Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Kolumni: Kehtaako sitä edes kysyä missä kytkin on?

Tuli kotoinen olo, kun istahti mukavalle istuimelle kuorma-auton leveän ratin taakse. Ei tullut tarvetta alkaa moottoria käynnistää, kaikki aikanaan. Sitä yrittäessä olisi sitä paitsi voinut tehdä mieli työntää sormi suuhun, kun pelkkä avain näytti oudolta, jonkinmoiselta virtapiirilevyltä. Sen työnsi sille kuuluvaan pesään kouluttaja, en minä. Olin ollut siinä käsityksessä, että edellisestä kuorma-auton ajamiskerrastani olisi kulunut 25 vuotta, mutta itse asiassa voi olla että siitä on jopa 28 tai 30 vuotta, ja se nokaton Mersu oli vuosimallia 1983, akseleita kaksi ja kokonaistonneja 16. Hevosvoimia vahvan henkilöauton verran eli vain 170. Sellaisella kun lähestyi kunnon mäkeä täydessä sokerijuurikaslastissa, oli syytä ottaa ylimääräistä vauhtia, jottei kone hyydy. Nostalgista oli istua pitkästä aikaa kuljettajan penkille. Mitkä mahtavat näkymät! Kauas eteen yli muun liikenteen: yli matelijan korkuisten henkilö- ja pakettiautojen. Ennakointi ja pitkä turvaväli ovat kuorma-autoa ajaessa luonnollisia - ja ilman muuta pakollisia. Isoa vastuuta ihmisistä kantaa se, joka kuljettaa 20 tonnin kärryä. Henkilöauto olisi rypistyvä paperirukkanen sellaisen massan paineessa. Kehtaako tätä edes kysyä, puolestaan ihmettelee, kun on luonut katseensa alas: kaasupoljin, kyllä; jarru, kyllä - mutta missä on kytkin? Ehtiihän sen myöhemminkin kysyä. Myöhemmin selvisi, että vain poikkeustapauksissa nykyiset kuorma-autot eivät ole automaattivaihteisia. Välikaasujen aika on ohi, ja vaihdekeppi on enää eteen-taakse-pikkuvipu. Kaikenlaista sitä ilmenee, kun on saanut päähänsä hankkia kuorma-auton kuljettamisen ammattipätevyyden, uudelleen. 1980-luvulla kun kortin oli hankkinut, oli muodollinen pätevyys välitön. Ajopiirturia ei sen ajan autossa ollut, eikä siten sen käyttöpakkoakaan. Laki on yksiselitteinen, eikä kaikille sama. 1980-luvulla kuorma-autokorttinsa ajanut voi saada ammattipätevyyden viiden kurssipäivän käymisellä. Tuoreemmat kortit vaativat enemmän koulutusta. Niin vaatii EU. Omista kurssipäivistäni ensimmäinen oli digipiirturin käyttö, ajo- ja lepoajat sekä työaikalaki, toinen oli ennakoiva ajo. Hereillä pysyminen oli helppoa, koska kummallisen paljon oli uutta asiaa. "Isoa vastuuta ihmisistä kantaa se, joka kuljettaa …20 tonnin kärryä."