Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Suksi kuuseen, käy Muumilaaksoon, flossaa, twerkkaa taikka mossaa! Raision alakoulujen valinnaisaineet pölyttävät pulpetteja ja luokkarajoja – Kerttula kokeilee valinnaisia jo eskareille

Näppäriä käpäliä, myytinmurtajia, pikku kemistejä, oppilasagentteja, yrittäjiä ja toimittajia. Niperrystä ja näperrystä, sirkuskoulua, hiljaisuuspajaa, bändikerhoa ja arjen taitoja. Raision alakoululaisten valinnaisainetarjonta vaihtelee kouluittain ja vuosiluokittain. Sanansa on sanottavana sekä opettajilla että oppilailla, ja moni koulu kaataa luokka-asterajoja. Eskarit, ykköset ja kakkoset mukaan Kerttulan koulu kokeilee tänä lukuvuonna tarjota kahta jaksoa valinnaisaineita myös esikoululaisille sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille. Rehtori Tanja Laitalan mukaan kyseessä ei ole opetussuunnitelman mukainen tunti, vaan koulun oma kokeilu. –Kolmansien-kuudensien luokkien valinnaisainetunti on niin mukava, että haluamme tarjota sitä kaikille koulun oppilaille. Tietääkseni muissa Raision alakouluissa ei ole valinnaista alemmille luokille. Tämä idea nousi meillä Kerttulassa viime vuonna ja päätimme kokeilla tänä vuonna ensimmäistä kertaa tätä, Laitala kertoo. Laitalan mukaan esikoululaisille sekä 1.−2.-luokkalaisille on omat ryhmänsä, isommille omansa. 3.−6. luokkien oppilaat osallistuvat lukuvuoden aikana kolmeen toiveidensa mukaiseen valinnaisaineeseen. Nuoremmat osallistuvat kahteen kahdeksan viikon jaksoon ja osallistuvat kaikkiin heille suunniteltuihin aihepiireihin. Niiden aiheiksi opettajat ovat valinneet ulkoleikit, musisoinnin, tunnetaidot, puutyöt, kuvaamataidon, ilmaisutaidon, sadut ja sadutuksen sekä lautapelit. Syksyn jakso pienemmille alkaa perjantaina 5.10. Positiivista palautetta Ihalan, Konsan ja Krookilan koulujen rehtori Jari Miettisen mukaan valtakunnallisesti opetussuunnitelman perusteiden mukaan valinnaista on tarjottava neljänneltä luokalta lähtien. –Raision sivistyslautakunta on katsonut tämän hienon mahdollisuuden alkavan jo kolmannella luokka-asteella. Miettisen mukaan kokemukset oppilailta, opettajilta ja huoltajilta ovat olleet pelkästään positiivisia. Valinnaisten aineiden tehtävänä on muun muassa syventää oppimista, laajentaa opintoja ja tarjota oppilaille mahdollisuus kehittää osaamistaan kiinnostuksensa suuntaisesti. Valinnaisuus tukee opiskelumotivaatiota ja kartuttaa valintojen tekemisen taitoja. Kerttulan lisäksi ainakin Tahvion ja Friisilän kouluissa oppilaat saivat vaikuttaa kurssien sisältöihin keväällä tehdyn kyselyn avulla. Tuttuutta ja turvallisuutta Kaanaan koulu yhdistää vuosiluokat kolmannesta kuudenteen. Rehtori Petri Anttilan mukaan koululaiset voivat lukuvuoden aikana osallistua yhteensä kolmeen valinnaisaineeseen. Tarjottimella on Lego-robotiikkaa, erämeininkiä, temppuilua, ilmaisutaitoa, kuvaamataitoa, mediapajaa ja tekstiilityötä. Ensimmäinen jakso kestää syyslukukauden puoliväliin, toinen hiihtolomaan ja kolmas kesälomaan asti. Kaanaan koulussa valinnaisaineiden aiheet valikoituivat opettajien intressien mukaisesti. –Jos opettaja on innostunut asiasta, se tarttuu myös lapsiin, toteaa Anttila. Suositun erämeiningin kurssin valinneet retkeilevät syksyllä lähiluonnossa joka toinen viikko opettaja Tatu Visan luotsaamana. Opettaja toteaa lasten oppivan esimerkiksi luonnossa liikkumista ja luonnon kunnioittamista huomaamatta muun touhun lomassa. Ikäluokkien yhdistäminen tukee myös yhteisopettajuutta, kun kaikki koulun lapset tulevat opettajille tutuiksi. Retkillä heistä näkee myös kouluroolia vapautuneemman puolen. –Kun luokat kolmannesta kuudenteen on sekoitettu, oppilaat oppivat tuntemaan myös toisensa. Se tekee koulusta turvallisemman paikan. Ryhmässä tulee ihan luontevasti ja luonnollisesti se, että isommat auttavat pienempiä ja toimivat tavallaan kummeina. Ei tarvitse edes erikseen sanoa, Visa kehuu. Kavereita ja kokemuksia Viime viikon torstaina Kaanaan 3.−6.-luokkalaiset pyöräilivät ja patikoivat pisimmän retkensä Pähkinämäen majalle. Neljäsluokkalainen Tua Turtiainen oli odottanut retkeä jakson alusta asti. Perheensä kanssa ennenkin laavuille retkeillyt tyttö kertoo valinneensa erämeiningin, koska pitää luonnossa liikkumisesta. Hän on oppinut ainakin se, että luontoa ei saa roskata. Eri ikäisten yhdessä olo on Tuan mielestä hyvä ajatus. –Tosi kivaa, koska isommat voivat auttaa esimerkiksi makkaran paistamisessa tai risukeittimen tekemisessä, ja voi saada kavereita muilta luokilta. Olisi epäreilua, jos vain jotkut luokat pääsisivät, eivätkä kaikki, tekemään näitä kivoja retkiä, Tua perustelee. Viidesluokkalainen Saku Kossila pohtii oppineensa risukeittimen tekemistä ja saaneensa uusia, kivoja kokemuksia. Hauskinta oli makkaran ja vaahtokarkkien grillaaminen. –En ole ennen retkeillyt. Valitsin tämän, koska se kuulosti kivalta. Siinä oli erää ja meininkiä. Opetussuunnitelman perusteiden mukaan valinnaista tarjottava neljänneltä luokalta lähtien Raisiossa valinnaisuus jo kolmannella luokalla elokuusta 2016 lähtien Raision alakouluissa 3.−6. luokilla yksi vuosiviikkotunti valinnaista ainetta Kerttulan koulun kokeilussa valinnaisuutta myös esikoulun sekä 1.−2. luokan oppilaille Tarjonta ja toteutus vaihtelee kouluittain ja luokka-asteittain Usein myös oppilaat voivat vaikuttaa kurssien aiheisiin.