Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Italialaisen auton edistyksellisyys pelotti ostajia

Suomessa Alfa Romeot tulivat suurten kansanjoukkojen tietoisuuteen, kun näitä italialaisia urheiluautoja nähtiin 1930-luvulla Eläintarhan ajoissa Helsingissä. Alfa Romeoiden maahantuonnin aloitti Helkama-konsernin tytäryhtiö Suomen Koneliike 1951. Tuohon aikaan Erkki Tuomi oli hiljattain muuttanut vanhempiensa Eino ja Jenny Tuomen sekä isoveljensä Jarkon kanssa Turusta Raisioon. Perhe ryhtyi pitämään Tuomen kauppaa Pasalassa. Kun Erkki oli 11-vuotias, henkilöautojen maahantuonti Suomeen vapautui. Pikkupoika janosi näkevänsä nopeita autoja, mutta teillä liikkui yhä lähinnä Moskvitšeja, Škodia, joitakin Popedoja sekä Volkkareita. Moni taittoi työmatkat moottoripyörällä niin kesällä kuin talvellakin. –Isä oli ostanut kaupan tarpeisiin Ford-pakettiauton. Se taisi olla 1940-luvulta, Erkki muistelee. Vauhdin makuun hän ja veljensä pääsivät 1960. Eino hankki pojilleen tshekkiläisen moottoripyörän. Sitä Erkki ja Jarkko pyörittivät kotinsa lähistöllä - pelloilla ja vähän Keskitielläkin. Kohtuuhintainen vaihtoehto Porschelle Moottoriajoneuvot kiehtoivat Erkki Tuomea siinä määrin, että hän päätti lähteä autoalalle. Työpaikka löytyi Turun Yliopistonkadulta Auto Helkamasta 1965. Se oli ainoa liike, joka myi Turun seudulla Alfa Romeota. Urheilulliseksi mielletty automerkki kutkutti monen nuorukaisen mielessä. Se oli kallis, joskaan ei ylitsepääsemättömän arvokas, kuten esimerkiksi Porsche. Italiassakin tämä tiedostettiin ja Alfa Romeon markkinointiin ryhdyttiin panostamaan voimakkaasti. Alfa lisäsi tuotantomäärää perustamalla tehtaan Pohjois-Milanoon ja kohta myös Napolin lähelle Pomigliano d'Arcoon. Automiehillä oli hyvässä muistissa Alfa Romeon 50-luvulla F1-radoilla saavuttamat mestaruudet. Seuraavaksi Alfa hankki menestystä vakioautojen sarjoissa sekä rallipoluilla. Suomessa Kyösti Hämmäläinen voitti kilpailuja Alfa Romeo 2000 GTV:llä. Alfa Romeo Alfettalla ajoi naiskuljettaja Marketta Oksala . 70-luvun Alfat olivat laatuautoja Erkki Tuomen työnantaja Auto Helkama myi Alfa Romeon lisäksi Jaguaria, Datsunia, Isuzua sekä Škodaa. Tuomi kokeili automyyjän työssään useita autoja. Alfa Romeo GT 1600 Junior oli hänen mielestään ylitse muiden. –Alfa tuntui urheilulliselta ja sen ajo-ominaisuudet olivat ja ovat edelleenkin omaa luokkaansa. Moottorissa riittää tehoa ja vaihdelaatikon välitykset on laskettu juuri oikein. Myyjän kannalta Alfa Romeo ei ollut helppo tuote. Esimerkiksi GT 1600 Juniorissa on viisiportainen vaihteisto. Nelisylinterinen moottori on varustettu kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja kahdella kaksikurkkuisella Weberin vaakaimukaasuttimella. Jotkut asiakkaat arvelivat näitä liian hienoiksi varusteiksi Suomen olosuhteisiin. –1970-luvun Alfat ovat laatuautoja. Vaihteistoissa ei ollut mitään ongelmia, eikä moottorissa liioin. Ihmiset pelkäsivät turhaan kaasuttimien säätämistä. Se ei ole vaikeaa. Paljon huomiota herättänyt Alfa Romeon laadun heikkeneminen tapahtui, kun Fiat-konserni osti merkin 1987. Nyt Alfa on ilmeisesti menossa taas parempaan suuntaan, Erkki kertoo. Hänen GT 1600 Juniorinsa on toiminut moitteetta niin kesällä kuin talvellakin. Erkki ei ostanut GT Junioria niinkään käyttöautoksi, vaan ennen kaikkea kilpailemiseen. Aiempaa kisakokemusta hän oli saanut Škodalla ja Datsunilla. Alfa Romeolla Erkki ajoi 1973–74 ykkösryhmän eli vakioautoluokan kisoja Artukaisten, Ahveniston ja Keimolan radoilla, kunnes työkiireet pakottivat luopumaan harrastuksesta. Ykkösryhmän kisat olivat siitä mukavia, ettei kellään osallistujalla ollut pipo turhan kireällä. Ennen kisaa Erkki vaihdatti työpaikallaan autoonsa tuoreet öljyt ja uudet sytytystulpat. Kisapaikalla irrotettiin rekisterilaatat, peitettiin lamput ja pantiin alle raspatut renkaat, joissa oli kulutuspintaa millimetrin verran. Näin saavutettiin paras mahdollinen pito. –Kilpailut olivat ennen kaikkea hauskanpitoa autojen kanssa. Tuloslistalla olin yleensä viiden parhaan joukossa, Erkki muistelee. Ensi kesänä taas tien päälle Alfa Romeo GT 1600 Juniorin matkamittariin on kertynyt 125 000 kilometriä. 1972 valmistuneeseen autoon ei ole tehty vuosien varrella muutoksia. Nelisen vuotta se on ollut museorekisterissä. Pari vuotta sitten Erkki Tuomi päätti maalauttaa Alfa Romeonsa uudelleen. Sävyn hän piti alkuperäisenä. Maalausta varten Erkki irrotti muun muassa lasit, maskit, peilit, ovenkahvat ja osan sisäverhoilusta. Nyt autossa on uudenveroinen maalipinta, ja kokoamistyö on viittä vaille valmis. –Kesällä parhaiden rakentelusäiden aikaan selkäni vihoitteli sen verran, etten päässyt tekemään autolle niin paljon kuin olisin halunnut. Tulevana suvena Erkki toivoo pääsevänsä Alfa Romeollaan tien päälle. Miehellä on käynnissä toinenkin autoprojekti. Se on hänen enonsa käyttämä Ford Anglia vuodelta 1964. Angliakin on edennyt kokoonpanovaiheeseen.