Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Huijarit houkuttelevat suomalaisia ansaan nyt Googlen nimissä – Kokeilimme, mitä tapahtuu jos viestiä klikkaa

Verkossa leviää nyt huijaus, jossa suomalaisia houkutellaan ansaan Samsungin puhelimella. Huijaus saattaa näyttää erehdyttävästi siltä, että sen lähettäjä olisi Google. Kokeilimme, mitä tapahtuu, jos huijausviestiä klikkaa ja jatkaa eteenpäin. Aluksi viesti aukeaa omalle välilehdelleen, jossa lukee näin: "Sinä olet valittu Googlen toimesta voittamaan Galaxy S9 tai muita Google palkintoja." Viestin alla on helppo visa, jossa kysytään muun muassa Googlen perustajaa. Kun jatkaa eteenpäin, avautuu näkymä, jossa pitää valita "oikea lahjapakkaus". Kuvakkeiden alla tekaistut Facebook-käyttäjät kertovat, kuinka he ovat voittaneet kilpailussa ja yllättyneet, että "kyseessä ei olekaan huijaus". Seuraavaksi käyttäjälle luvataan yli 800 euron Samsungin kännykkä yhdellä eurolla. Lomakkeeseen pyydetään täyttämään luottokortin tiedot. Tästä eteenpäin emme jatkaneet. "Varsinainen murheenkryyni" Kilpailu- ja kuluttajaviraston juristi Saija Kivimäki kertoo, että kyseessä on tilausansa. –Tämä on ollut todellinen vitsaus Suomessa jo pidemmän aikaa, varsinainen murheenkryyni. Vaikka vastaavia tapauksia tulee kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen tietoon paljon, Kivimäki ei ole aiemmin kuullut huijauksista, joista tehdään Googlen nimissä. Esimerkiksi Gigantin ja Ikean nimissä tehdyt tilausansat ovat olleet yleisiä. Yleensä ihmisiä houkutellaan juuri edullisella puhelimella tai kosmetiikalla. Kivimäen mukaan viime aikoina ansojen takana ovat olleet etenkin Tanskassa kirjojaan pitäneet yritykset. Miten tilausansa toimii? –Kun kuluttaja tekee tilauksen, hän sitoutuu todellisuudessa johonkin ihan muuhun kuin on aikonut. Yleensä se tarkoittaa toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta, esimerkiksi jäsenyyttä, jonka seurauksena tililtä aletaan veloittaa toistuvasti tietty summa. –Todellisuus sitten valkenee, kun alkaa huomata, että tililtä lähtee rahaa kuukausittain. Tyypillisesti tilausansat ilmestyvät pop up -ikkunoihin, niitä saa sähköpostiinsa tai niihin törmää Facebookissa. Tilauksen yhteydessä saatetaan kertoa hyvin epäselvästi ja huomaamattomasti, että tilaamalla esimerkiksi tämän puhelimen sitoudut toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen. Uusia huijauksia jatkuvasti Kivimäen mukaan huijarit yrittävät jatkuvasti löytää uusia tapoja saada kuluttaja koukkuun. Hyvä esimerkki on keksittyjen Facebook-käyttäjien kommentit. –Näiden yritysten jäljittäminen on äärettömän hankalaa. Usein jäljet johtavat EU:n ulkopuolelle. Viranomaiset ovat hyvin tietoisia näistä, mutta käytännön toimet ovat lähinnä kuluttajien valistamista. Siinä onkin saatu hyviä tuloksia. Jos on astunut tilausansaan, miten kannattaa toimia? Kivimäki sanoo, että ensimmäiseksi on hyvä ottaa yhteys yritykseen ja vaatia maksun palautusta. –Laki edellyttää, että on kerrottava selvästi, mistä tilauksessa on kyse eli tilauksen sisältö ja kesto. Käytännössä harva huijauksia tekevistä yrityksistä kuitenkaan tekee palautuksia. Kivimäki toteaa, että jos tiliotteelle on ilmestynyt aiheettomia debit- tai luottokorttiveloituksia, kannattaa niistä reklamoida kortin myöntäjää. Ongelmatilanteissa kuluttajat voivat ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaa tai Euroopan kuluttajakeskukseen, jos yritys sijaitsee EU-alueella, Norjassa tai Islannissa.