Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Vaihtomoottori venyneen tilalle - Aurinko on purjeveneen voimanlähde

Inkeri-veneeni voimanlähde on toistaiseksi ollut luotettava eikä vaaratilanteita ole tullut. Vain kuumimpaan kesäaikaan olen tarvinnut suojautumista. Aina purjehtiessani käytän polaroid-laseja mutta suojavoiteita olen käyttänyt vain harvoin, vaikka usein ajelen ilman paitaa. Aiemmin paloin helposti ja silloin aurinkovoiteita oli varsinkin alkukesästä käytettävä. Ajaminen aurinkoenergialla edellyttää hyviä moottoreita. Harro Koskinen ompeli Inkeriin sellaiset vuonna 2004. Vieläkin isopurjeen puuvillainen kangas on ehjää mutta sen hampusta tehty reunaa kiertävä köysi on vuosien varrella hapertunut. Naantalin saaristolaisveneiden kovatuulisessa juhlakisassa liesmaköysi ratkeili sieltä täältä ja lähemmässä tarkastelussa se todettiin auringossa, sateissa ja tuulissa loppuun käytetyksi. Päämoottori korjattavaksi veneentekijälle Vein Inkerin päämoottorin, isopurjeen, tekijälleen korjattavaksi. Harro purki liesmat ja alkoi sommitella venyneitä purjeen reunoja kiertävää vahvempaa tervaköyttä paikoilleen. Työ on hidasta, tarkkaa ammattitaitoa ja sinnikästä sormivoimaa vaativaa pitkäjänteistä puuhaa. Korjaustyöhön alettiin heti Naantalin kisan jälkeen, sillä loppukesän tuulet ovat olleet sen verran rankkoja, ettei riskejä haluttu ottaa. Olin lupaillut pojalleni Valtterille purjehtimista elokuun lopulla mutta harmikseni piti todeta, ettei Inkeriä liikuttavaa välinettä - moottoria - oltu vielä ehditty korjata. Niinpä käännyin toistamiseen purjeentekijän puoleen ja hän keksi ratkaisun, vaihtomoottorin. Harrolla oli näet ullakollaan verkkoveneensä Boijanin vanhat pumpulipurjeet, jotka ovat vain yhtä reivikertaa Inkerin omia purjeita isommat. –Saat lainata niitä, Harro lupasi, kunnes saamme Inkerin oman purjeen valmiiksi. Katajarenkaat makaavan maston juuresta läpi Pujotin Boijanin purjeen isot katajarenkaat Inkerin makaavan maston juuresta läpi, pistin puun mastopenkin reikään ja sain tikun pystyyn. Sitten punnersin paksukankaisen moottorin Inkerin spriitangolla pilviä päin ja totesin, että istuu kohtalaisesti. Mutta koska Boijanin purjeen taempi yläkulma on Inkerin purjetta terävämpi, oman takilani spriitanko osoittautui liian lyhyeksi. Oikeaan korkeuteen oli kurotettava kädet aivan suoriksi mastopenkillä varvistellen. Tenka på. Muistin, että Pappilan puuvajan kattotuolien varaan olin aikoinani jemmannut pitkää tavaraa: Inkerin varamaston, puomin ja mahdollisesti varaksi tarvittavan spriitangon. Soitin Petri -papille. Löytyi. Ajoin peräkärryn vanhaan tuttuun pihaan, voimanlähteenä oli tällä kerralla polttomoottori. Kiskoin pitkän tavaran Aaslalle ja aloin veistää. Tein metriä pidemmän spriitangon ja lähdin kokeilemaan Boijanin vaihtomoottoria Inkerin ajamiseen: vene nousi tuuleen ahnaammin kuin omalla purjeella. –Kuule Harro, lainaatko tätä joskus kilpailuja varten. Nyt Inkeri nousee kryssissä ylemmäksi ja muutoinkin kulkee mukavasti. Purje on pussikkaampi kuin Inkerin venynyt oma moottori. –Siitä vaan.