Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Vilkastuva risteys sai valot - Tulvaongelmaan ratkaisu vasta ensi vuosikymmenellä

Nesteentiellä kulkee arkisin 11 000-12 000 ajoneuvoa päivässä. Mikäli Meyerin telakan kasvuennusteet käyvät toteen, työmatkaliikenne ja raskaalla kalustolla tehtävät kuljetukset tulevat lisäämään liikennemäärää tuntuvasti. Meyerille johtavalla Telakkatiellä liikkuu nykyisin noin 1 500 ajoneuvoa päivässä. Syyskuun puolivälissä Nesteentien ja Telakkatien risteys sai liikennevalot. Autojen sekä jalankulkijoiden lisäksi kuljettajien pitää kiinnittää huomiota Telakkatien ylittävään rautatiehen. Junia menee öljyjalostamolle niin harvoin, että niiden kohtaaminen on tavannut yllättää jotkut kulkijat. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tienpidon asiantuntija Juha Mäki kertoo, että hiljattain käyttöönotetut liikennevalot ovat väliaikainen ratkaisu. Paikalle rakennetaan eritasoliittymä, kun E18 Turun kehätien remontti etenee Raision keskustasta kohti Naantalia. –Oma veikkaukseni on, että liittymää päästään rakentamaan 2020-luvun loppupuolella, Mäki arvelee. Tulvavesi panee valotekniikan lujille Liikennevalojen asennustyö kesti tavallista pidempään, sillä ne integroitiin rautatien tasoristeyksen uusittuihin turvalaitteisiin. Junan tullessa turvalaitteet hälyttävät. Samalla liikennevalot näyttävät risteävistä suunnista tuleville autoilijoille punaista. Juha Mäen mukaan käyttöönottovaiheessa valot eivät toimineet aivan halutulla tavalla, koska yksi ilmaisinsilmukka oli vielä kytkemättä. –Nyt ne tuntuvat toimivan suunnitellusti. Toki seuraamme risteystä jatkossakin, Mäki sanoo. Telakkatien risteyksessä liikennevalojen tekniikka joutuu kovemmalle koetukselle kuin monessa muussa paikassa. Meriveden noustessa risteys tulvii. Ongelmasta päästään eroon vasta eritasoliittymän myötä. Asentajat totesivat tulva-alttiuden valojen käyttöönottopäivänä 13.9. Edeltävän päivän sademyräkkä nosti veden liikennevalojen kaapelikaivoon. Sähkökaapelit on suojattu siten, ettei kosteuden pitäisi päästä niihin. –Liikennevalot eivät tykkää runsaasta kosteudesta, mutta onneksi uudet kojeet kestävät vettä kohtalaisen hyvin, Mäki toteaa.