Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Vähemmän somea

Mielipide . Minua hämmentää se, että julkisesti verovaroin rahoitettu Yleisradio mainostaa lähes jokaisen uutisensa yhteydessä pohjoisamerikkalaisia media-alan yhtiöitä, jotka ovat onnistuneet tuotteistamaan käyttäjiensä ajatusmaailman.   Facebookin ja Twitterin logojen takana ovat älykkäät algoritmit, joiden avulla kukin käyttäjä profiloidaan mainonnan kohderyhmiin. Käyttäjä ajattelee saavansa Facebook-palvelun ilmaiseksi, mutta hyötyjä on Facebook-yhtiö, joka v. 2017 teki noin 37 miljardin euron liikevaihdolla 14,4 miljardin euron tuloksen. En tykkää yhtään. Suurin digimedian rahasampo lienee kuitenkin ollut Google, jonka liikevaihto huitelee lähes 100 miljardia euroa (2017).  Ihmisten uteliaisuus ja tiedonjano on jalostettu korkeimpaan käyttöönsä ja pystytukkaisten googlekumppaneiden avulla mainosmyynnin hyöky on pyyhkinyt myös jo yli PK-sektorin. En tykkää yhtään. Googlen kehittämä android-käyttöjärjestelmä puhelimissa se vasta on verraton. Jos en lähes päivittäin poista kaikkia tiedonkeräysjärjestelmiä yöllisten automaattipäivitysten jäljiltä, saan kyselyn: Mitä mieltä olen Raision Tokmannista? Vaikka kävin vain pissalla Lounaskahvila Krutongin wc:ssä ja maksoin siitä 50 senttiä. En tykkää yhtään. Pidän hölmöläisten hommana sitä, että tuemme verovaroin Yleä, joka mainostaa Facebookia ja Twitteriä, jotka vievät kotimaisen median rahat, joita me sitten tuemme verovaroin kuten MTV:tä 3 000 000 eurolla. En tykkää yhtään. Viimeistään nyt pitäisi lyödä jarrut "nettiä ikä kaikki"- kampanjaan. Antaa seniorien vanheta ilman stressaavaa ja kaikki ajatukset kampittavaa mediatulvaa. On aika ryhtyä tosissaan pohtimaan, miten somen käyttöä ja siitä aiheutuvia haittoja voitaisiin pikkuhiljaa vähentää kaikissa ikäryhmissä.