Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Joulupukilta toivotaan "petsejä" – Siis mitä ja miksi?

Monen lapsen, erityisesti pikkutytön, lahjatoiveiden kärkipäässä lukee tänäkin vuonna lyhyesti ja ytimekkäästi: "petsejä". Petsit, eli Littlest Pet Shopit, ovat isopäisiä pieniä eläinhahmoja, joita myydään joko pelkiltään tai mitä mystisimpien tarvikkeiden kanssa: leluja, asuja, koruja, huonekaluja ja niin edelleen. Lisäksi on saatavilla esimerkiksi taloja. Kaikkiaan lelusarjassa on jo yli 3 000 eläintä. Mikä näissä isopäisissä, raajoiltaan typistetyissä eläinhahmoissa viehättää? Lelututkija Kati Heljakka kiteyttää viehätyksen yhteen sanaan. Söpöistyminen. –Sen "kantaäitinä" pidetään Hello Kittya, mutta ilmiön länsimaiset juuret ovat varmasti vielä pidemmällä. Maailma söpöistyy kovalla vauhdilla ja Littlest Pet Shopit ovat sen kehityksen tulosta. Söpöistyminen vetoaa erityisesti tyttöihin, Heljakka kommentoi. Mutta on niissä petseissä muutakin tenhoa kuin isot silmät ja kutistetut kasvonpiirteet. Petsit ovat oma "ekosysteeminsä". –Siinä "ekosysteemissä" on paitsi hahmot myös asusteet, hahmojen sukulaisuussuhteet ja tietysti keräiltävyys. Transmediaalinen, eli eri mediarajat ylittävä tuoteperhe kasvaa koko ajan. Kuvaaminen on olennainen osa leikkiä Oma lukunsa on petseillä leikkiminen. Niistä otetaan valokuvia, joita jaetaan netissä, esimerkiksi Instagramissa. Youtube on myös pullollaan Littlest Pet Shop -videoita. –Kännykkä on valjastettu yhdeksi leikin välineeksi. Kuvaaminen ja videointi ovat erittäin suosittuja koululaisten, erityisesti tyttöjen, keskuudessa. Voikin sanoa, että esimerkiksi Youtube on maailman suurin lelujen näyteikkuna. Videoidut leikit kasvattavat koko ajan suosiotaan, siitä on tullut tärkeä leikin ilmiö, Peljakka kuvailee. Lasten kuvaamilla videoilla petsit seikkailevat milloin missäkin. Osa leikeistä on pitkiä ja juonellisia jatkotarinoita, osa lyhyitä sketsimäisiä "lyhytelokuvia". Ohessa yksi esimerkki niin sanotusta petsivideosta. Juttu jatkuu videon alla. ] Lasten mielikuvitus on tehnyt myös leluvalmistajille tepposet. Esimerkiksi Littlest Pet Shopeilla leikkimistä ei voi valmistaja kontrolloida, tai edes ymmärtää, mitä kaikkea niillä tehdään. –Siitä on tullut niin omaehtoista ja kekseliästä, että tuskinpa valmistaja tietääkään, millä eri tavoilla niillä leikitään. Jos vanhemmat ovat toisinaan huolissaan siitä, onko nykylasten luovuus hävinnyt jonnekin, niin ei kyllä ole. Luovuus on tallella, sen ilmentämisen välineet ovat muuttuneet.