Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Katso video - Kasiluokkalaisten rento päivä nostattaa yhteishenkeä

 
Iivari Hautala sai Naantalin Kalevanlahden aamujäillä saaliiksi pienen ahvenen ja lapaseensa koukun. Pilkkimiskerta oli nuoren ensimmäinen. –Ei ollut mitenkään ihmeellistä, en innostunut, Maijamäen koulun 8E-luokan oppilas tuumaa. Luokkatoveri Rasmus Hanhinen oli kokeillut lajia muutaman kerran aiemminkin, mutta kalaa ei tällä kertaa tullut. Syyksi hän arveli huonoa paikkaa. Muuten aamupäivä oli sujunut rennosti, eikä kipakka pakkanen liikoja häirinnyt. –Rento pajapäivä on hyvä paluu arkeen viikonlopun jälkeen, Hanhinen kiittelee. Kokemusta enemmän kuin saalista Naantalin kaupungin nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja Jari Kaulion mukaan reissusta kertyi nuorille kokemusta enemmän kuin saalista. Kolme ahventa ja yksi kuha pääsivät takaisin mereen kasvamaan. Saana Aaltonen ja Miisa Alander pyörittivät hulavanteita ja viskoivat keiloja, huiveja ja renkaita Turun Sirkuksen vetämässä sirkustelupajassa. Temppuilut taipuivat sirkusakrobatiaa harrastavalta Alanderilta luonnikkaasti. 8B-luokan oppilas testasi myös itsepuolustusta. Parasta oli se, ettei tarvinnut olla ”haastavilla” lukuainetunneilla. –Liikunnallinen ja luova päivä, kiteyttää puolestaan myös koiranulkoilutuspajaan ilmoittautunut Aaltonen. 8G-luokkalainen Joona Pesola matkasi isolla jumppapallolla seisten pitkin ja poikin liikuntasalia. Pallon päällä ”pingviinityyliin” köpöttely vaati tasapainoa. –Ei hirveän helppoa, mutta ei niin vaikeaakaan, ensikertalainen arvioi ja kehui pajapäivää mukavaksi jutuksi. Viihtyvyyttä ja yhteishenkeä Maijamäen koulu järjesti kaikille kahdeksasluokkalaisilleen yhteisen hyvinvointipäivän jo neljättä kertaa, yhteistyössä Naantalin kaupungin liikunta- ja nuorisopalveluiden kanssa. Kuraattori Jusliina Leino kertoo perinteen olevan osa koulun 1990-luvulla käynnistynyttä Elämää Enemmän -toimintaa. Erityisnuorisotyöntekijä Annika Aaltosen mukaan tavoitteena on ehkäistä syrjäytymistä, tukea kouluviihtyvyyttä ja lisätä yhteishenkeä. –Seiskaluokkalaisten ryhmäytysten ja yläkoulun ensimmäisen vuoden jälkeen koimme, että ennen ysiluokkaa ovat kasilla olevat oppilaat kaikista eniten tällaisen yhteishenkeä kohottavan päivän tarpeessa. Aamupäivän tunnit koostuivat erilaisista pajoista, joista kahteen kukin oppilas sai ilmoittautua. Tarjolla oli myös draamapajaa, itsepuolustusta, lauta- ja korttipelejä, koripalloa, koirien ulkoilutusta, kansainvälisyyspajaa, kuvataiteita sekä origameja ja japanin kieltä. Suosituimmat kuvataide-, sirkus- ja pilkkipajat täyttyivät Aaltosen mukaan heti. –Pajoissa sekoittuvat kivasti vuosiluokkalaiset keskenään. Näin jokainen tulee opetelluksi vastuun ottamista itsestään, ja tarkoituksena onkin, että aamupäivästä pajoineen tulee kunkin oppilaan näköinen. Ehkäpä jostakin pajasta osallistuja tutustuu uuteen henkilöönkin, jolla on samanlaiset kiinnostuksen kohteet, Aaltonen toivoo.