Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Älä selaa työsähköpostia ennen kuin aloitat aamun lasten kanssa – Näillä vihjeillä arkiaamuista tulee helpompia

Lapsi kiljuu, äiti kiljuu, kuumat puurot kaatuvat työhousuille. Lapsiperheen aamun ei ole pakko olla kaaosta – asiantuntija neuvoo, miten äiti ja isä itse pysyvät järjissään. 1. Päätä etukäteen kaikki mitä voit Tärkeintä ei ole, missä järjestyksessä aamutoimet tehdään, vaan että mahdollisimman suuri osa päätöksiä on tehty valmiiksi kuormittamasta aamua. Siinä rutiinien autuaaksi tekevä voima. Näin sanoo psykiatri, psykoterapeutti Kaisla Joutsenniemi Psyykkisen hyvinvoinnin keskus Komppi Oy:stä. –Pikkulapsiarjessa tuhannet päätökset, linjaukset, myönnöt ja kiellot kuormittavat. Mitä enemmän on sellaisia rutiineja, joita ei aina tarvitse päättää erikseen, sitä helpompaa kaikki on, Joutsenniemi sanoo. Kun on tietty johdonmukainen linja ja päätökset on jo kerran tehty, se helpottaa. Aina ei tarvitse miettiä perusteluja vaan tietty linjaus on jo valmis. –Jos esimerkiksi kerran on päätetty, saako aamiaispöydässä leikkiä, päätös pysyy, eikä tarvitse aina improvisoida erikseen, miten tänä aamuna tehdään. Tärkeää ei ole se, mikä päätös on, vaan se että päätös on tehty. –Mitä päätetään, on jokaisen perheen oma asia, Joutsenniemi sanoo. 2. Kuulostele oman perheesi rytmiä Pitääkö äidin tai isän herätä hyvissä ajoin ennen lapsia? Olisiko vanhempien saatava tehdä omat aamutoimensa ennen kuin taapero herää? Joutsenniemen mukaan, kannattaa kuunnella omaa ja perheenjäsentensä temperamenttia. –On lapsia, jotka heräävät neljältä. Olisi hassua laittaa itselle herätys kolmeksi. Joutsenniemen mukaan ei tarvitse ajatella, miten on tapana, vaan sitä, mikä sopii oman perheen rytmiin. 3. Vähennä kiireen tuntua Ylimääräinen kiireen tuntu voi kuormittaa aamua turhaan. Mikä tahansa, mikä vähentää kiireen tuntua, on varmasti hyväksi, Joutsenniemi sanoo. Vaikka vanhempi itse ei olisi aamuihminen, voi olla sen arvoista herätä riittävän aikaisin, että ehtii lapsen kanssa tehdä asiat vaiheittain. Joutsenniemen mukaan lasta on hyvä esimerkiksi varoittaa etukäteen, että leikit pitää parin minuutin päästä lopettaa, eikä samalla sekunnilla sanoa, että nyt mennään. –Niin lapsikin ehtii varautua. Pieni varoaikakin on Joutsenniemen mukaan hyvästä. –Jos puurolautanen kaatuukin omille vaatteille, ehtii vaihtaa vaatteet. 4. Älä avaa mieltä kuormittavia asioita Kiireen tuntu on usein lähinnä omassa päässä. Jos vain suinkin pystyy, olisi hyvä rauhoittaa omat ajatukset siihen, mitä on tekemässä. Joutsenniemi neuvoo jättämään esimerkiksi omien työsähköpostien lukemisen toiseen ajankohtaan kuin juuri ennen lasten aamutoimia. –Työasiat alkavat varmasti pyöriä mielessä, jos avaa postit. Välttäisin sitä. Niin ei tule ylimääräistä kuormaa päähän. Vanhemman kannattaa rauhoittaa mieltänsä. Sellaisia asioita, jotka kuormittavat mieltä, kannattaa välttää avaamasta. –Siten pystyy olemaan paremmin läsnä ja havaitsemaan lapsen mielenliikkeitä. 5. Hyväksy tosiasiat Hyväksy että aamut ovat nyt erilaisia kuin ennen. Jos ennen olisit ehtinyt aamulla pakata itsellesi tuoreet eväät ja pyöräyttää smoothiet, se ei enää välttämättä ole realistista. Hyväksyä, että arki on nyt erilaista. –Ei kannata sättiä itseään ja harmitella, että ei ehdi tehdä kaikkea kuten ennen, Joutsenniemi sanoo. –Hyväksy myös esimerkiksi se, että lapselle pitää välillä pukea paljon päälle. Miksi pitää olla talvi? Harmittelu ei varsinaisesti rentouta mieltä vaan kuormittaa ja heijastuu vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Sitä mitä ei voi muuttaa, sen kanssa eletään. 6. Älä tuhlaa tahdonvoimaasi Vanhemman tahdonvoima on rajallinen. Joutsenniemen mukaan on tutkittu, että ihmisellä on tietty määrä tahdonvoimaa, joka kuluu päivän mittaan. –Kannattaa pohtia, miten paljon tahdonvoimia vaativaa kuormitusta, voi ottaa elämäänsä, jos on pienet lapset ja vaikea työ. Kannattaako silloin aloittaa esimerkiksi laihdutusta tai tupakkalakkoa? Uupuneina ja väsyneinä aivot tekevät "kuumia", stressaantuneita ja impulsiivisia päätöksiä. Viileä järjestelmä on se, joka kuluu. Tahdonvoimaa kuluttavat esimerkiksi sellaiset asiat, että pitää tehdä päätöksiä: syönkö tuon herkullisen pullan vai otanko omenan. Jaksanko tsempata tämän työn loppuun vai jätänkö huomiseen? Jaksanko rauhallisesti keskustella lapsen kanssa vai ratkeanko huutamaan? Voi miettiä omaa ohjelmaansa ja sitä mihin kaikkeen haluaa käyttää tahdonvoimaansa tänään, tällä viikolla ja tänä vuonna. Valitse ja ota esiin omat vaatteesi jo edellisenä päivänä. Pakkaa illalla myös oma laukkusi, etsi kaikki lompakko ja avaimet mukaan lukien. Katso myös lasten asut valmiiksi seuraavaa päivää varten. Pakkaa lasten laukut. Seuraa säätiedotuksia illalla, jotta osaat varautua esimerkiksi sadevaatteisiin. Kata aamiaisastiat pöytään jo illalla. Kokeile tehdä aamiainen valmiiksi jääkaappiin edellisenä iltana seuraavaa päivää varten. Lataa kahvinkeitin valmiiksi illalla. Ota huomioon perheenjäsenten erilaiset tempperamentit aamuherätyksissä. Herää puoli tuntia ennen kuin lapset pitää herättää ja tee omat aamutoimesi. Varaa aikaa lasten hyvästelyyn päiväkodilla.