Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Offroad trialista kisailtiin Raision kallioilla – Luokkien voittajat Turun seudulta

Raisiossa ajettiin lauantaina RA-SA-VIL Oy offroad trial –kilpailu, jonka järjesti tänä vuonna 30 vuotta täyttävä Raision Urheiluautoilijat. Vankalla kokemuksella järjestettynä se sai kiitosta sekä kilpailijoilta että yleisöltä. Sää ennusteesta huolimatta kilpailtiin lähes poutaisessa säässä aikaisempien sateiden liukastamilla kallioilla. Offroad trialiin osallistui 16 kilpailijaparia Etelä-Suomen alueelta, joista kolme oli isä-poika –pareja. Kuusi luokkaa Trial on nimensä mukaisesti taitoajoa virhepisteitä välttäen. Luokat ovat original, standard, modified, pro modified ja prototype sekä kansallinen harraste standard. Kaikissa luokissa on turvakaaret pakolliset, toteutustapoja on monia luokasta riippuen. Original-luokan autot ovat vakiokuntoisia maastoautoja joihin ei juurikaan sallita muutoksia. Panssarointi on suurin sallittu muutos. Näitä ei Suomen kilpailuissa nähdä kilpailijoiden vähyyden takia. Ensi vuonna Raisiossa ajetaan Eurotrial-kilpailu, jossa nähdään myös original-luokan autoja. Standard-luokan autot ovat original-luokan autoja hieman vapaampi ja suuremmalla rengas koolla ajettava luokka. Modified-autoihin sallitaan muutoksia vakio-autoihin nähden mutta silti säännöiltään hyvin rajattu luokka. Puskurien poisto sallittu, korin korottaminen sallittu ja lokasuojien vaihtaminen lasikuituisiin ovat suurimmat ulospäin näkyvät muutokset. Promodified on jo vapaammin rakenneltava luokka. Tyypillisesti jo putkirunkoinen auto. Moottori, vaihteisto ja akselit vapaat. Täytyy kuitenkin muistuttaa autoa, konepelti, lokasuojat ja koripellit oltava, materiaali kuitenkin vapaa. Kääntöjarrut sallittu. Prototype luokan autoissa lähes kaikki on sallittu. Esimerkiksi 4-pyörä ohjaus ja korin kallistus hydraulisesti. Kiellettyä on runko-ohjaus. Tässä luokassa pääsee toteuttamaan rakentamisen taitoja. Harrastestandard on kansallinen luokka, johon kelpaa lähes kaikki autot jotka eivät syystä tai toisesta täytä virallisia eurotrial sääntöjä. Näin kilpaillaan Kilpailuissa on tyypillisesti 4-6 kpl jaksoja jotka ajetaan yleensä 2 kertaa. Jaksoilla on maksimi suoritusaika 3-5 minuuttia. Jaksolla on 3-5 porttia jotka on läpäistävä numerojärjestyksessä. Lauantain kilpailussa ajettiin 4 jaksoa, kukin kahteen kertaan suorittaen neljä porttia. Virhepisteitä saa peruuttamisesta, reittimerkkeihin osumisesta tai kaatamisesta, jakson reunanauhaan osumisesta / katkaisemisesta sekä porttien suorittamatta jättämisestä. Portit on merkitty jokaisen luokan omalla värillä ja ne on ajettava merkittyyn kulkusuuntaan. Porttien värit, original sininen, standard valkoinen, modified keltainen, promodified musta, prototype punainen ja harrastestandard vaaleanpunainen. Tässä ovat luokkien parhaat Ra-Sa-Vil offroad trial –kilpailussa kilpailtiin luokissa standard, pro modifield, harraste standard ja mönkijät. Jokaisen luokan voitto meni Turun Seudulle. Standard-luokan voittoon ajoi Timo Kasari apukuljettajana Kai Juvonen Suzukilla. Pro Modifield –luokan voittivat Olli Mäki ja Jarno Puumalainen autona MGB 350. Harraste standard –luokan ensimmäiselle sijalle Mersulla sijoittui Jani Huhtala apukuljettajana poikansa Visa Huhtala . Mönkkäri-luokassa kilpaili Parkkisen isä ja poika toisiaan vastaan pienellä piste-erolla luokan voitti isä Harri Parkkinen Ra-Sa-Vil RZR:llä. Seuraavan kerran Raisiossa kilpaillaan offroad trialin merkeissä kesäkuussa Juhannustreeni offroadissa sekä elokuussa kansainvälisessä Eurotrial 2019 –kilpailussa. Eurotrial 2019 –kilpailua voit jo seurata Facebookissa https://www.facebook.com/eurotrial2019/.