Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tunnettu raisiolaismekaanikko rientää joka arkiaamu töihin, vaikka ikää on kohta 80 vuotta

Sota-ajan ja sitä seuranneet vuodet Esko Salo vietti sukulaistensa luona Karinaisissa. Pikkupojat innostuivat, kun paikallinen nuorukainen ajoi Fiatillaan. –Riensimme aina tutkimaan sen renkaiden jättämiä jälkiä, Esko kertoo. Kiinnostus moottoriajoneuvoja kohtaan roihahti intohimoksi, kun sukulaispojat veivät Eskon Ruissalon ajoihin. Saareen kerääntyi keväisin tuhatmäärin väkeä katsomaan kotimaisia sekä ulkomaisia kilpailijoita, jotka kiersivät pyörillään kapeaa maantierataa. Esko tuumii, ettei hän syttynyt yksin moottoripyöristä. Vähintään yhtä kiehtovia olivat tunnelma ja itse kilpailu. Naapurissa asui tuleva tähti Ammattikoulussa Esko Salo oli koneistajalinjalla. Sen suoritettuaan hän sai paikan Unto Koskisen omistamasta Turun moottoripyöräkorjaamosta. Koskisesta tuli Eskolle isähahmo, joka neuvoi ja auttoi häntä aina kuolemaansa asti. Eskon äiti meni naimisiin ja perhe asettui omakotitaloon nykyisen Turun Länsikeskuksen tienoille. Kuinka ollakaan, naapuriksi tuli moottoripyöräkärpäsen puraisema Tapio Virtanen. Raha oli tiukassa. Vähän ennen rippikouluikää Esko sai anottua äidiltään ja isäpuoleltaan englantilaisen Matchless-moottoripyörän. Sittemmin Unto Koskinen järjesti hänelle uuden Jamesin ja tämän jälkeen Eskolla oli vielä Jawa. –Menin naimisiin 1958. Kohta vaimo ilmoitti olevansa pieniin päin. Vaihdoin Jawan Ifa-autoon, Esko kertoo. Yritys Raisioon Kyllikki-vaimo on kotoisin Raisiosta, jonne Salon perhe asettui. Esko ryhtyi pyörittämään omaa yritystään työväentalon luona olleessa kioskintapaisessa rakennuksessa Raision Huhkossa. Sittemmin hän siirsi korjaamonsa omakotitalonsa alakertaan. Talo sijaitsi lähes vastapäätä nykyistä kauppakeskus Myllyä. Eskon mieli veti radoille, mutta raha ei riittänyt kilpailemiseen. Oli hän tosin kokeillut kilpa-ajoa ystävänsä 250-kuutioisella Puchilla Turun Hippoksella. Harjoituksissa pyörä toimi hyvin. Kilpailussa se kesti puoli kierrosta. –Minulla on mekaanikon lahjoja ja niiden avulla olen saanut osallistua kilpatunnelmaan. Kilpailujen lähestyessä Esko huolsi yökaudet tuttujen pyöriä. Se oli puhdasta harrastetoimintaa. Arkikäytössä olleiden mopedien, skootterien ja moottoripyörien remonteista tuli sen verran rahaa, että Salon perhe sai elannon. Yrityksensä Esko pani hyllylle 1971, kun hänen 9-vuotias poikansa jäi Raision ohikulkutiellä auton alle ja menehtyi. –Unto Koskinen huomasi tilanteeni ja käski minut takaisin hänelle töihin. Olin Koskisen palveluksessa hänen kuolemaansa asti. Sen jälkeen olen tainnut olla töissä lähes jokaisessa turkulaisessa moottoripyöräkorjaamossa, Esko muistelee. Yamaha kiidätti voittoon Korjaamohallin seiniä koristavat kuvat kilpamoottoripyöristä, joiden kanssa Esko on ollut tekemisissä. Rakkaimmat muistot liittyvät naapurinpoika Tapio Virtasen kisoihin. –Tapsa osti Yamaha 250 TD:n, jota huolsin alusta lähtien. Sillä hän saavutti 1971 Suomen-mestaruuden. Esko pyrki vaihtamaan kuluvat osat ennen kuin ne menivät rikki. Sellaisia olivat esimerkiksi moottorin laakerit. –Yleensä pyörä kesti kisat loppuun, kunhan olin jaksanut tehdä remonttia. Kansainvälisissä kisoissa itäsaksalainen MZ-moottoripyörätehdas kiinnitti katseensa Tapio Virtaseen ja palkkasi hänet kilpakuljettajaksi. Eskokin pääsi kahteen otteeseen tutustumaan ystävänsä työnantajaan. –Hyvin itäsaksalaiset meitä kestitsivät, mutta vähän ankeat olosuhteet heillä oli. MZ:n pääpaikka muistutti puuvajaa. Päällikköinsinööri antoi ymmärtää, että kunnon tarvikkeita oli vaikea saada. Sitkeitä sissejä olivat, kun kilpapyöriä niissä olosuhteissa tekivät, Esko kiteyttää. Projekteja voimien mukaan Nykyisissä tiloissaan Raision KTK:n rakennuksessa Esko Salon Mobedi- ja moottoripyöräkorjaamo on toiminut 1993 lähtien. Esko tunnetaan peräänantamattomana puurtajana, mikä on tuonut hänelle useita entisöintiprojekteja. –Nykytrendi on, että pitkään seissyt pyörä halutaan ajokuntoon, Esko kertoo. Entisöintiprojekteja mies pitää haastavina. Vanhasta ei ole helppo tehdä alkuperäisen veroista. Kohtuuhintaisten alkuperäisosien saaminen on välillä vaikeaa. Työpäivänsä Esko lopettaa kello 14 ja lähtee kotiin. –Muuten vaimo soittaa pajalle ambulanssin, mies virnistää ja sitten vakavoituu. Takana on ohitusleikkaus, joten tekemiselle on ollut pakko panna rajat. Projektien kokoluokan Esko on rajoittanut pyöriin, jotka hän saa omin voimin pukille. Tarvittaessa juttuseuraksi pistäytyvät tuttavat auttavat. –Nykyisellään työnteko on minulle enempi harrastus. Riittää, kunhan saan hallivuokran maksettua ja tulos pysyy plussan puolella, Esko summaa.