Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Katso video: Rasekoon Suomen ensimmäinen Lasten amis – Robotiikkaa, ohjelmointia ja tekemisen iloa

Raision Kaanaan koulun 4A-luokan oppilaiden hyppysissä syntyi tiistaina itse ohjelmoituja Lego-robotteja ja -rekkoja. Menopelit risteilivät pitkin Rasekon Naantalin toimipisteen uuden Lego Education -luokkatilan lattioita tekijöidensä käskystä. –Lapset rakentavat robotteja ja ohjelmoivat niitä toimimaan. Lego Education WeDo 2.0 -rakennussarjaan kuuluu äly-yksikkö, joka rakennetaan kiinni robottiin ja liitetään padin kanssa. Tämän jälkeen padilta pystyy antamaan käskyjä robotille, joka lähtee liikkeelle, toimimaan niiden mukaisesti, kuvaa Rasekon kasvatusalan opettaja Anu Järvinen . Ava Halosen Milo-robotti valmistui aamun ensimmäisenä. –Tein sen mielikuvituksella ja hyvä tuli. On kivaa, kun ei tarvitse opiskella ja pääsee tekemään robotteja. Se oli ehkä vähän vaikeaa, miten robottia saa ohjattua sovelluksella. Myös Aleksi Laineen mielestä koulupäivä oli harvinaisen hauska ja homma sujui leikiten. –Robotti rakennettiin niin kuin Legoja rakennetaan, ja sitten se vain laitettiin päälle padin kautta, poika kiteyttää. Anu Järvisen mukaan mallintamisen, robotiikan ja ohjelmoinnin alkeiden opettelun ohessa harjoitusta saavat myös matemaattiset taidot, looginen päättelykyky sekä ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaidot. Lapset myös dokumentoivat eri työvaiheet valokuvaamalla ja videoimalla ne. –On hauska nähdä, miten neljäsluokkalaiset innostuvat vielä leikistä, kun mukana on haastetta. Näkyy se ilo tekemisestä, Järvinen hymyilee. Uusi konsepti tuo ammatillista koulutusta tutuksi Koululaisten Lego Education -päivä liittyi Rasekon ensi syksynä lanseeraavaan Lasten amis -konseptiin, joka tarjoaa palveluja lähikuntien varhaiskasvatukselle ja perusopetukselle. Palvelua ovat keväällä testanneet myös Naantalin Lietsalan koulun 1.-2.-luokkalaiset. Pilottiryhmien kokemuksia hyödynnetään konseptin ja syksyllä avattavan lastenamis.fi-verkkopalvelun sisällön suunnittelussa. Kehittämispäällikkö Hannu Koiviston mukaan Rasekon konsepti on lajissaan ensimmäinen koko maassa. –Tämä on lähtenyt ihan omista ajatuksistamme. Oppilaitosten pitäisi nykyään kehittää erilaisia tapoja oppia, ja opetushallituksen kokeilukeskuskin on ollut tästä kiinnostunut. Tuodaan ammatillista koulutusta tutuksi jo varhaisessa vaiheessa. 3D-tulostusta Fab Labissa Lego Education on osa vuoden alussa valmistunutta, Islannista mallia ottanutta Raseko Fab Lab -kehitysympäristöä. Siellä voi testata 3D-tulostusta, laserleikkaamista ja eri materiaalien jyrsimistä. –Kokeillemme kaikenlaisia prototyyppiaihioita. Protopaja on saanut hyvää näkyvyyttä ja kiinnostus on kasvanut. Näiden olemassa olevien laitteiden lisäksi syksyllä 2018 Fab Labiin on tulossa iso CNC-jyrsin sekä muita työkaluja, Koivisto mainitsee. Laitteet on suunnattu lähinnä opiskelijoille ja yrityksille, mutta Koiviston mukaan tulevaisuudessa myös 3D-tulostus voi olla osa Lasten amis -konseptia. Lisäksi suunnitteilla on oppilaitoksen eri osaamisalojen järjestämiä kursseja, leirejä ja teemapäiviä, kuten verotietoutta ja yrittäjyyttä yläkoululaisille. Opiskelijat ohjaimissa Aikuisten rooli Lego Education -luokassa jää sivummalle, sillä oppilaita ohjaavat Rasekon lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen osaamisalan opiskelijat. Nuoret vastaavat pääosin päivien toteutuksesta ja ohjaavat lasten ryhmätyötä osana viimeisen vuoden opintojaan. Lähihoitajaopiskelija Matilda Iivonen kertoo vetäneensä pilottipäivät yhdessä opiskelutoverinsa Marena Vehmasen kanssa. Neljäsluokkalaisten Lauri Erosen ja Camilla Mikkosen yhteistyö kierrätysrekan rakentelussa sujui hänen mielestään mallikkaasti. –Toinen etsii palikat ja toinen rakentaa, sitten he välillä vaihtavat. Yhdessä he ovat laittaneet käskyjä ja koodeja padille. Kivaa on ja tykätään tästä itsekin. Huomaa itsekin olevansa ikuinen lapsi, kun innostuu näistä Legoista, Iivonen nauraa. Kaanaan koulun 4A-luokan opettaja Antti Alanen oli tyytyväinen päivän antiin. Lapset oppivat yrityksen ja erehdyksen kautta. Samalla tyttö-poika-parit saivat tottua siihen, että yhteistyötä voi tehdä kenen kanssa tahansa. –Oppilaat pääsevät tekemään ja soveltamaan omiakin juttuja. Vähän erilainen koulupäivä ja uuden opetussuunnitelman mukainenkin. Olemme aallonharjalla, Alanen virnistää. Katso video: