Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Varavoimalaitoksen sydämenä on kaksi mannertenväliseen liikenteeseen suunniteltua suihkumoottoria

Voimatien varrella, korkean panssariaidan takana on kaksi pitkulaista rakennusta, joista kohoaa kulmikas pakokaasutorni. Kummankin rakennuksen sisällä on mannertenväliseen lentoliikenteeseen 1950-luvulla kehitetty suihkumoottori. Nämä varavoimalaitteistot toimivat siten, että moottori puhaltaa palokaasunsa kaasuturbiiniin, joka puolestaan pyörittää sähköä tuottavaa generaattoria. Kyseistä Pratt & Whitneyn valmistamaa moottorityyppiä on käytetty myös laivoissa ja pumppaamoissa. Laitosvastaava Tomi Laaksonen tietää Naantalin varavoimalaitokseen päätyneiden moottorien palvelleen lentoliikenteessä. Alkuaikojen suihkumatkustajakoneet lensivät keskimäärin 40 000 tuntia ennen kuin ne romutettiin. Niiden voimanlähteet kestivät paljon pidempään. Pratt & Whitneyn insinööri C. L. Carlsonin mukaan entisiä lentomoottoreita on käytetty yli seitsemän miljoonaa tuntia 42 000 tunnin laakerinvaihtovälillä. Naantalissa ei päästä moisiin tuntimääriin. Laitosta pidetään kunnossa tekemällä määrätyin välein lyhyitä koeajoja. Sähköä syntyy, vaikka valtakunnanverkko pimenisi Fingrid aikoo kunnostaa Naantalin varavoimalaitoksen vuonna 2019. Neljän miljoonan euron hankkeessa uusitaan elinkaarensa lopussa olevat polttoaine-, sammutus- sekä omakäyttösähköjärjestelmät. Näin varmistetaan 1974 valmistuneen laitoksen turvallinen ja ympäristöystävällinen toiminta tulevaisuudessa. –Suihkumoottoreita, kaasuturbiineja ja generaattoreita on pidetty koko ajan kunnossa. Automaatiojärjestelmiä on uusittu 2003, mutta laitoksen muu tekniikka on jäänyt hivenen jälkeen, Tomi Laaksonen selventää. Toisin kuin nykypäivän moottoreissa, JT4:ssä ei juuri elektroniikkaa näy. Kun rakennuksen ovesta kurkistaa sisään, suihkumoottori erottuu suuren henkilöauton pituisena tummana pötkylänä, ympärillään muutamia putkia. Rakennuksissa on peruslämpö, jotta laitteistot pysyvät kuivina. 40 megawatin sähkötehoon yltävä Naantalin varavoimalaitos voidaan käynnistää tietokoneen ruudulta Helsingistä tai paikan päällä olevasta askeettisesta valvomosta. Pratt & Whitneyn suihkumoottorit ovat niin pelkistettyä tekniikkaa, että ne toimivat ilman tietokonettakin. –Täältä saadaan sähköä syntymään, vaikka koko valtakunnanverkko olisi pimeänä, Laaksonen esittelee. Varavoimalaitoksen käynnistymistä ei tavallinen naantalilainen huomaa. Suihkumoottorien pyörittämät laitteistot ovat äänieristetyissä rakennuksissa. Niiden ääni peittyy viereisen voimalaitoksen hurinaan. Varajärjestelmä vastaa teholtaan ydinvoimalaa Polttoaineensa lentomoottoreihin perustuvat kaasuturbiiniyksiköt saavat kahdesta 3 000 kuutiometrin säiliöstä. Tämän polttoainereservin turvin suurempikin ongelma sähköntuotannossa ehditään ratkaista rauhassa. Laitteiston ehdoton valttikortti on nopeus. Fingrid lupaa saavansa varavoimalansa pyörimään 15 minuutissa. Tomi Laaksosen mukaan Naantalin varavoimalaitos lähtee hyvinkin tuon ajan sisällä käyntiin. Fingrid omistaa 10 varavoimalaitosta. Niiden yhteenlaskettu teho on lähes 1000 megawattia. Se vastaa yhtä ydinvoimalaa. Valtakunnanverkkoon kytkettyjen varavoimalaitosten tehtävä on turvata yhteiskunnan sähkönsaanti tilanteissa, joissa normaali sähköntuotanto ei riitä kattamaan kulutusta.