Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

”Pertsaa” ja murhamysteerejä Naantalin teatterileirillä

Vankilassa on tapahtunut murha. Epäiltyinä on oikeustieteen lääkäri ja kaksi vanginvartijaa sekä uhrin sellikaverit, joista yksi on tuomittu murhasta, toinen rahankavalluksesta ja kolmas tikkarivarkaudesta. Onko tämä Agatha Christien kuuluisan romaanin juoni? Tai kenties Hitchcockin elokuvasta? Ei, vaan lähtökohta Naantalin Teatterin nuorten käsikirjoittamassa ja toteuttamassa mysteeripakohuoneessa. Naantalin Teatterin kauden avasi perinteeksi muodostunut teatterileiri, jossa mukana oli ennätykselliset nelisenkymmentä teatteriharrastajaa. Leiri alkoi perjantaina siivoustalkoilla teatterina toimivan entisen Vapaa-aikatullin tiloissa. Lauantaina leiriä jatkettiin Salorannan leirikeskuksessa soveltavaan draaman keinoin. Teatterilaiset tutustuivat ryhmätöinä forumteatteriin, ajankohtausteatteriin, devisingiin eli ryhmä- ja prosessikeskeiseen teatteriin, improvisaatioon, tarinateatteriin ja työpajateatteriin, joita myöhemmin esiteltiin koko porukalle. Sunnuntaina ryhmätöitä jatkettiin perehtymällä erilaisiin teatterityylilajeihin. Teatterilaisille tuli tutuksi farssi, komedia / tragikomedia, tragedia, melodraama sekä ”pertsa” eli perinteinen, juonellinen puheteatteri. Näistä ryhmät valmistivat pienet näytepätkät, jotka esitettiin kaikille leiriläisille. Farssiryhmäläiset esittivät pätkän, jossa juoru kulki ”rikkinäinen puhelin”-tyylisesti suusta suuhun päättyen varmaan tietoon siitä, että presidentti Trump oli tulossa Naantaliin trumputtajaksi. Ryhmässä kehkeytyi myös ajatus sketsipätkän muokkaamisesta kokoillan farssinäytelmäksi. Komediaryhmäläiset esittivät tragikoomisen, ääniefektein korostetun ”piirrosfilmin” Kelju K. Kojootin epätoivoisesta yrityksestä saada maantiekiitäjä ateriakseen. Tragediana nähtiin lyhennetty versio legendaarisesta Romeon ja Julian kohtalosta. Melodraamaryhmä puolestaan osoitti, että tyylilajin voi yhdistää onnistuneesti niinkin arkiseen ympäristöön kuin koulumaailma. Esityksessä opettaja saapui ratsuineen pelastamaan koulukiusatun oppilaan pulasta. Jopa vaatenaulakkoa näytelleellä Kauko Pajukoskella oli melodramaattinen eli tunteellinen ja paatoksellinen ote rooliinsa. ”Pertsan” esimerkkipätkänä nähtiin Seitsemän veljeksen klassinen kohtaus, johon edellisen päivän oppien perusteella sovellettiin forumteatterista tuttua ongelmanratkaisutapaa: yleisöstä pyydettiin vapaaehtoinen mukaan kohtaukseen esittämään veljeksille ratkaisukeskeisempi tapa ottaa sortona koettu koulun penkillä istuminen vastaan. Viikonlopun aikana teatterin nuoret ehtivät myös suunnittelemaan mysteeripakohuoneet, joiden kutkuttavia pulmia pääsivät kaikki halukkaat ratkomaan. Molemmissa pakohuoneissa oli tapahtunut murha ja ideana oli löytää syyllinen. Toisessa pakohuoneessa syyllistä etsittiin vihjeiden ja koodien ratkaisemisen avulla, toisessa haastattelemalla epäiltyjä. Pakohuoneita testanneet aikuiset totesivat nuorten suunnittelemat mysteerit haastaviksi, mutta muutama selvisi huoneista myös ulos. Tulevaisuudessa mahdollisesti teatteriyleisökin pääsee näitä kokeilemaan. Naantalin Teatterin uusi kausi alkaa eläkeläisryhmän Huru-ukot-näytelmän lisäesityksillä. Kauteen mahtuu myös neljä ensi-iltaa. Joulukuussa ensi-iltansa saa Rauno Tirrin kirjoittama naantalilaisen taiteilija Erik Rauthovin elämästä kertova näytelmä Taiteilja, jonka ohjaa Teija Söderholm . Helmikuussa ensi-iltaan tulee nuorten näytelmä Pääkallokiitäjät, joka perustuu maskulaisen Janne Mäkitalon samannimiseen romaaniin. Esityksen dramatisoi ja ohjaa Valtteri Roiha . Toinen näytelmä, jossa nuoriso pääsee lavalle on maaliskuussa ensi-iltansa saava Allu Tuppuraisen kirjoittama Rölli ja metsänhenki. Näytelmän ohjaa Katariina Salonen . Huhtikuussa ensi-iltansa saava musiikkinäytelmä on vielä mietintämyssyn alla. Näytelmän nimi julkaistaan parin viikon sisällä.