Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Vielä ehtii vaikuttaa E18-tien ratkaisuihin

–Pitkä kuin nälkävuosi on ollut tämä projekti, sanoo projektipäällikkö Vesa Virtanen Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta puhuessaan E18-tien parantamisesta Naantali-Raisio-välillä. Työ alkoi syksyllä 2015 ympäristövaikutusten arvioinnilla, ja Virtasen mukaan siinä kahlattiin läpi kaikki vaihtoehdot mitä keksittiin. –Nyt voidaan enempi keskittyä tien teknisiin vaikutuksiin ja esittämään ihmisille sitä, mikä todella kiinnostaa, Virtanen jatkaa. Esittelytilaisuus Raision kaupungintalolla Esittelytilaisuus on Raision kaupungintalolla torstaina 21.9. kello 17-19. Virtuaalisista, kolmiulotteisista malleista pääsee tutkimaan tielle suunniteltuja yksityiskohtia, kuten sitä, että Ruonan yhdystien ja Raision keskustan välillä tie on määrä muuttaa nelikaistaiseksi tai Järvelän eritasoliittymässä Naantalissa ramppiyhteydet rakennetaan myös Rymättylän suunnasta ja suuntaan. –Ihmisillä on vielä vaikutusmahdollisuus. Joitain asioita, mitä ei ole osattu ottaa huomioon, voidaan katsoa vielä, sanoo pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Ramboll on hankkeen päätoteuttajakonsultti. Kolmiuloitteinen malli tiestä Yleissuunnitelman on määrä valmistua lokakuussa. –Mitä esitellään, se on ns. luonnos, Kirvesniemi toteaa. Tavoitteena on, että hanke on toteuttamisvalmiudessa 2020-luvun alkupuolella. Kehätie parannetaan nykyiselle paikalleen, eli uusia tielinjauksia ei ole luvassa. Kirvesniemi sanoo, että kolmiulotteisesta virtuaalimallista näkee havainnollisesti, miltä muutettu tie näyttää nykyisellä paikallaan. Naantalin puolella Ruonan tasoristeys ollaan muuttamassa eritasoristeykseksi ja sen etelä- ja pohjoispuolelle on tarkoitus rakentaa liikenneympyrät. Vanton eritasoliittymästä puolestaan ollaan poistamassa lännen suunnan rampit kokonaan ja Raision suunnan ramppeja muutetaan. Kaanaan epäjatkuvuus poistuu Raision puolella Kaanaan eritasoliittymä muutetaan siten, että E18-tien linjaus muuttuu jatkuvaksi. Raisionlahden kohdalla junarata rakennetaan uudelleen hieman etelämmäksi ja kehätien eteläpuolelle rakennetaan rinnakkaiskatu. Kävely- ja pyöräväylät tulevat kehätien molemmille puolille. Krookilan kohdalle tulee suuntaiseritasoliittymä, josta on rampit vain itään eli Raision suuntaan. Rinnakkaiskatuyhteydet toteutuvat kehätien molemmille puolille Krookilan eritasoliittymästä Raision keskustaan. Raisionkaaren kohdalle tehdään eritasoliittymä. Seututielle 185 Meyerin telakan kohdalle toteutetaan eritasoliittymä, josta on yhteys Krookilan eritasoliittymään. Pernon eritasoliittymäänkin on tulossa ramppien muutoksia ja eritasoliittymän ramppien päihin toteutetaan liikennevalot. Yhdeksän kilometrin etappi Suunniteltava Turun kehätieosuus on yhdeksän kilometriä pitkä. Suunnittelualue alkaa Satamatien Kuparivuoren tunnelin itäpäästä ja päättyy Raisionkaaren eritasoliittymän itäpuolelle Juhaninkujan liittymään. Tien muuttamiseen on lähdetty, koska tie on valtakunnallisesti tärkeä ja sen liikenneturvallisuutta pidetään heikkona eikä liikenne suju aamu- ja iltahuipputuntien aikana. Tien epäjatkuvuuskohdat Kaanaassa ja Krookilassa hidastavat myös tien runsasta raskasta liikennettä. Vuonna 2013 suunnittelualueella liikkui vuorokaudessa 8200-22000 ajoneuvoa, ja liikennemäärät ovat viime vuosina vain kasvaneet Naantali-Raisio-välillä. Merkittävimmät onnettomuuskasaumat ovat Raisiossa Raisionkaaren, Alhaistentien ja Juhaninkujan liikennevaloliittymät. Kehätien tärkeimmät suurten erikoiskuljetusten kohteet ovat alueen satamat. Vaarallisten aineiden kuljetuksetkin säilyvät.