Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Parkkipaikkojen riittävyys ja viihtyisyys on Naantalille mahdoton yhtälö - Tullikadun katusuunnitelma sai tyylipisteitä kaupunkilaisilta

Keskustelutilaisuus Tullikadun katusuunnitelmasta kokosi torstaina (15.11.18) Naantalin kaupungintalon valtuustosaliin lähinnä keskustan asukkaita sekä yrittäjiä. Naantalin kaupungin tavoitteena on tehdä Tullikadusta pihakatu, jossa ajoneuvojen kuljettajien pitää väistää jalankulkijoita. Tullikadun kävelypainotteinen osuus ulottuisi Luostarinkadun risteyksestä Kaivokadun risteykseen. Nopeusrajoitukseksi tälle välille on suunniteltu 20 km/t. Ensimmäinen kysymys yleisön joukosta oli, paljonko muutos vähentää autopaikkoja? Naantalin kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi totesi, että jatkossa Tullikadulla on 15 paikkaa vähemmän, mutta Luostarinkadulle rakennettavien kerrostalojen viereen on luvassa vinoparkkialue. Kun Naantalin keskustakorttelien uudistus saadaan aikanaan maaliin, alueella tulee olemaan muutama autopaikka vähemmän kuin nyt. Virkamiehet perustelivat suuntausta sillä, että joukkoliikennettä tullaan toivottavasti käyttämään tulevaisuudessa entistä enemmän. Yleisön joukossa istunut ikämies tuomitsi ajatuksen hölynpölyksi. Muut kommentoijat eivät käyttäneet yhtä voimakkaita sanankäänteitä, mutta parkkipaikkojen määrä huoletti heitäkin. Nykyisellään Tullikadun pysäköintiruutuihin ajavat muun muassa heikkojalkaiset vanhukset, jotka haluavat asioida ja kahvitella torilla. Keskustelutilaisuuteen osallistuneet painottivat tämän olevan ikäihmisten virkistyksen ja vireyden kannalta merkittävä seikka. Pysäköintitilaa on syyskuusta huhtikuuhun Yleisön joukossa ehdittiin maalailemaan Naantalille samanlaista ahdinkoa, jonka Toriparkin rakennusvaihe on aiheuttanut Turun keskustan liikkeille. Mika Hirvi ja kaupungin suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen muistuttivat, että Naantalin keskustaan nousee näillä näkymin 14 uutta taloa, joiden asukkaat tuskin tarvitsevat autoa käyttääkseen läheisiä palveluita. Keskustan parkkipaikkaongelma on pahimmillaan kesän turistisesonkina. Mika Hirvi kertoo pysäköivänsä nykyisin Torikadulle, jossa on yleensä pysäköintiruutujen suhteen valinnanvaraa. Siitä on vain 200 metriä torille. Hirven toteamus sai tukea Naantalin Vesperissä asuvalta mieheltä, joka kertoi kotitalonsa edustalta löytyvän pysäköintitilaa syyskuusta huhtikuuhun lähes vuoren varmasti. Parkkipulman ratkaisuksi yleisö pohti pysäköintihallia. Yleiskaava mahdollistaa Naantaliin maanalaisia pysäköintitiloja. Kalliille halleille ei ole ilmaantunut halukkaita rakentajia. Mika Hirvi kertoi virkamiesten pohtivan mahdollisuutta tehdä pysäköintitilaa kaupungintalon edustalla olevan Henrikinkadun tuntumaan. Yksityiskohdat luovat tyylikkyyttä Keskustelutilaisuuden yleisö tuntui hyväksyvän tosiasian, että käyskentelyn sekä terassielämän mahdollistava pihakatu ja tehokas pysäköintialue on mahdotonta sovittaa yhteen ja samaan kokonaisuuteen. Naisyrittäjän mielestä katusuunnitelma on osoitus siitä, että Naantali on ottanut huomioon yrittäjien pitkäaikaisen toiveen kehittää keskustaa. –Pihakatu toimii hienosti Raumalla. Miksi se ei toimisi Naantalissa? hän kysyi. Jatkossa Tullikadulla ei olisi enää asfalttia, vaan sen pinta koostuisi kiveyksistä sekä betonilaatoista. Itse katuosuuden ja jalkakäytävän erottaisi parin sentin kynnys. Katua reunustaisivat puut sekä historiallista tunnelmaa henkivät katuvalaisimet. Tullikadun, Kaivokadun ja Uolevi Raaden kadun risteykseen rakennettavan kiertoliittymän keskelle on suunniteltu Prikikota-nimisen kaivon rekonstruktio. Useampikin yleisön edustaja kiitteli katusuunnitelmaa tyylikkääksi. Mataluudestaan huolimatta kadun kynnykset ja muut yksityiskohdat tekevät talvikunnossapidosta entistä haastavampaa. –Mielelläni tietysti näkisin Tullikadulla lämmityksen suurten kaupunkien malliin, mutta se ei liene Naantalin kokoisessa paikassa mahdollista, Mika Hirvi visioi. Henkilökohtaisena avustajana työskentelevä nainen muistutti sähköpyörätuolien olevan etenkin talvisaikaan vaikeuksissa jo sentin tai kahden kynnyksissä. Hirvi lupasi, että katusuunnitelmaa tarkastellaan ja hiotaan vielä esteettömyyttä silmällä pitäen.