Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jan Salomaja kiipeää kuorma-auton rattiin, kun Kuparivuorentie uhkaa jäätyä liukumäeksi

Naantalissa Nuhjalantien varrella asuva Jan Salomaja , 24, laskee ehtivänsä 5-10 minuutissa suolaamaan tai hiekoittamaan Kuparivuorenmäkeä, kun Kelikeskus antaa hälytyksen. Nuorukainen tarkkailee itsekin säätilan kehitystä ja lähtee tarvittaessa liikkeelle omien havaintojensa perusteella. –Olen myös pyytänyt naantalilaisia tuttaviani kertomaan, jos keli alkaa näyttää huolestuttavalta, Salomaja sanoo. Kaupunkilaisia mietityttää etenkin kuorma-autojen selviäminen Kuparivuoren mäissä tulevana talvena. Saariston suunnan liikenne kulkee Kuparivuorentietä aina ensi maaliskuuhun saakka, jolloin Kuparivuoren tunnelin remontin pitäisi valmistua. Salomajan mukaan kelit pyritään ennakoimaan ja tienhoito toteuttamaan siten, ettei Kuparivuorentielle pääse muodostumaan liukkautta. Työkalukseen Salomaja sai työnantajansa Ryklin Oy:n vähän ajetun Volvo FH16:n. Autossa on hyvät renkaat ja vetävä teli, jolla lähes kaiken painon saa siirrettyä vetäville pyörille. Tällainen on Salomajan kokemuksen mukaan toimiva yhdistelmä liukkaissa nousuissa. Viimeisenä keinona on syöttää auton takapäässä olevasta hiekoittimesta niin paljon santaa kuin mahdollista ja peruuttaa mäki omaa hiekoitusjälkeä pitkin ylös. Autossa riittää voimaa Ison Volvon ominaisuuksiin Jan Salomaja on tyytyväinen. Moottorina on suora 16-litrainen kuutoskone. Siitä irtoaa 750 hevosvoimaa. Kuljettajan työtä helpottaa rauhallisesti vaihtava automaattilaatikko, joka soveltuu tienhoitotehtäviin. Aiemmin Salomaja aurasi manuaalivaihteistolla varustetulla pienemmällä Volvolla. –Sen tehot eivät tahtoneet riittää Rymättylän mäkiin, mutta nykyisen auton kanssa ei pitäisi olla ongelmia. Nyt aiempi Volvo toimittaa varakaluston virkaa. Vaikka autossa riittää puhtia, auraa ei voi työntää posketonta vauhtia. Salomaja kertoo auraavansa yleensä 50–60 km/t. Siinä nopeudessa syntyy parasta jälkeä. Yksi varuste puuttuu Torstaina Volvoon asennettiin tienhoitotehtävissä tarvittava elektroniikka ja tänään perjantaina se kalibroidaan yksiin auton järjestelmien kanssa. –Kalibrointia tarvitaan esimerkiksi siihen, että pysähdyttäessä suolansyöttö lakkaa, Jan Salomaja kertoo. Liukkautta Salomaja torjuu joko hiekalla tai suolalla. Viimeksi mainittu koostuu suolakiteistä ja suolaliuoksesta. Yksi keskeinen varuste hytistä vielä puuttuu. Se on kahvinkeitin. Hälytyksen kilahtaessa Salomaja kaataa kotona sumpit termosmukiinsa. Rymättyläntiellä ei ole huoltoasemia, joten kahvit pitää keittää itse. Työrauhaa, kiitos Neljänteen aurauskauteensa valmistautuva Jan Salomaja on ehtinyt kokea tienhoitotehtävissä monenmoista. Jotkut puivat nyrkkiä, näyttävät keskisormea, vilkuttelevat valoja tai yrittävät hätäisesti kiilaten ohi linja-autopysäkin kohdalla. –Harva toimistotöissä käyvä joutuu kestämään vastaavanlaista käytöstä, Salomaja huokaa. Hän toivoo ihmisten antavan tienhoitajille työrauhan. –Päästämme kyllä reilusti ohittamaan, kun sopiva paikka tulee kohdalle. Kannattaa muistaa, että yleensä tie edellämme on huonommassa kunnossa kuin takanamme. Alun perin Salomajan piti lähteä merille. Hän kävi ammattikoulussa merenkulkupuolen ja päätyi asepalvelukseen Pansion laivastoasemalle. Siellä hänestä leivottiin kuljettaja, jonka tehtävänä oli ajaa puolustusvoimien raskasta maantiekalustoa. Valtion tarjoama ajokortti poiki työpaikan siviilissä. Sen koomin Salomaja ei ole merille haikaillut.