Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Ravintolaiva Bruno laajeni laiturilla ja on nyt avoinna aamusta iltaan – Yrittäjä haaveilee kesälomasta

–Raision kaupunki on alkanut panostamaan ympäristöön. Paikka kehittyy, muun muassa liikennejärjestelyjen ja liiketilojen suhteen. On hyvä, ettei alueella ole pelkkiä varastohalleja, kiittelee Raision venesatamassa sijaitsevan Ravintolalaiva Brunon yrittäjä Ari Leino . Kaupunkia on kiittäminen myös Brunon uudesta vieraslaiturista, josta veneilijät voivat astella suoraan laivaan. Sataman muut vierasvenepaikat sijaitsevat Leinon mielestä asiakkaille turhan kaukana, viimeisessä laiturissa. –Olen jonkun vuoden kysellyt, saanko laittaa laiturin, jos maksan itse. Lopulta kaupunki tuli siihen tulokseen, että eiköhän se ole kaupungin asia hoitaa. Kaksi pienempää venettä mahtuu kerralla ja veneellä pääsee ihan laivan viereen, Leino kertoo. Uudet aukioloajat Kesäravintola on laajentanut myös aukioloaikojaan. Kun taannoin asiakkaat päättelivät Brunon aukioloja säätilan ja Nesteentien varteen aukiolon merkiksi kannetun mainostelineen perusteella, nyt ravintolalaiva palvelee aamuyhdeksästä iltayhdeksään joka päivä. Poikkeuksena on sunnuntain kello 12–20 aukiolo. –Keväällä avaamme heti, kun saamme kesäveden, ja syyskuun puoliväliin asti olisi tarkoitus pitää auki. Jos vaakasuoraan vettä sataa, silloin olemme suljettuna, Leino lisää. Ruokalista ei ole kummempia muutoksia kokenut. Ravintoloitsijan mukaan tarjolla on kotiruokatyylistä lounasta ja "baariruokaa". –Tavallaan olemme jämähtäneet 80-luvulle, mutta se kelpaa vielä hyvin. Ei ole tarkoitus lähteä fine diningiin, tulisi kapasiteetti äkkiä vastaan. Kuuden neliön keittiössä ei pysty niin ihmeellisyyksiä tekemään. Kertakäyttöhinaaja Normandian maihinnousuun Raisiolaislähtöinen ravintoloitsija päätyi Bruno Cruisers Oy:n toimitusjohtajaksi 1990-luvun alussa, jolloin hän remontoi isänsä kanssa vanhan Tid-hinaajan Pansiossa. Vuodesta 1992 vuoteen 2008 Bruno palveli jokilaivana Turussa, josta se siirtyi viettämään eläkepäiviään Raisioon vuonna 2008. Aurajoessa kelluu yhä Brunon sisaralus, Bruno II. –Bruno rakennettiin vuonna 1943 Englannissa Normandian maihinnousua varten miehistöproomujen hinaukseen, ja näitä jäi Suomeen ylijäämäkalustona. Se on toiminut myös asuntolaivana ja valtion miinanraivauksessa. Näitä on olemassa vielä yksi ajokuntoinen, olisin halunnut ostaa sen, mutta eläkeläispariskunta oli jo ehtinyt myydä sen, harmittelee Leino. Ravintoloita ja vesijettisafaria saaristossa Miehellä on lusikkansa sopassa useammassakin Turun seudun ravintolassa. Kaarinalaistunut Leino on aiemmin pyörittänyt esimerkiksi Merimaskussa sijaitsevaa ravintola Merikievaria, nykyiseltä nimeltään Naapuria. Kiinteistö on yhä hänen omistuksessaan. Velkuan Teersalossa Leino toimi pitkään Rantaklubin ravintola-kaupan yrittäjänä, kunnes myi paikan vuonna 2008. Velkualta käsin yrittäjä kolusi Turun saaristoa vesijettisafariyrityksen kipparina 13 vuoden ajan. –Enää en juuri merikorttia Turun saaristossa tarvitse. Välillä Uusikaupunki-Kasnäs tuli kaikki paikat ajeltua. Ympäri saaristoa hinattiin yökausia. Sittemmin on ehtinyt tapahtua Brunon vuoden 2011 tuhopoltosta lähtien. Ravintola- ja hotellitoiminta on laajentunut Viron Pärnuun, mutta Leino viihtyy Raision ainoan merenrantaterassin yrittäjänä jo kotiseuturakkaudesta. Viisikymppinen viiden lapsen isä muistelee käyneensä "kakarana" Hahdenniemessä uimassa. –On kiva, kun täällä näkee vanhoja kavereita. Hekin ovat vanhentuneet, eikä vain itse. 32 vuotta tulee täyteen ravintoloitsijana. Seuraavaksi alkavat eläkesuunnitelmat. Kesäduunit alkavat riittää ja olisi kiva pitää vähän kesälomaakin, ennen kuin on liian raihnainen. On meinaan lomat 30 vuodelta pitämättä. Video: