Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Arkkitehti haastaa tutkimaan väritystä - Harmillisen moni naantalilainen tyytyy sävyyn, jolla vanha talo viimeksi maalattiin

Naantalin kaupungin rakennusjärjestyksen ja rakennuslain mukaan talo voidaan aina maalata uudelleen samanväriseksi. Se on vaivaton ratkaisu, mutta arkkitehti Mika Sahlström Naantalin kaupungilta kannustaa maalaushankkeeseen ryhtyviä miettimään muitakin vaihtoehtoja ja ottamaan yhteyttä kaupungin edustajiin. Esimerkkinä hän käyttää entisenä yhteiskouluna tunnettua Ringbomin huvilaa osoitteessa Kaivokatu 5. Nikkarityylinen rakennus pukeutuu syksyn loppuun mennessä roosaan kuosiin. Julkisivuun käytetään peräti seitsemää värisävyä, kun graffitinharmaa kattokin lasketaan mukaan. Tätä ennen talo oli siniharmaa. Värien pitää sopia ympäristöön Nikkarityyliin kuuluvat vaaka- sekä pystypaneloinnit, diagonaaliaiheet, pilasterit ja suuret räystäät sekä niiden kannattajat. Sahlströmin mukaan näitä yksityiskohtia oli tapana nostaa esiin väreillä. Nykypolvilla ei tosin ole tietoa siitä, tehtiinkö Ringbomin talon kohdalla näin. –Saattaahan olla niinkin, että Ringbomin huvila oli valmistuessaan kyllin erikoinen verrattuna naapurustoon eikä rakenteita haluttu korostaa, Sahlström pohtii. Oli sitten niin tai näin, naapurusto on aina vaikuttanut valintoihin. Edelleenkin rakennukselle sallittavaa värikuosia puntaroidessa huomioidaan ennen kaikkea ympäristö. Tämän ohella värivalintoja puntaroidaan arkkitehtuurin kannalta. Vasta viimeisenä päätöksiin vaikuttavat kiinteistönomistajan omat mieltymykset. –Kun talon väritystä ryhtyy muuttamaan, oma näkemys kannattaa tuoda asiantuntijoiden puntaroitavaksi. Mitä useammasta näkökulmasta asiaa työstetään, sitä parempi lopputulos yleensä saavutetaan, Sahlström evästää. Esimerkiksi Naantalin Vanhankaupungin sävyjä mietittäessä kaupungin virkamiehet tekevät yhteistyötä Naantalin museon sekä Varsinais-Suomen maakuntamuseon asiantuntijoiden kanssa. Kiinteistön omistajan kannattaa ottaa värikeskusteluihin mukaan vanhoja valokuvia. Myös ikäihmisten muistikuvat kannattaa tuoda julki. Viitteitä vanhan puutalon aiemmasta värityksestä voi löytää esimerkiksi listojen alta tai muista vaikeasti maalattavista paikoista. Tavoitteena alkuperäisyys Naantalin Vanhakaupunki ei tiettävästi ole koskaan ollut väritykseltään täysin homogeeninen. Pääsääntöisesti Vanhankaupungin talot ovat saaneet alkuperäisen värinsä rakentamisajankohdan ihanteista. –Talousrakennukset maalattiin yleensä punamullalla ja asuinrakennukset vaaleammilla sävyillä, Sahlström kertoo. Alkuperäiset sävyt ovat saattaneet unohtua. Surullisinta Sahlströmin mielestä on, jos vanha talo maalataan kyseenalaistamatta 30–40 vuotta sitten valittuja sävyjä. Tällöin voidaan vahingossa alleviivata aiempien sukupolvien tekemää "virhettä". –Tämäkään ei tosin ole katastrofin paikka. Toki kaupunkikuvaan mahtuu sympaattisia virheitä, Sahlström toteaa. Naantalin kaupunki kannustaa pyrkimään Vanhankaupungin sävyvalinnoissa alkuperäisyyteen ja samaa ajatusta kannattaa suosia maalien kohdalla. Sahlström suosittelee perinteisiä pellavaöljymaaleja, joiden läpi puu pystyy hengittämään. Ne ikääntyvät vanhan rakennuksen arvon mukaisesti ja keskustelevat puun kanssa paremmin kuin modernit maalit. Pellavaöljymaalit ja modernit maalit ovat suurin piirtein samanhintaisia, mutta pellavaöljymaalilla maalaaminen on huomattavasti työläämpää. Modernin maalin voi vaivatta levittää telalla tai ruiskulla, mutta pellavaöljymaali pitää hiertää puun pintaan. Pellavaöljymaalin kestoikä on yleensä pidempi, 15–20 vuotta. Sen jälkeenkään ei tavallisesti tarvitse maalata koko taloa uudelleen. Usein riittää, että korjausmaalausta kaipaava kohta raapataan, hiotaan ja maalataan uudelleen.