Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hyvä palvelu kauas kuuluu

Ihmisillä tuntuu olevan materiaa ja rahaa yllinkyllin, vaikka köyhyysrajalla elääkin joka vuosi yhä useampi kotitalous. Siksipä asiakaspalvelukokemus on kultaakin kalliimpi yritysten menestymisessä. Sellaiset yritykset, joilla on monopoliasema markkinoilla, harvoin välittävät asiakaskokemuksen positiivisuudesta, vaan luottavat valta-asemansa suomaan helppouteen menestyksen merrassa. Kiihtyvän somettelun aikakautena tieto hyvästä, kuten myös epäonnistuneesta asiakaspalvelusta leviää nopeammin, kuin mitä asiakas ehtii ovipumpun vaseliineja kuluttaa. Siksipä mielestäni ensiarvoisen tärkeää olisi asiakkaan tuntea olevansa arvostettu ja tärkeä. Vähättely tai asiakkaan mielipiteen tyrmääminen tuskin edesauttavat positiivisen asiakaskokemuksen saavuttamista. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa liittyy myös siihen, että köyhälle ei ole varaa antaa huonoa asiakaskokemusta. Valittaminen ei maksa mitään, jonka köyhä hyvin tiedostaa ja mikä on täysin suotavaakin. Vaikka asiakas ei sitä kalleinta urheiluautoa tai käsilaukkua ostaisikaan, on köyhän nostama meteli huonosta asiakaspalvelusta yhtä arvokas kuin rikkaankin. Sama toisinpäin, eli kyllä vähävaraisenkin kiitos kuuluu yhtä kauas ellei kauemmas, kuin upporikkaan kehuskelu saamastaan hyvästä kohtelusta. Näitä ajatuksia vasten en ymmärrä yritysten tapaa vähentää asiakaspalveluaan ja sulkeutua lukkojen taakse tekemään sitä vähintä, mitä pitää tehdä yrityksen pystyssä pitämiseksi. Asiakkaan pitäisi saada tuntea itsensä tervetulleeksi siihen yritykseen, johon on rahansa kuskaamassa. Tyhjinä kaikuvat huoneet eivät sellaista tunnetta anna. Tai jos asiakas joutuu pitkien jonojen päässä kuikuilemaan, koska mahdollisesti olisi hänen vuoronsa tulla palvelluksi, asiakas mieluummin kiikutttaa rahansa nopeammin palvelevaan paikkaan. Jos sellaista löytyy. Toki yritysten pitää karsia kustannuksensa minimiin, mutta palvelusta karsiminen on sama, kuin sahaisi omaa leipäänsä. Se yritys, joka onnistuu asiakaspalvelussaan parhaiten lamankin aikana, onnistuu varmaan nousukauden alkaessa pönkittämään menestystään muita yrityksiä enemmän. Palvelun asenne kun kertoo koko yrityksen asenteesta, ainakin asiakkaan mielestä. "Köyhälle ei ole varaa antaa huonoa asiakaskokemusta."