Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tarkka ajankäyttö auttaa selättämään lukihäiriön - Opettajakouluun päässyt nuorukainen rohkaisee lukioppilaita pitämään riman korkealla

Alex Sunnarborg , 20, muistaa kirjoittaneensa ala-asteella aineita, joissa vilisi virheitä. Itse hän ei niitä huomannut, ennen kuin teksti oli opettajan punakynän sävyttämää. Haasteista huolimatta Alexille jäi koulumaailmasta mukavat muistot. Niin mukavat, että syksyllä hän aloittaa käsityön- ja luokanopettajan opinnot Raumalla. –Onneksi kävin Karvetin ala-astetta, missä oli tarjolla hyvää erityisopetusta. Ehkä muualla lukihäiriöni olisi jäänyt huomaamatta. Lukutekniikka kuntoon Tuen pyytäminen ei ole koululaisille helppoa. Se on kuitenkin asia, jota Alexin mielestä kannattaa opetella. Hän sai esimerkiksi lisäaikaa kokeisiin. Biologia lukeutui Alexin lempiaineisiin. Myös matematiikan oppien hoksaaminen on tuntunut hänestä hyvältä. Alakoulun jälkeen Alex pääsi Maijamäen yläkoulun luonnontiede- ja matematiikkapainotteiselle LUMA-luokalle. Yläkoulussa luokan piti lukea Tuntematon sotilas. Opettaja antoi sen Alexille äänikirjana, mikä ei lopulta osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. –Lukijan ääni oli niin monotoninen ja hidas, etten saanut tekstistä kunnollista otetta. Monen muun lukioppilaan kohdalla äänikirjat ovat hyvä vaihtoehto. Vaikka lukeminen ja kirjoittaminen tuntuivat vaikeilta, peruskoulun asiasisällöt olivat Alexille helppoja. Lukiossa työmäärä kasvoi. Joissakin aineissa edettiin niin nopeasti, että Alexilla oli täysi työ kopioida teksti taululta vihkoon. Opiskeltavaan asiaan hän ei pystynyt vauhdissa keskittymään. –Yleensä opettajilla on muistiinpanoiksi tarkoitetut asiat tietokoneillaan. Lukioppilaan kannattaa pyytää ne valmiiksi tulostettuina. Näin jää aikaa oppimiseen, Alex vinkkaa. Koealueet hän lukee huolella läpi kerran. Siihen kuuluu tärkeimpien asioiden pohtimista ja alleviivaamista, mikä helpottaa kertaamista kokeeseen. Lukiossa järjestetyssä lukiseulassa todettiin, että Alexilla saattoi olla jo lapsuudessa epäilty lukihäiriö. Testin jälkeen hän kävi psykologin pakeilla lausuntoa varten. Se toi ylioppilaskirjoitusten reaaliaineisiin kaksi tuntia lisäaikaa. –Ilman lisäaikaa en olisi ennättänyt vastata kaikkiin tehtäviin. Onneksi ylioppilaskirjoitukset ovat muuttuneet sähköisiksi. Minulle tämä oli pelastus. Kirjoittaminen oli nopeaa ja virheitä tuli vähemmän kuin kirjoittaessani käsin. Opiskeltavat asiat kalenteriin Lukion jälkeen kesällä 2017 Alex lähti suorittamaan varusmiespalvelusta. Armeijasta päästyään hän keskittyi pääsykokeisiin. Hyvä apu oli kalenteriin kirjattu oppimissuunnitelma. Kunkin päivän kohdalla oli tietty asiakokonaisuus. Kalenterissa oli myös asioiden kertauspäivät. Näin Alex saattoi luottaa pysyvänsä aikataulussa. Rauman Opettajankoulutuslaitoksen pääsykoe oli monivaiheinen. Yhtenä osa-alueena olivat käsityötaidot, joissa Alex kokee olevansa hyvä. Ala-asteella sahaaminen ja puutyöt tuntuivat pojasta tylsiltä. Sen sijaan tekstiilityöt kiehtoivat mieltä. Yläasteella Alex otti valinnaisaineeksi käsityöt. Lukiossa tätä mahdollisuutta ei enää ollut, joten ompeleminen jatkui kotona. Alex kuuluu cosplay-harrastajiin, jotka pukeutuvat fiktiivisiksi hahmoiksi. Harrastajat tekevät itse asusteet sekä muut hahmojen tarvikkeet. Alexin ensimmäinen Cosplay-hahmo oli The Legend of Zelda -pelissä seikkaileva Link. Haastetta harrastukseen luo se, ettei videopelien vaatteita ole suunniteltu toimimaan oikeassa maailmassa. Kaavojen tekeminen oli etenkin aluksi vaikeaa, joten Alex käytti mallina omia vaatteitaan. Kaavat hän leikkaa usein vanhoista lakanoista tai sanomalehdistä. Yleensä viimeisenä yönä ennen cosplay-tapahtumaa ompelukone hurisee taukoamatta ja aamulla puku on valmis. Ompelijan taitojaan nuorukainen ei ole mainostanut. –Johtunee itsekriittisyydestä ja siitä, että olen pelännyt tekeväni virheitä. Jos joku on esimerkiksi huomauttanut kirjoittaneeni väärin, olen tuonut ehkä liiankin helposti lukijutun ilmi. Vertaistuki rohkaisee Tärkeänä tulevaisuudenuskon lujittajana Alex pitää vertaistukea. Hän suosittelee lukileirejä, joilla voi uimisen, saunomisen, kalastelun ja muun rennon kesäpuuhastelun lomassa jutella vaikka koulunkäynnistä. Moni lukioppilas saattaa esimerkiksi miettiä, uskaltaisiko lähteä lukioon. Alexin mielestä lukihäiriö ei ole mikään este. –Sen kanssa voi selviytyä. Joutuu vaan tekemään enemmän töitä kuin muut. Seuraava lukileiri järjestetään Rymättylän Kunstenniemessä 25.–26.8. Se on tarkoitettu 9–13-vuotiaille lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksisille lapsille. Leirin järjestelyistä huolehtii naantalilainen erityisopettaja Armi Lumiharju . Hänet tavoittaa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen armi.lumiharju@naantali.fi. Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeutta kutsutaan lukivaikeudeksi. Usein käytetään myös termejä lukihäiriö tai dysleksia. Vaikeus hahmottaa ja käsitellä äänteisiin liittyvää tietoa, mikä näkyy muun muassa lukemisen ja kirjoittamisen hitautena sekä virhealttiutena. Lukivaikeuteen liittyy usein muistin ongelmia, kuten kielellisen lyhytkestoisen muistin kapeutta. Tämä voi hidastaa uusien asioiden mieleen painamista ja oppimista. Lukeminen saattaa jäädä vähiin, mikä voi johtaa sanavaraston ja yleistietojen vähäisyyteen. Lähde: www.lukihairio.fi "………Olen tuonut ehkä liiankin helposti lukijutun ilmi."