Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Suositusta käyskentelyreitistä sorvataan pikapyörätietä

Ensi viikon tiistaina Raision tekninen lautakunta saa päätettäväkseen kevyen liikenteen väylän katusuunnitelman vahvistamisen. Viime kokouksessa Niko Toivonen (vihr) esitti Sari Suomisen (vas) kannattamana asian jättämistä pöydälle. Toivonen perustelee ratkaisuaan sillä, että hänen mielestään asia oli huonosti valmisteltu. Toivonen muistuttaa, kuinka viime tammikuussa Emma Lindqvist (vas) jätti valtuustoaloitteen pikapyörätien rakentamiseksi Raisiosta Turkuun. Virkamiehet vastasivat aloitteeseen toteamalla, että pikapyörätie on tulossa osana MAL-hanketta. Teknisen lautakunnan kokouksessa 11.9. päättäjät saivat tietää, että Pehtoorinpolulta Turun rajalle asfaltoitava kevyen liikenteen väylä on virkamiesten tarkoittama pikapyörätie. Niko Toivosen mielestä pikapyörätie vaatisi oman väylänsä. Sitä ja raisiolaisten suosimaa käyskentelyreittiä ei tule yhdistää. –Koiranulkoiluttajat eivät enää voisi kulkea reitillä rauhassa. Myöskään pyöräilijät eivät voisi ajaa niin vauhdikkaasti, kuin nimitys pikapyörätie antaa ymmärtää, Toivonen perustelee. Hänestä olisi viisasta antaa käyskentelyreitin olla jatkossakin hiekkapintainen. Hän rakentaisi sen viereen pyöräilijöille tarkoitetun suoraviivaisen väylän, jota voisi hyvillä mielin kutsua pikapyörätieksi. –Sujuvia pyöräreittejä kannatan ehdottomasti, mutta käyskentelyreitistä ei saa sellaista, Toivonen sanoo. Polku kaipaisi suoristamista Vili-koiraa Pehtoorinpolulla ulkoiluttava raisiolainen Lea Virtanen tuumaa, että valtatien ja Raisionjoen välissä kulkevan reitin asfaltoiminen sekä turhien mutkien suoristaminen on kannatettavaa. Hänen mielestään koiranulkoiluttajat ja pyöräilijät mahtuvat tavalliselle pyörätielle. Kestopäällyste tekisi Pehtoorinpolusta entistä houkuttelevamman pyöräilyreitin. –Jo nykyisinkin pyöräilen sitä pitkin Turkuun. Satakunnantietä pääsee nopeammin, mutta jokivartta myötäilevä reitti on suoraviivaisempi, Virtanen kertoo. Pikapyörätieksi hän ei pelkän asfaltoinnin ja muutamien mutkien oikomisen perusteella Pehtoorinpolkua kutsuisi. –Nopea pyörätie kannattaisi tehdä erilliseksi mahdollisimman tasaiseen maastoon, Virtanen linjaa. Jokivarressa on suoraviivainen reitti Raision kaupungin tekninen johtaja Antti Korte kertoo, ettei tarkoituksena ole tehdä kahta rinnakkaista väylää. –Osa on puhunut tuosta reitistä pikapyörätienä. Itse en tiedä, mitä kriteerejä pikapyörätie vaatii. Aika suoraviivainen reitti joka tapauksessa on, Korte toteaa. Kevyen liikenteen väylän uusiminen on saanut alkusysäyksen Varsinais-Suomen ELY-keskukselta. ELY:n tavoitteena on kunnostaa sillat, joiden ali pääsee Raisionjoen törmää seuraileville reiteille. Kyseessä on maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-hanke, jonka rahoituksesta vastaavat valtio ja kunta. –ELY sijoittaisi satojatuhansia euroja siltarakenteisiin. Raisio puolestaan sitoutuisi parantamaan kevyen liikenteen väylän päällystettävään kuntoon, Korte selittää. Raision kaupunginvaltuusto on jo hyväksynyt kevyen liikenteen väylän ehostamiseen tarvittavan rahoituksen. Ilman teknisen lautakunnan hyväksymää katusuunnitelmaa Raisio ei voi ryhtyä sitä toteuttamaan. Mikäli suunnitelma hylättäisiin, Pehtorinpolun kohentaminen MAL-hankkeena olisi uhattuna. Teknisen lautakunnan vahvistusta kaipaavan osuuden pituus on 840 metriä. Se maksaisi Raision kaupungille noin 237 000 euroa. Kevyen liikenteen väylän rakentaminen on suunniteltu alkamaan syksyllä 2018. Hanke valmistuisi keväällä 2019.