Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nuorten aktiivisuus kasvaa TET-harjoittelussa - Paikkojen hankinnassa suhteista on etua

Päiväkodit, kaupat ja ala-aste ovat kestosuosikkeja ja yleisimmät paikat, joihin Maijamäen koulusta lähdetään TET-harjoitteluun eli tutustumaan työelämään. 9.-luokkalaisten viiden päivän jakso oli lokakuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Keväällä tulee 8.-luokkalaisten vuoro. Oppilaanohjaajat Saija Kauppinen-Saksa ja Riina-Maija Kaartinen kertovat, että jälkimmäiselle viikolle ei harjoittelupaikkoja niin vaivatta löydy kuin ensimmäiselle. Tarkoitus on, että oppilaat etsivät harjoittelupaikkansa itse, mutta jos ei tahdo löytyä, oppilaanohjaajat auttavat ja etsintää tiivistetään. Eduskunnan kansliaan Harvinaisia paikkoja tämän kuun harjoittelussa olivat esimerkiksi eduskunnan kanslia tai Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta. Wendy Astinin ja Olivia Akinin paikat eivät nekään olleet tavanomaisia. Astin harjoitteli Cedervall arkitekter oy:ssa Tukholmassa. Paikka löytyi tädin kautta. Akinkaan ei joutunut useista paikoista kysymään, sillä hän pääsi kummitätinsä työpaikkaan Turun biotekniikan keskukseen. Paikkoja löytyy suhteilla Oppilaanohjaaja Kauppinen-Saksa toteaa, että suhteet määrittävät paikkojen löytämistä. –Ei kaikilla ole mahdollista lähteä Tukholmaan tai Helsinkiin. Vaatii vähän suhteita, Kauppinen-Saksa tietää. Paikasta riippumatta harjoittelu tuo oppilaille työelämän tuntumusta. Kauppinen-Saksan mukaan positiivisia vaikutuksia tulee itsetunnollekin. Kaartinen sanoo, että yleistä on sekin, että harjoittelussa löytyy niitä aloja, mihin ei ainakaan halua suuntautua. Niin kävi esimerkiksi Akinille biotekniikan keskuksessa. –Ei ollut mun juttu. En harkitse alaa, Akin kertoo. Kahdeksannella Akin harjoitteli Merimaskun ala-asteella, ja sinne hän haluaisi uudestaan. Opettajan ammattiin hän tuntee vetoa. Biotekniikan keskuksessa Akin tutustui eri ammatteihin. Hän haastatteli bioinformaatikkoa, hallintosuunnittelijaa ja väitöskirjatutkijaa sekä pääsi käymään koe-eläinkeskuksessa. –Aika paljon ovat saaneet opiskella ammatteihin. Laitteet olivat monimutkaisia. En tiennyt, että sellaisia laitteita olisi edes olemassa, Akin huomasi. Hän pääsi tutustumaan koe-eläinkeskukseen. Siellä eläimillä oli hänestä kotoisat olot. Harjoittelu ei Akinin mielestä juurii koulunkäynnistä eronnut. Arkkitehtuuria voisi harkita Arkkitehtitoimisto jätti Astinin suhtautumisen avoimeksi. –Alaa voisi harkita, Astin sanoo. Hänestä tuntuu mahdolliselta myös ryhtyä saksan tai englannin opettajaksi. Kahdeksannella hän harjoitteli ala-asteella. Tehtäviin kuului oppilaiden auttaminen tehtävien teossa. Arkkitehtitoimiston töistä hänellä ei ollut ennakko-odotuksia, mutta töistä hän kertoo saaneensa käsityksen. –Vähän matemaattista, muuten ihan hyvä. Astin teki pohjapiirustuksen viiden hengen perheen talolle sekä 3-ulotteisen mallin omasta kotitalosta. Hän katsoo oppineensa luovuutta, sovellusten käyttöä ja ruotsin kieltä. Työpaikalla ihmisillä oli hänen mielestään keskenään hyvät suhteet. Hänestä ruotsalaiset ovat samanlaisia kuin suomalaiset. Keväällä oli kolme vapaaehtoista päivää Opinto-ohjaajat kertovat, että TET-viikot on nähty positiivisiksi. –Ei haluta antaa niitä pois, sanoo Kauppinen-Saksa. –Kyllä oppilaatkin niihin mielellään menevät, jatkaa Kaartinen. Maijamäen koulussa TET:iä laajennettiin keväällä kolmella vapaaehtoisella päivällä. Syynä oli oppilaiden esittämä kiinnostus. Oppilaat ovat kyselleet toistuuko vapaaehtois-TET keväällä, mutta vielä asiasta ei ole tehty päätöstä. Opinto-ohjaajien havainto on, että monien oppilaiden oma-aloitteisuus ja aktiivisuus kasvavat TET:ssä.