Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Asiakaspalvelua Suomessa ja Ranskassa

Bonjour! Kioskin myyjä ei vilkaissutkaan päin. Katseli jonnekin muualle, ehkä kännykkäänsä. Yritetään uudelleen: Bonjour! Myyjä nosti katseensa ylös ja katsoi minua kyllästyneen näköisenä. Mitä haluat, hän kysyi ja ihmetteli, miksen sanonut tilausta. Aa Madame, ottaisin pullon vettä ja virvoitusjuomaa, s'il vous plaît. Ojensin myyjälle muutaman euron ja sain juomat. Ymmärrän. Hellettä on yli 30 astetta ja televisiosta tulee suorana jalkapallon MM-kisojen loppuottelu. Suomalaisten turistien palvelu ei varmaankaan innosta juuri sillä hetkelä Louvren taidemuseon viereisessä puistossa, Le jardin des Tuileriesissa. Viiden päivän Pariisin-matkan aikana oli mahdollisuus tehdä havaintoja sikäläisestä palvelukulttuurista. Ensimmäinen havainto oli se, että palvelutehtävissä olevat henkilöt puhuvat ainakin auttavasti englantia. Airbnb -majapaikan isäntä puhui jopa hyvää englantia ja oli muuten ylitsevuotavan ystävällinen. Kun julkiseen liikenteeseen tuli poikkeuksia, hän lähetti niistä WhatsUp-viestit. Se oli mukavaa huolenpitoa. Palvelumuotoilussa olisi silti monin paikoin hiottavaa. Pienessä leipäputiikissa myyjä ojensi patongin paljailla käsillä. Hygieniapassia ei täällä ehkä tunneta. Lievästi bakteerikammoisilta suomalaisilta leipä jäi syömättä. Samoin kävi toisen kioskin pitäjän paljain sormin tarjoamalle viinirypäleelle. Tarkoitus oli hyvä. Matka poisti joitain ennakkoluulojani ranskalaisesta palvelusta mutta samalla kirkasti käsitystä siitä, kuinka hyvää asiakaspalvelu Suomessa on. Markettien kassoilla palvelevat lähes aina iloisesti hymyilevät työntekijät. Kodinkoneliikkeissä tarjotaan apua kohteliaasti, mutta ei tyrkyttäen. Leipiin ei henkilökunta koske marketissa sormin, vaan kertakäyttöisillä käsineillä tai pihdeillä. Itsepalveluakin Suomessa kritisoidaan aiheettomasti. Se on joskus parasta palvelua. Kaupan hedelmäosastolta voi noukkia parhaimmat hedelmät itse, eikä se punnitseminenkaan ole iso vaiva. Itsepalvelukassat ovat käteviä, kun ostettavaa on vähän. Palvelujen digitalisointi vasta onkin hyvää palvelua. Suomessa kehitetään jatkuvasti digipalveluita, jotta asiat voi hoitaa mahdollisimman helposti kotoa käsin. Lappusten kanssa ei tarvitse jonottaa yhden ja toisen viranomaisen luona. Passinkin voi tilata suoraan netistä. Luulen, että ainakin näissä digipalveluissa Suomi on valovuoden edellä Ranskaa ja monia muita maita. "Palvelumuotoilussa olisi silti monin paikoin…hiottavaa."