Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tässäkö Raision nopein mopo? Timo Kivelän Yamaha jätti jälkeensä niin Soliferit kuin Tunturitkin

Kun muut lapset menivät viikonloppuisin leikkimään, Timo Kivelä (s. 1958) avusti vanhempiaan grillikioskin pyörittämisessä. Perjantaisin hän haki isänsä Onni Kivelän kanssa 100 tehdasteurastettua broileria Eurasta. Kotiin päästyä broilerit pestiin, kaulat katkottiin ja ylimääräiset rasvat otettiin pois, jonka jälkeen ne päätyivät maustealtaaseen ja lopulta uuniin. Valmiita broilereita kävi ostamassa muun muassa rallitähti Leo "Lexa" Kinnunen . Broileriurakan valmistuttua tarjolla oli muun muassa makkaroiden pilkkomista ja hampurilaisten tekemistä. Timo Kivelän äiti Helvi Kivelä palkitsi poikansa uurastuksen ostamalla hänelle mopon Turun Rieskalähteentielle vasta-avatusta Moto Marketista. Mopoksi valikoitui Yamaha Mini-Enduro, joka on koottu pitkälti moottoripyörän osista. Yamaha suunnitteli Mini-Enduron vasta-alkajien krossipyöräksi. Sitä nähtiin myös moottoripyöräkilpailuissa varikkomopona. Timo-pojan ilo oli ylimmillään, kun Yahama tuli kotiin. Seuraavan yön hän päristeli pihamaalla. Alaikäisen olisi tietysti pitänyt pysyä suljetulla alueella, mutta polte laajentaa reviiriä oli ylitsepääsemättömän kova. Kivelät asuivat omakotitalossaan nykyisen Raision Lidlin kohdalla. Nesteentien toisella puolen oli Raision palo- ja poliisiasema, jonka ohi nuori mopoilija suhahti pimeyden laskeuduttua. Mopo oli melkein joka perheessä Suhtautuminen mopoiluun oli 1970-luvulla suopeampaa kuin nykyisin. Pörisevillä kaksipyöräisillä ajoivat niin aikuiset kuin nuoretkin. Suuri osa mopoista oli Timon mukaan tavalla tai toisella viritettyjä. Mopoharrastuksen ymmärtäjiä löytyi esimerkiksi virkavallasta ja opettajakunnasta. Timo muistaa Raision Pasalassa vaikuttaneen poliisi Olavi Äären . Hänellä oli tapana puuttua tilanteeseen, mikäli mopon päällä istui kolme henkilöä. –Yksi pois kyydistä! Ääri huusi. Jotkut opettajat pitivät mopojen virittelyä käsityötaitoa kehittävänä puuhana. Vaisaaren koulussa metallitöitä opetti konemestari Jorma Filppu . Hänen tunneillaan pojat saivat tehdä kulkupeleihinsä tarvitsemiaan osia. Timo kertoo virittäneensä Yamahaa lähinnä oman kodin autotallissa. Hän arvelee omistaneensa 1970-luvun puolivälissä Raision nopeimman mopon. Ohikulkutiellä Raision Vehon kohdalla Yamahan nopeusmittari osoitti enimmillään 105 km/t. Se oli noin 20 km/t kovempi vauhti, johon Tunturit ja Soliferit kykenivät. –En osannut pelätä. Tuolloin kiinnosti ainoastaan se, kuinka pitkälle nopeusmittarin viisari nousee. Moni muukin koetteli ajoneuvonsa rajoja Raision ohikulkutiellä. Usein kaahaamisella oli synkkä loppu. Raision poliisiasemalla oli kartta, jossa ohikulkutietä täplittivät mustat nuppineulat. Niistä jokainen merkitsi kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Mopopoikien suosikkilenkki kulki Keskitietä Pasalan Kesoilille. Toinen usein ajettu reitti oli Ihalantie. Talvisin kaksipyöräisillä päästeltiin menemään Raisionjoen jäällä. Yamahalle meinasi käydä huonosti Kun taskussa oli moottoripyöriin oikeuttava ajokortti ja alla KTM:n pyörä, Timo myi Yamaha Mini-Enrudon. Harvinaiselle mopolle oli käydä huonosti. Se päätyi 80-luvulla loppuun ajettuna merimaskulaisen pellon laitaan. Kilpakuljettajana menestynyt Timo halusi kuitenkin ensimmäisen kaksipyöräisensä takaisin. Hän antoi vaihdossa uuden Suzuki PV:n ja lisäksi 2000 markkaa. Kaupan jälkeen paikalliset taitajat rakensivat omenalaatikoihin puretun mopon uutta vastaavaan kuntoon.