Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tero Kantosen harrasteauto rullaa keula koholla kuin kuuluisa hävittäjä

Naantalilaisella Tero Kantosella on harrasteautonaan jo toinen Ford Mustang. Ensimmäinen oli hardtop-katolla varustettu malli. Nykyisen Ford Mustang Convertiblensä Kantonen toi Suomeen 2008. Avoauto palveli aiemmin David ja Sandra Kaunistoa Auroran kaupungissa Yhdysvaltain Coloradossa. David Kaunistolla on suomalaiset sukujuuret. Hän on kiinnostunut Suomen asioista ja tietysti siitä, minkälaisiin tapahtumiin Mustang osallistuu. Avoautoon astuessa huomio kiinnittyy ratin keskiössä, keinonahkapenkeissä sekä matoissa laukkaaviin poneihin, tai tarkemmin sanottuna quarterhevosiin. Pienen hevosen väitetään kuvaavan Mustangin luonnetta. –Mustang edustaa muskeli- ja urheiluautoja kesympää ponycar-luokkaa. Aikanaan sanottiin, että Mustangeilla ajavat koululaiset ja naiset. Siihen liittyen tehtiin laulukin - Mustang Sally, Tero Kantonen kertoo. Ford asemoi maaliskuussa 1964 markkinoille tulleen Mustangin niin sanottuun compact car -ryhmään suurten Cadillacien ja Euroopasta tuotujen Kuplavolkkarien väliin. Harrastajat ovat kiistelleet, onko auton nimi peräisin Mustang-nimisistä quarterhevosista vaiko toisen maailmansodan kuuluisasta P-51 Mustang -hävittäjälentokoneesta. Todennäköisesti molemmissa on perää. Fordin markkinointitutkimuskeskuksen johtaja Robert J. Eggert oli innokas hevosmies. Hänen kerrotaan kannattaneen Mustang-nimeä. Auton prototyypin suunnittelivat Philip T. Clark ja John Naijar , jonka tiedetään ihailleen yli kaiken P-51 Mustang -hävittäjäkonetta ja ottaneen siitä vaikutteita autoon kuin sen nimeenkin. Lentokoneeseen viittaava piirre löytyy kojelaudasta. Ratin takana sekä hansikaslokeron päällä on P-51 C:n mittaritaulusta tuttu häikäisysuoja. Yhteistä autolle ja lentokoneelle on myös huomiota herättävän jyhkeä nokka. Muut autosuunnittelijat ryhtyivät jäljittelemään pitkän konepellin ja lyhyen takakontin yhdistelmää. Vaikutteita ammennettiin ainakin Chevrolet Camaroon, Ford Capriin ja Toyota Celicaan. Monissa mainoskuvissa Ford Mustang poseeraa P-51-hävittäjän rinnalla. Kannuspyörällä varustetun P-51:n nokka on ylhäällä ja niin on autonkin. Tero Kantosen Mustangin takapäätä on laskettu tiettävästi tuuma tai kaksi. Kovin paljon enempää autolla ei kannata hävittäjän olemusta matkia. Mikäli perää painettaisiin alemmas, alustan alle alkaisi moottoritiellä kehittyä ohjausta haittaavaa nostetta. Moniin amerikkalaisiin kulkupeleihin verrattuna Mustangin jousitus on kova. Ohjaus on tehostettu, joten auto on vaivaton pyöriteltävä kaupungissakin. –Eikä tämä ole kauhean suuri, joten parkkiruutuunkin on aika helppo ajaa, Kantonen kehuu. Hänen Mustangissaan oli alun perin kolmipykäläinen manuaalivaihteisto. Sen sanotaan olevan automerkin heikkous. Kantonenkin epäili laatikon enteilevän hajoamista ja vaihtoi tilalle lisävarusteena olleen neliportaisen manuaalin. Lopulta selvisi, että vika olikin kytkimessä. Moottorina Kantosen Mustangissa on 4,7-litrainen V8. Tehtaan mukaan siitä irtosi uutena 210 hevosvoimaa. Koskaan se ei ole jättänyt käynnistymättä tai pettänyt kesken matkan. Aina kun auto seisoo pitkään käyttämättä, polttoaineen pinta laskee kaasuttimessa sekä putkistossa. Tämän jälkeen Kantonen antaa bensiiniryypyn moottorille suoraan pullosta. Näin se hörähtää vaivatta käyntiin. Mustangin äänimaailma koostuu V8:n hörpötyksestä sekä matalasta murinasta ja tietysti tuulen suhinasta. –Moottoriääni kuuluu huomattavasti kovempana katon ollessa kiinni. Avoautona ajettaessa ääni jää ilmavirran mukana jälkeen, Kantonen kertoo. Hydraulisesti toimivaa kattoa ei tarvitse käyttää kuin sateella ja kylmällä. Tuulilasi ja sen jatkeena olevat pikkuruiset sivuikkunat tarjoavat etupenkeillä istuville hyvän suojan suurissakin nopeuksissa. Auton suosion ja varaosatuotannon varmistamisesta on kiittäminen Goldfinger -elokuvaa, jossa James Bond jahtaa Aston Martinillaan Sveitsin Alpeilla kiitävää Mustangia. Elokuvan siivittämänä Ford myi vajaassa kahdessa vuodessa yli miljoona Mustangia. Vuosien saatossa siitä on tullut maailman suosituimpia harrasteautoja. Suomessa Ford Mustang Owners' Club on maan suurin yksittäisen merkin automallikerho. Tero Kantonen on yhtenä kerholaisena järjestämässä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna pidettävää Mustangien Fun Run Cruising -tapahtumaa. Autoja kannattaa mennä katsomaan, kun ne lähtevät lauantaina 4.8. kello 13.30–15 Naantalin kylpylän luota saaristoreitille. Ajoreitti johtaa Aurinkotietä, Tuulensuunkatua, Maariankatua, Mannerheiminkatua ja Tullikatua pitkin Rymättyläntielle.