Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Katsastaja on huolissaan autoista, joilla päästellään jopa 100 000 kilometriä pelkällä öljynvaihdolla

Huoltamoiden tarjoamat tarkastuspaketit ovat joidenkin mielestä kalliita turhakkeita, mutta naantalilainen katsastusyrittäjä Jari Koskelin pitää niitä tarpeellisena - etenkin nykytilanteessa. Viime toukokuusta lähtien alle kymmenvuotiaille autoille on annettu katsastuskonttoreilla kahden vuoden leimoja. –Mikäli autolla ajetaan paljon, saattaa katsastusten välillä kertyä matkamittariin 100 000 kilometriä, Koskelin toteaa. Hän sanoo olevansa huolissaan niiden ajoneuvojen turvallisuudesta, joihin tehdään tuona aikana pelkkä öljynvaihto. –Jos on tarkoituksena pitää autot turvallisessa kunnossa, sen tavoitteen toteuttaminen on tällä järjestelmällä vähän vaikeaa. Eniten yllätyksiä renkaista Samalla kun katsastusväli on pidentynyt, arvosteluperusteet ovat tiukentuneet. Jari Koskelin kertoo, että eniten yllätyksiä on aiheuttanut kuluneiden renkaiden arvostelu. Mikäli urasyvyyttä on alle 1,6 millimetriä, katsastaja määrää auton ajokieltoon. Aiemmin tästä seurasi pelkkä hylkäys. Autoilijoiden pitäisi tiirailla renkaita useista kulmista. Vaikka kulutuspinta renkaan ulkopinnalla olisikin sallituissa rajoissa, sisäpinnalla saattavat olla kudokset näkyvillä. Rengasliikkeet kehottavat hankkimaan uudet kesärenkaat, kun urasyvyys on alle 4 milliä. Myöskään yli 10 vuotta vanhoilla renkailla ei tulisi ajaa, vaikka urasyvyyttä olisikin riittämiin. Vanhojen renkaiden kumiseos on yleensä muuttunut vaarallisen kovaksi. Hylkäyksen saaneella autolla saa ajaa kuukauden, ellei sitten ole tullut myöhässä katsastukseen. Mikäli katsastaja liimaa tuulilasiin ajokiellosta kertovan punaisen tarran, auto pitää siirtää trailerilla tai hinausautolla. Ajokielto purkautuu vasta hyväksytyllä jälkitarkastuksella. Ajokiellon poikivat muun muassa jarrunestevuodot, jarruvoimien ero etupyörillä yli 50 prosenttia, tuulilasin merkittävä liikenneturvallisuutta vaarantava vaurio sekä seisonta- eli käsijarrun riittämätön teho. Koskelin kannustaa etenkin automaattivaihteisten autojen omistajia käyttämään käsijarrua. –Automaattivaihteisissa autoissa siirretään vaihdekeppi pysäköitäessä P-asentoon. Käsijarruun ei välttämättä kosketa, joten se pääsee helposti ryytymään, Koskelin sanoo. Tunnolliset hyötyvät valinnanvapaudesta Suuri osa autonomistajista pyrkii tunnollisuuteen. Heille katsastusalan muutoksista on etua. Katsastukseen voi tulla milloin tahansa. Käytettyjen autojen ostajat ovat ryhtyneet suosimaan tätä mahdollisuutta. He sopivat myyjän kanssa, että saavat katsastaa auton. Näin sille tulee tehtyä kuntotarkastus. Valinnanvapaus on helpottanut myös harraste- ja matkailuautojen omistajia. Heidän on mahdollista siirtää katsastusajankohta esimerkiksi vuodenvaihteesta kesän korvalle, kun ajoneuvo herätetään talvilevosta. Parin vuoden ajan katsastuskonttorit ovat voineet laajentaa toimintaansa huoltopuolelle ja vastaavasti korjaamot ovat voineet ryhtyä katsastamaan autoja. Jari Koskelinkin tarttui mahdollisuuteen. Aluksi hän pyöritti Katsastus 10 -nimistä katsastuskonttoria. Nyt viereisessä hallissa toimii Autokorjaamo Huolto 10. –Työnjakomme on sellainen, että mekaanikot korjaavat ja katsastajat pelkästään katsastavat. Uskon, että samalla tavalla toimitaan muuallakin. Mekaanikko ei siis saa katsastaa korjaamaansa autoa. Trafin valvonta ulottuu tässä asiassa henkilötasolle asti. .Katsastuksen yhteydessä emme tarjoa aktiivisesti korjaamopalvelua. Sen ajatuksen täytyy lähteä asiakkaasta itsestään, Koskelin selittää. Hiljattain Koskelinin yritys laajeni rengashotelliksi, joka on pitkälti katsastusmies Eero Oksasen luomus. Oksanen tekee rengashotellista ammattikorkeakoulun päättötyötä.