Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tuore laki innoitti raisiolaisille tutun taksikuskin yrittäjäksi

Jos raisiolainen Jenny Jalo voisi valita, mieluiten hän kyyditsisi taksiasiakkaita Naantalissa. –Siellä olen ajanut muutenkin paljon. Osoitteisto on hallussa, joten olen ratissa vailla kovia suorituspaineita. Naantalissa ajamista ei aina voi mieltää työnteoksi, Jenny tuumaa. Viime heinäkuussa astui voimaan uusi taksilaki, viralliselta nimeltään liikennepalvelulaki. Sen myötä Suomessa siirryttiin järjestelmään, jossa kukaan ei rajoita autojen ja kuljettajien määrää. Uudistus alensi kynnystä ryhtyä taksiyrittäjäksi. Enää taksiyrittäjäksi aikovan ei tarvitse käydä alan koulutusta. Taksin ajolupaa voi hakea, kun on läpäissyt ammattipätevyyskokeen Ajovarman konttorilla. Jenny on ajanut Taxidatan autoa, joten vaadittu koe oli suoritettu ajat sitten. Hänen piti vain täyttää taksilupahakemus ja maksaa hakemuksen 100 euron käsittelymaksu. Lupaprosessi kesti noin viikon. Puhelinmyyjät bongasivat uuden yrityksen Kun Jalo Taksi Bigstar oli ilmoitettu kaupparekisteriin, Jennyn puhelin alkoi soida tiheään herkeämättä. –Jälkeenpäin ajateltuna puhelinnumeron liittämien julkisiin rekisteritietoihin ei ollut viisasta, hän tuumii. Soittaja toisensa perään kertoi tarkistavansa tietoja. Sitten he tiedustelivat tuoreen yrittäjän halua osallistua puhelinluetteloon tai muuhun markkinointikanavaan - maksua vastaan tietenkin. –Ehkä oudoin tarjous tuli opiskelijalta, joka väitti saaneensa koulutehtäväkseen valmistaa yritykselle nettisivut. Sivuston rakentaminen oli ilmaista, mutta sen päälle olisi tullut noin 200 euroa kuukaudessa sivuston ylläpitokuluja. Jenny kehottaa muita yrittäjiksi ryhtyviä pyytämään kaikki puhelinmyyjien tarjoukset sähköpostilla, jotta niihin voi perehtyä rauhassa. –Haluan olla kaikille ystävällinen, mutta puhelinmyyntitulvan kohdalla rajat meinasivat tulla vastaan. Myyjien mielestä minun olisi pitänyt panostaa kovasti markkinointiin, vaikka tuleva taksiautonikin oli vielä autoliikkeessä. Pitkät keikat ovat mukavimpia Uusi auto on taksiyrittäjän suurin investointi. Sen olisi tietysti hyvä olla paljon liikenteessä, jotta investointikulut tulisivat mahdollisimman pian takaisin. Jennyn mukaan innostus ajaa on suuri, mutta tärkeämpää on huomioida omat rajat. Väsyneenä hän ei rattia pyöritä. Miellyttävimpiä keikkoja ovat kyydit esimerkiksi Helsinkiin. –Matkalla jutellaan niitä näitä ja tullaan asiakkaan kanssa tutuiksi. Mikäpä sen mukavampaa, kun samalla kertyy rahaa yrityksen kassaan. Tällaisen keikan päätteeksi raisiolaisen on mahdollista ottaa kyytiläisiä pääkaupunkiseudulla, missä taksin tarvitsijoita on huomattavasti enemmän kuin Turun kulmilla. Menevä-taksipalveluun kuuluva Jenny ottaa vastaan Fonectan ja Menevän oman palvelunumeron kautta tilattuja kyytejä. Mikäli Menevän autoa ei ole vapaana, kyyti ohjautuu Taxidatan autolle. Turun seudulla asiakasvirtoja rytmittävät laivojen, junien ja linja-autojen aikataulut. Jenny kertoo seuraavansa lisäksi muun muassa Naantalin Kaivohuoneen tapahtumia ja olevansa valmiina oikealla hetkellä. Hiljaisinta aikaa takseille ovat yleensä iltapäivät ja arkiyöt. Palvelutaso ja ajokalusto antavat kilpailuetua Haaveena Jennyllä on laajentaa yritystään. Mahdollisesti edessä on toisen auton hankinta. Autolla on hyvä olla kaksi kuljettajaa, joten lisätyövoima on harkinnassa. –Tuttuja kuljettajia on jo ilmoittanut halukkaiksi, Jenny kertoo. Tuore yrittäjä uskoo kilpailun kovenevan sitä mukaa, kun ala vetää uutta työvoimaa. Kuljettajan persoonalla sekä asiakaspalvelutaidoilla tulee olemaan entistä enemmän merkitystä. Ne ja kunnon ajokalusto ovat Jennyn mielestä keskeisiä valttikortteja. –Luulen, että vapautuneen kilpailun myötä ihmiset soittavat aiempaa useammin suoraan autojen kuljettajille, Jenny ennustaa alan tulevaisuutta.