Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Seurakunnan Myllyn toimipiste ei kerää kävijöitä

Rannikkoseutu kertoi perjantain lehdessä Raision seurakunnan Myllyn toimipisteen toiminnasta. Vajaan puolen vuoden jälkeen paikka on löytänyt joitakin vakiokävijöitä ja satunnaisia kävijöitä, mutta toimipisteessä on yleensä ollut kovin hiljaista. Kävijöille on kyllä järjestetty monenlaista ohjelmaa. Kovin moni seurakunta ei Suomessa ole jalkautunut Raision seurakunnan tavoin kauppakeskuksiin. Raision seurakunnalla on siihen taloudellinen mahdollisuus. Toimipisteen ajatuksena on kohdata ihmisiä siellä missä he liikkuvat vapaa-aikanaan. Ajatus on hyvä. Tunnettua on, että koko maassa seurakuntien väkimäärä vähenee hiljalleen, joten kannattaa olla näkyvillä siellä missä ihmisetkin ovat. Näin toimintaan voidaan saada mukaan uusia ihmisiä. Seurakunnalla on Raision keskustassa Tasalan Kamari, mutta sen kävijäprofiili on erilainen kuin Myllyssä, joten päällekkäistä toiminta ei ole. Yksi ongelma sijainnissa kauppakeskuksessa on se, että sinne tullaan tekemään ostoksia, ei hiljentymään ja rauhoittumaan. Ehkä Myllyn kävijöillä on vaikeuksia ymmärtää se, mitä palveluita seurakunnan piste tarjoaa. Kynnys voi tuntua korkealta astua sisään, jos ei ymmärrä, mitä on tarjolla, vaikka kynnystä ei pitäisi olla lainkaan. Seurakunta kerää kokemuksia toiminnasta ja kehittää sitä. Aika näyttää, saavutetaanko toimipisteellä tavoitteita vai onko viisaampaa käyttää rahaa toisenlaiseen toimintaan.