Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

CO2-päästötiedoista entistä tarkempia

Uusien henkilöautojen ja pienempien pakettiautojen CO2-päästöjen mittaustapa on muuttunut. Syyskuun alusta alkaen kaikilla ensirekisteröitävillä henkilöautoilla ja pienemmillä pakettiautoilla tulee pääsääntöisesti olla sekä uuden, WLTP-mittaustavan mukainen CO2-arvo että niin sanottu palautettu, vanhan mittaustavan mukainen arvo. Trafista kerrotaan, että mittaustapamuutoksen tarkoituksena on saada todenmukaisemmat polttoainekulutustiedot ja päästöarvot autoille. –Uudessa mittaustavassa auton CO2-päästöarvoon vaikuttaa auton varustelutaso, joten saman mallisarjan eri autoilla voi olla eri päästöarvot. Etukäteisarvioiden mukaan uuden mittaustavan mukaiset CO2-arvot ovat keskimäärin noin 20 g/km korkeammat kuin aikaisemman mittaustavan. Uuden mittaustavan mukaisen autojen keskimääräisen CO2-tason saamme määriteltyä vasta loppuvuodesta, kun rekisteriin kertyy riittävästi autoja, joilla tämä arvo on, kertoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka . Rekisterissä oli elokuun puolivälissä WLTP-mittaustavan mukainen CO2-arvo noin 12 000 suomalaisella henkilöautolla. Trafi seuraa keskimääräisen CO2-tiedon kehittymistä rekisteröidystä ajoneuvoista. Ajoneuvoverolakiin tehdyillä muutoksilla uudella mittaustavalla mitattujen autojen ajoneuvoverotaso on pyritty sopeuttamaan uusiin CO2-arvoihin siten, että verotaso säilyisi keskimäärin ennallaan. Yksittäisissä tapauksissa ajoneuvovero voi kuitenkin nousta hiukan.