Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Kaasutankkausasema Raision Ikean viereen - Metaanin väitetään pudottavan ajokustannukset puoleen

Energiayhtiö Gasumin kehityspäällikkö Markus Kaarlelan mukaan Raision Ikean luona on mahdollista tankata kaasukäyttöisiä autoja todennäköisesti jo ensi keväänä. Parhaillaan Gasum hakee Raision kaupungilta rakennuslupaa tankkausasemalle. Lisäksi asema tarvitsee Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin myöntämän rakentamisluvan. Kaarlelan mukaan investointipäätöksen taustalla on kaasukäyttöisten autojen määrän kasvu. Vuoden 2017 alussa Suomessa oli noin 2 000 kaasuautoa. Tällä hetkellä niitä on yli 6 000. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmastoraportin tavoitteissa mainitaan, että Suomessa tulisi 2030 mennessä olla 130 000 kaasukäyttöistä autoa. Suomessa on 40 kaasua tarjoavaa tankkausasemaa. Gasumilla on yksi asema Tuontiväylän varrella lähellä Turun satamaa. –Suunnitelmissamme on avata Ikean aseman lisäksi vielä pari muuta asemaa Turun seudulle. Ne valmistuisivat joko 2019 tai 2020, Kaarlela kertoo. Gasumilla on vuoden loppuun asti voimassa kampanja. Sen puitteissa 89 euron kuukausimaksulla voi tankata niin paljon kaasua kuin haluaa. –Paljon ajavat ihmiset ovat tarttuneet tilaisuuteen. Se on yksi merkittävä tekijä selittämään suuria kasvulukuja, Kaarlela sanoo. Entistä useampi autonvalmistaja on tuonut markkinoille kaasukäyttöisiä malleja. Automyyjien termein niissä on vain karvan verran vähemmän tehoa kuin bensiinikäyttöisissä malleissa. Esimerkiksi Škoda lupaa, että sen kaasukäyttöinen Octavia kulkee 50 prosenttia pienemmillä kustannuksilla kuin vastaava bensiini- tai dieselmalli. Octaviassa on 15 kilon kaasutankki, jolla ajaa 350–400 kilometriä. Tila-autoihin mahtuu suurempi tankki. Niiden toimintasäteeksi ilmoitetaan kaasulla jopa 800 kilometriä. Kaikissa Suomeen tuotavissa kaasuautoissa on vielä bensiinitankki. Bensiinillä voi ajaa, jos alueella ei ole kaasutankkausasemia. Torstaina Ikeassa ostoksilla käynyt Jyrki Vehkavuori kuuli Gasumin suunnittelemasta kaasuasemasta ensimmäistä kertaa. Vehkavuori on haaveillut vaihtavansa dieselautonsa sähkökäyttöiseen malliin, mutta kaasuautoihin hän suhtautuu varauksella. –Kaasuautot voivat olla potentiaalisia vaihtoehtoja sähköautoille, kunhan ne ovat osoittaneet luotettavuutensa Suomen olosuhteissa. Käyttökokemuksia ei ole vielä ollut kovin paljon tarjolla, Vehkavuori toteaa.