Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Raisiosta lähtee Saabin osia vaikka Uuteen-Seelantiin

Moni auto kokee tiensä pään Raision Sitomokujalla sijaitsevan yrityksen pihamaalla. Supersepät Oy, markkinointinimeltään KL Auto-osacenter ottaa vastaan romuautoja. Ne kuivataan eli tyhjennetään nesteistä ja lykätään odottamaan pihalle jatkokäsittelyä. Joskus autot seisovat pihalla muutaman kuukauden, mutta pisimmillään nelisen vuotta. Vanhasta autosta luopuminen on monelle kova paikka. Auto on voinut olla perheenjäsenenä 20 vuotta. Sen tietää yrityksen tuotannosta vastaava Markus Forsbacka. –Täällä on itketty, valokuvattu ja halattu autoa. Moni rakastuu metalliin. Uusimmat pihalla olevat ovat vain parin vuoden ikäisiä. –Tämä auto on vuosimallia 2016. Sitä ei voi korjata, sillä runko on vääntynyt, Forsbacka esittelee pihalla olevaa pikkuautoa. Autoista otetaan hyötykäyttöön ne osat, joille on kysyntää. Useimmista pihalla olevista autoista puuttuu ainakin etuosa, joten puskurit, konepellit ja valot ovat löytäneet uuden elämän. Forsbacka selittää, että arvokkaita osia autoissa on keulasta etuoviin asti. Autot kun kolaroidaan pääosin edestä. Joskus moottorikin menee kiertoon. Forsbacka kertoo, että osia irrotetaan autosta sitä mukaa kun niitä kysytään. Näin ne säilyvät hyvässä kunnossa. Irrotetut osat myydään pääosin Suomeen, mutta hieman niitä menee vientiin. Esimerkiksi viime keväänä Saabin vaihdelaatikon ohjausosa toimitettiin Uuteen-Seelantiin. Saabin osat ovat Forsbackan mukaan kysyttyjä myös Ruotsissa, sillä uusia Saabeja ei ole enää tehty vuosiin ja osia on vaikea löytää. Ruotsissa autojen käyttöikä on lyhyempi kuin Suomessa, joten sikäläiset saabistit metsästävät Suomesta purkuosia. Saabien lisäksi kysyntää on esimerkiksi Mercedes-Benzin, Audin, BMW:n, Volvon, Volkswagenin tai vaikkapa Toyotan kierrätysosille, vaikka autot olisivat peräisin 1990-luvun puolelta. –Kymmenen vuotta vanhasta autosta pitää lähes joka mutteri irrottaa, koska tietää, että niille on kysyntää. Autojen romutusikä on kuitenkin lähes 21 vuotta. Sen sijaan vanhempien ranskalaisautojen osille ei ostajia ole niin paljon. Forsbacka kertoo, että Ruotsissa kierrätysosia myydään paljon isoille tehtaille, jotka kunnostavat osat ja myyvät ne takaisin autotarvikeliikkeisiin. –Helpompihan se on niin tehdä, että on valmis runko johon vaihdetaan sisälle uuden komponentit. Supersepät on toiminut nykyisissä tiloissa 1980-luvun puolelta lähtien. Tänä kesänä yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos, jolloin Forsbackan puoliso Sari Kunnari siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi. Hän on aiemmin työskennellyt fysioterapeuttina. Yritys oli kyllä tuttu lapsuudesta lähtien, sillä perhe asui autopurkamon vieressä. –Olen tavallaan kasvanut tähän. Silloin kun lähdin opiskelemaan, niin en miettinyt tätä alaa, mutta nyt ratkaisu tuntui hyvältä, Sari Kunnari sanoo. Yrityksen perusti hänen isänsä 40 vuotta sitten. Yrityksessä työskentelee kolme henkilöä. Miltä näyttää autopurkamoalan tulevaisuus? Ainakin tilastojen valossa purettavien autojen määrä kasvaa. Viime vuonna romutettiin alan kierrätysjärjestelmän kautta noin 73 000 ajoneuvoa, missä oli kasvua 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvu selittyy osin sillä, että purkuikään tulee autoja vuosituhannen vaihteesta, jolloin uusia autoja myytiin paljon. Tänä vuonna purkuautojen määrää on lisännyt romutuspalkkio, jonka saa vaihtaessa vanhan auton uuteen vähäpäästöiseen autoon. Palkkiota maksetaan elokuun loppuun asti. Sähköautot tuovat tulevaisuudessa alalla uusia haasteita, sillä purkutyöt vaativat koulutusta suurjännitteiden kanssa ja omat työkalunsa. Supersepät Oy:n pihalle ei sähköautoja ole vielä tuotu. Markus Forsbacka sanoo, ettei ylipäätään pihalle tuoda kovin kalliita autoja, sillä ne löytävät käyttöä toista kautta. Yhtään Ferraria ei Raision pihamaalle ole tuotu, mutta Forsbacka löytää kollegalta yhden purettavan Ferrarin. Niiden osille on kysyntää eri puolilla maailmaa. –Ei taida hirveästi olla Suomessa markkinoita Ferrarin osille, Forsbacka tuumaa. Autoja tuodaan käsiteltäväksi yli sata joka vuosi. Autot kuljetetaan uusiokäyttöön Stenalle parinkymmenen auton sarjoissa. Itse autosta ei purkaja saa paljon rahaa. –Tällä hetkellä hinta on noin 100 euroa tonnilta. Vuosia sitten hinta oli 300 euroa. Arvokkain osa on katalysaattori, sillä niissä on jalometalleja. Isoissa katalysaattorin hintahaarukka pyörii 100 ja 300 euron välillä riippuen jalometallien maailmanmarkkinoista. Autojen akuistakin maksetaan, samoin kuin hiukkassuodattimista. Alumiinivanteet menevät usein sulatettaviksi, sillä ne ovat keränneet niin paljon kolhuja, ettei niitä voi myydä enää kierrätysosina. Alumiinista maksettava hinta ei ole korkea. "Kymmenen vuotta vanhasta autosta pitää lähes joka mutteri irrottaa, koska tietää, että niille on kysyntää."