Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Raision keskustan yrittäjät viilaavat liikenneratkaisua ELY-keskuksen kanssa - Monille kyseessä on elämän ja kuoleman kysymys

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen projektipäällikkö Vesa Virtanen ja suunnittelupäällikkö Antti Kärki ottivat vastaan Raision yrittäjien lähetystön, jolla oli tuomisinaan tukku Raision keskustan liikennejärjestelyihin liittyviä toiveita. Kun Nesteentien (E18) lasketaan tunneliin ja Raumantien (E8) rampit korvataan eritasokiertoliittymällä, Raisio pääsee eroon pääasiassa satamiin suuntautuvan rekkaliikenteen ongelmista. Yrittäjät pitävät tätä peruslähtökohtaa hyvänä, mutta nykyisten kaavailujen mukaisesti toteutettuna se katkaisee mutkattomat yhteydet pääteiltä Raision ydinkeskustaan. Raisiontietä on jatkossakin mahdollista ajaa esimerkiksi Tasalaan lähes nykyiseen tapaan, mutta valtateitä saapuvat käyttävät Martinkadun ja Soliniuksenkadun ramppeja. Mikäli niiden kohdalta sattuu hurauttamaan ohi, joutuu tekemään monen kilometrin lisäkierroksen. Keskustaan tarvitaan useampi liittymä Yrittäjien mielestä keskusta ei voi olla käytännössä vain yhden liittymän varassa. He toivovat keskustasta valtaväylille johtavia ramppeja, jotka lähtisivät suurin piirtein nykyisen Rio Kebab Pizzerian tasalta. Kaava ei salli toivotunlaisten ramppien rakentamista suoraan E18-tielle, mutta monikerrosrakentamisen se hyväksyy. Niinpä yrittäjät ehdottavat, että rampit alkaisivat E18-tunnelin suuaukon päältä ulottuen aina Nesteentien (E18) ja Raumantien (E8) yhdistävään eritasokiertoliittymään saakka. Näin suurympyrään tulevat voisivat hyvissä ajoin valita suoraan Raision keskustaan johtavan tieyhteyden. Kyseinen ratkaisu palvelisi myös pitkänmatkan linja-autovuoroja. Yrittäjät muistuttavat useiden pohjoiseen lähtevien ja sieltä tulevien bussien pysähtyvän Raisiossa. Mikäli nykyisenlainen nopea poikkeaminen Raision keskustaan käy mahdottomaksi, yrittäjät pelkäävät pikavuorojen porhaltavan Raision ohi. ELY:n virkamiesten ja yrittäjien tapaamiseen osallistunut valokuvaaja Jukka Liukas kertoo ramppi-idean saaneen positiivisen vastaanoton. –Virkamiehet lupasivat panna konsultin perehtymään asiaan, Liukas kertoo. Rakennusaika tuo väistämättä ruuhkia Tähän mennessä E18 Turun kehätien parantamisesta on esitelty hankkeen lähtökohtia. Niiden on luvattu tarkentuvan 2019. Rahoituksesta kuin myös aikataulusta päättää eduskunta. Valtio on luvannut EU:lle E18-hankkeen valmistuvan 2030. Rakennusaikaiset liikennejärjestelyt ovat Raision keskustan yrittäjien kannalta vakavia kysymyksiä. Jos keskustaan on tuolloin vaikea päästä, asiakkaat tottuvat käyttämään lähiseudun muita ostospaikkoja sekä palveluntuottajia. Yrittäjien mielestä on tärkeää, että niin sanottu Satakunnantien liikenne ohjattaisiin pois Raision ydinkeskustasta jo ennen rakennustöiden aloittamista. Tämä tapahtuisi avaamalla Kuloisten sillan viereen hylätty ramppi liikenteelle. Sen yli rakennettaisiin silta kevyelle liikenteelle. Kuloisten ramppi laskisi E8-tietä sivuavalle pikkutielle ja johtaisi Raumantien sillalle vievään ramppiin. Myöhemmin se voitaisiin kytkeä uuteen E18- ja E8-teiden eritasokiertoliittymään. Yrittäjät liputtavat myös Rajaniityn halki kauppakeskus Myllyyn johtavan yhdyskadun puolesta. Sekin vähentäisi E18-hankkeen rakennusaikaista ruuhkaa Raision keskustassa. Kadun saaminen edellyttää Turun myötämielistä suhtautumista. –Toivottavasti ELY voisi toimia sovittelijana Raision ja Turun välisissä neuvotteluissa. Näin se saisi E18-tielle mahdollisimman häiriöttömät rakennusolosuhteet, Kuvamestari Kalefotoa luotsaava yrittäjä Jukka Liukas sanoo.