan voisi parempaa yhdistelmää olla, Pentti kiittää. Teollistuminen puolestaan on työnnetty tietoisesti taka-alalle Gradussa Pentille selvisi, että Naantali on julkisessa historiakulttuurissaan tietoisesti nostanut keskiöön kaupungin keskiajan, luostarilaitoksen ja kylpylätoiminnan kukoistuksen. Teollistuminen puolestaan on työnnetty tietoisesti taka-alalle. Julkinen historiakulttuuri tarkoittaa kaupungin virallisia historiatulkintoja kuten tapaa jolla kaupunki itsensä ulospäin esittää. –Ongelmaksi tulee se, että Naantali on rajannut historiakulttuurin ulkopuolelle tämän teollisen perinnön ja sen rikkaan työväenluokkaisen menneisyyden, Pentti sanoo. –Aihe ansaitsee tulla käsitellyksi. Siitä on mahdollista kerätä vielä muistitietoa, Pentti sanoo. Gradunsa Pentti on luovuttanut kaupungille. Hän sanoo, että se otettiin ilolla vastaan. –Se on mielestäni merkki siitä, että kaupunki on valmis uusiin avauksiin. Pentti kiittelee myös, että Naantalin valitsema linja on toiminut: pikkukaupunki tunnetaan laajalti sekä muualla Euroopassa että Suomessa. –Naantalissa on tehty upeita asioita, eihän kaupunkia muuten tunnettaisi. Naantalin linja näkyy Pentin mukaan esimerkiksi museon näyttelyissä, jotka pitkälti ovat inspiroituneet luostarista. Se näkyy myös mm. kulttuuritapahtumissa ja vanhankaupungin ja kirkon ympäristön suojelupäätöksissä. Painetta paikallisten identiteettien uudelleenmäärittelyyn Pentin tutkimusaineistona oli kaupungin itsensä kustantama, vuosina 1959-76 ilmestynyt 3-osainen Naantalin historia. –Oli häkellyttävää, että vaikka historiateos on ilmestynyt 1970-luvulla, Naantalin historiakulttuuri edelleen nojaa tuohon samaan tulkintaan, Pentti toteaa. Itse historiateoksessa teollisuuden merkitys Pentin mukaan kyllä on huomattu. –Teollisuus on tuonut kaupunkiin valtavasti lisää työtä, asukkaita ja vaikuttanut kaupungin ilmeeseen, Pentti sanoo. Hän mainitsee aikanaan alojensa isoimpiin laitoksiin Suomessa kuuluneet öljynjalostamon, Imatran Voiman höyryvoimalaitoksen ja Valtion viljavaraston sekä maan toiseksi suurimman tuontisataman. Gradussaan Pentti peräti esittää: "Tutkimus nostaa esiin kysymyksen kollektiivisesta identiteettikriisistä, joka näyttäytyy Naantalissa historiakulttuurin ja kulttuuriperintöprosessien pysähtyneisyytenä." Naantalin hän tosin ei katso olevan yksin tuon haasteen edessä, vaan "muuttuva aluerakenne luo kaikkialla painetta paikallisten identiteettien uudelleenmäärittelyyn". –Monissa kaupungeissa historiaa pidetään niin itsestään selvänä, ettei ymmärretä, miten tärkeä voimavara hyvin hallittu historia voi oikeasti olla. Kuntalaisille on tärkeä kokea kuuluvansa johonkin paikkaan, ja he kiinnittyvät paikkaan historioiden kautta, Pentti sanoo. Hän kysyy, miten kaupunkiin liitetyillä saaristoalueilla kylpylä tai luostari resonoivat ihmisten mielissä. –Se mitä itse ehdottaisin: historiakulttuuri olisi neuvoteltava uusiksi, siten että se paremmin ottaa huomioon uudet saaristoalueet. Naantalin kaupungin perustaminen birgittalaisluostarin tarpeisiin 1400-luvulla. Naantali pulassa luostarin loputtua: Mitä on kaupunki ilman luostaria? Monta vuosisataa kestänyt ahdinko ison kaupungin varjossa. Ratkaisu: Veden juonti lähteistä ja kylpylän laitostoiminnan alkaminen toivat matkailijoita ja uusia elinkeinoja. Kylpylaitostoiminta hiipui 1900-luvulla, tilalle teollistuminen. Piia Pentin gradu netissä: https://www.doria.fi/handle/10024/125725 "Naantali on rajannut historiakulttuurin ulkopuolelle tämän teollisen perinnön."