Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Hankala asiakas?

Kävelin raisiolaisessa maanlaajuisen ketjun liikkeessä ja etsiskelin tehokasta lisävirtalaitetta älypuhelinta varten. Koska olin ennenkin ostanut kyseisestä liikkeestä elektroniikkaa, oli helppo paikantaa se, missä varavirrat voisivat sijaita. Ne löytyivätkin helposti, mutta siihen se helppous jäikin. Minulla oli tarve varavirralle, jonka varausteho olisi enemmän kuin 10000 milliampeeria. Alle sen olevia varavirtoja nyt löytyy vähän joka kaupasta nykyisin. Kriteerinä oli myös edullinen hinta, sillä en ole valmis maksamaan varavirtalaitteesta lähemmäs satasta, mitä jossain pyydetään. Löysin hyllyltä pitkän etsimisen jälkeen kaksi tarpeeksi tehokasta varavirtaa, mutta kummassakaan ei ollut hintoja. Vaikka kuinka etsin, niin hintoja oli vain niille, joissa oli vähemmän tehoja. Aikani siinä ihmeteltyäni lompsin etsimään myyjää, joka lopulta löytyikin liikkeen toisesta päästä. Pyysin myyjältä ystävällisesti, että olisiko mahdollista hänen tulla kertomaan laitteille hintoja, kun minä en niitä löydä. Vastaus yllätti minut. ”Kyllä ne hinnat siellä on, et vain osannut katsoa oikeasta paikasta.” Niin. Asiakkaan vika tietenkin, kun ei osaa katsoa oikeasta paikasta. Saavuttuamme varavirtojen luo myyjä etsi hetken hintoja näyttääkseen, missä ne hinnat ovat. Sitten hän totesi, että kappas, nämä taitavat olla eränsä viimeisiä, joten hintalappuja ei enää ole. Samalla hän näytti, että katso, tuossa on tuollainen tyhjä piikki, siinä on ollut hintalappu! Ja hintalapussa hinta. Niinpä. Olisihan minun tietenkin asiakkaana pitänyt pystyä meedioimaan ajassa taaksepäin ja näkemään sielussani, mikä hinta siinä hintalapussa on ollut. Kylläpä olin tyhmä ja hankala asiakas, kun en siihen pystynyt. Ostin toisen varavirroista, olivat siis erilaisia ja erihintaisia. Kotona repiessäni pakkausta auki tajusin salaman iskun lailla, että hetkinen! Ostamani ”viimeinen kappale” onkin palautustuote. Sen huomasi ihan helposti pakettia avatessa, että tuote on avattu aiemmin ja pakattu uudelleen myyntiä varten. Sillä hetkellä jo arvasin, että tuote ei tulisi toimimaan. Eikä se sitten toiminutkaan. Vein kiukuissani tuotteen takaisin. Sain rahani takaisin, mutta samalla minulle sanottiin, että tuote pitää avata varovasti, että sen saa takaisin myyntiin. Ällistyneenä vastasin, että ei kai rikkinäistä tuotetta enää laiteta myyntiin? No, ehkä he ajattelevat, että eihän seuraava asiakas voi sitä tietää. ”Et vain osannut katsoa oikeasta paikasta.”