Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Laakkonen-konserni laajensi Raisiossa ja muutti Ford-liikkeen lippulaivamyymäläksi

Laakkonen aloitti Fordien myynnin Raisiossa 2013. Myyntijohtaja Pekka Soisalo kertoo, että liike myy vuodessa noin 2 500 uutta ja käytettyä autoa ja huolto palvelee noin 8000 asiakasta. Henkilökuntaa Raisiossa on 35. Henkilökuntamäärä ei kasvanut laajennuksen yhteydessä. Viime viikon lopulla valmistuneeseen tuhannen neliön laajennusosaan sijoittuu vaihtoautojen myynti. Tontin rakennusoikeudesta jäljellä vielä hieman yli 1000 neliötä, mutta sen suunnitelmia sen rakentamiseen ei ole. –Laajennamme sitten kun se on tärkeää. Nyt olemme saaneet uudet toimitilat ja toimimme näissä, linjaa yhtiön hallituksen puheenjohtaja Reetta Laakkonen . Fordin valtakunnallinen markkinaosuus uusissa henkilöautoissa on noin 7 prosenttia. Soisalo kertoo, että Turun alueella myynti on jäljessä henkilöautoissa valtakunnallista tasoa 45 kappaletta samoin kuin hyötyajoneuvoissa. Hän arvelee, että yksi selitys on 11 kuukautta kestänyt Raision liikkeen laajennustyö. Raision liikkeen kaltaisia Fordin lippulaivamyymälöitä on Suomessa vain neljä. Liikkeessä on esillä koko Fordin autovalikoima urheilullisiin Ford Mustangiin ja Focus RS-malleihin asti. Liikkeen yksi erikoisuus on iso digitaalinen seinä, josta voi katsella luonnollisessa koossa esimerkiksi sitä, miltä uusi auto näyttää eri väreissä. Toimitusjohtaja Tero Panhelainen kertoo, että kivijalkakauppa onkin jälleen noussut yhä tärkeämpään rooliin autokaupassa. Joitakin vuosia sitten asiakkaat kävivät keskimäärin 1,3 kertaa liikkeessä ennen ostopäätöstä, mutta nyt määrä on noussut takaisiin kolmeen käyntikertaan. –Liikkeiden showroom-tiloilla on taas kysyntää. Niissä hyödynnetään aiempaa enemmän digitaalisia apuvälineitä. Autoalalla keskustelu on viime aikoina keskittynyt paljon voimanlähteeseen. Panhelainen uskoo, että sähköautoista tulee keskeinen segmentti autokauppaan lähitulevaisuudessa eli 2020-luvun alkupuolella. Hän näkee, että uusien normien mukaiset diesel-moottorit ovat käytössä vielä pitkään niin katumaastureissa kuin suurempien perheautojen luokassa. –Julkinen keskustelu on ollut hieman harjaanjohtavaa. Moderni euro6-standardin dieselmoottori on jopa 20 prosenttia ympäristöystävällisempi kuin vastaava bensiinimoottori, Panhelainen sanoo.