Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Näin liikut turvallisesti jäällä

Turvallisen jäällä liikkumisen edellytys on, että tuntee jään, jäällä liikkumiseen liittyvät riskit ja varustautuu oikein. Keväällä jään petollinen sulaminen aiheuttaa sen, että päällisin puolin voi näyttää siltä, että jää kestäisi. Älä liiku jäällä ennen kuin olet täysin varma, että se on kantavaa koko liikkuma-alueellasi. Jään kantokyky pitää aina mitata teräsjään mukaan. Yksinään kulkevan ihmisen alla on oltava vähintään viisi senttimetriä teräsjäätä. Moottorikelkalla ajettaessa teräsjäätä on oltava koko reitillä vähintään 15 senttimetriä. Autolla voi ajaa ainoastaan merkityillä jääteillä. Tuulella syntynyt jää on hauraampaa kuin tyynellä säällä syntynyt jää, ja merijää on hauraampaa kuin makean veden jää. Halkeamat heikentävät jään kantavuutta, vaikka ne eivät ulottuisikaan jään läpi. Erityisesti varottavia paikkoja ovat joet, järvien kapeikot, karikot, niemenkärjet, jokien ja purojen suistot, kaislikot, laivaväylät, sillat ja laiturit. Jäällä kulkijan vähimmäisvarustukseen kuuluvat kaulalla käyttövalmiina roikkuvat jäänaskalit ja metallipäinen keppi jään kestävyyden koettelemiseen. Mukaan tulee ottaa selkäreppu, joka on pakattava kelluttavaksi. Reppuun on syytä pakata kuivat alusvaatteet vesitiiviisti muovikasseihin. Lisäksi ottaa mukaan kevyt hypotermiapussukka, jolla voidaan estää lisäjäähtyminen jäihin vajoamisen jälkeen. Toisen auttamiseksi repun sivutaskuun kannattaa laittaa köysi tai heittoliina. Myös pilli kuuluu jäällä liikkujan varustuksiin. Lähde: ´Suomen Uimaopetus- ja …Hengenpelastusliitto