Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Talvihoidon taso paranee Raisiossa – "Tämä on pahin tilanne urakoitsijan näkökulmasta"

Talvihoidon tasoon on tulossa useita parannuksia. Varsinais-Suomessa talvihoitoluokkaa nostetaan noin kolmanneksella tieverkosta. Lisäksi talvihoidon laatuvaatimuksia on kiristetty . Talvihoitoa tehostetaan etenkin raskaan liikenteen käyttämillä reiteillä ja alemmalla tieverkolla pyritään parantamaan aamuliikenteen olosuhteet. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa muutokset astuvat voimaan ensimmäisenä nyt kilpailutettavissa Raision ja Salon hoitourakoissa. Laatuvaatimuksiin on tulossa mm. toimenpideaikoihin ja sallittuun lumimäärään liittyviä tiukennuksia. Sääolosuhteet muuttuneet etenkin rannikolla Sääolosuhteet ovat muuttuneet merkittävästi aiemmista vuosikymmenistä ja eniten muutokset näkyvät rannikkoseudulla. Talviset kelit alkavat myöhemmin ja kestävät lyhemmän aikaa. Varsinais-Suomessa viime talven lämpötila oli lähes asteen korkeampi ja edellistalven lämpötila yli kaksi astetta korkeampi kuin pitkän aikavälin keskiarvo (v. 1981-2010). Jäätymis-sulamissyklit toistuvat aiempaa useammin ja sade tulee usein lumen sijasta alijäähtyneenä vetenä. Sorateillä esiintyy kelirikkoa kevään ohella syksyisin. Märät tienpinnat ja nastarenkaiden käyttö puolestaan reikiinnyttävät ja kuluttavat päällysteitä. Talvihoitotoimenpiteiden kannalta haastavat kelit ovat yleistyneet. Esimerkiksi sade huuhtoo suolan tai hiekan tieltä ja vesi jäätyy tienpintaan. Sateista pehmenneen soratien päälle satavaa lunta ei voi aurata turvallisesti. Runsaan ja pitkäkestoisen lumisateen aikana puolestaan laatutaso alittuu hoitolenkin aikana uudelleen. Kun lumisade muuttuu kesken kaiken vesisateeksi Pahin tilanne on, kun lumisade muuttuu kesken kaiken vesisateeksi. Tällöin vesi muuttaa lumen sohjoksi ja jäätyy tienpintaan eikä liukkautta voi torjua ennakoivasti ja kuluu tunteja, ennen kuin kaikki tiet on ehditty auraamaan. Päällysteen kunto vaikuttaa merkittävästi talvihoidon laatuun. Urat, päällystevauriot, paikkaukset ja reunapainumat tekevät päällysteen pinnasta epätasaisen, jolloin lumen poisto tasaisesti auraamalla on vaikeaa. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on huonokuntoisia päällysteitä tälläkin hetkellä yhteensä n. 800 km ja ensi vuonna tilanne pahenee entisestään, sillä päällysteiden uusimiseen käytettävissä oleva rahoitus vähenee merkittävästi.