Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Raitiotien hintalappu pelottaa, mutta jotakin on tehtävä – Rannikkoseutu kysyi Marika Rantaselta ja yhdeksältä muulta Fölin matkustajalta, mikä olisi paras ratkaisu Raision joukkoliikennekysymykseen

Raitiotie, superbussi vai tavallinen bussi? Sitä pohditaan tällä hetkellä Raisiossa, josta pääsee toistaiseksi Fölin kyydissä kätevästi niin Naantalin kuin Turun suuntaan. Turkuun päin oli matkalla myös raisiolainen Marika Rantanen lastenvaunujen kanssa maanantaina. Hän on sitä mieltä, että raitiotie olisi väärä ratkaisu Raisiossa. –Se on mielestäni liian kallis investointi, Rantanen toteaa. Rantanen kertoo käyttävänsä joukkoliikennettä tätä nykyä pari kertaa kuukaudessa. Aikaisemmin hän kulki bussilla töihin Aurajoen rantaan päivittäin. Työmatka linja-auton kyydissä saattoi kestää tunnin verran suuntaansa, vaikka polkupyörällä sama matka sujahti 40 minuutissa. Rantanen on siksi sitä mieltä, että jotakin olisi tehtävä. –Jos Raisioon ei tule superbussia, niin siinä tapauksessa Föliin on lisättävä vuoroja esimerkiksi Kerttulaan ja Petäsmäkeen päin, siellä kun on paljon lapsiperheitä ja työssä käyviä ihmisiä, Rantanen sanoo. Vaihto Raisiossa ei haittaa Varissuolla asuva Irja Oksa on sen sijaan sillä kannalla, että Föli toimii tarpeeksi hyvin. Hän kertoo kulkevansa linja-autolla harvoin. –En kaipaa raitiovaunua. Fölillä pääsee helposti Raisiosta Varissuolle ja toisin päin, Oksa sanoo. Samoilla linjoilla on naantalilainen Hannele Saarinen , joka kulkee Fölillä myös Kaarinaan ja Lietoon saakka. –Minä tykkään Fölistä. Pääsee kätevästi ympäriinsä ja kotiin Naantaliinkin niin, ettei tarvitse vaihtaa bussia, Saarinen toteaa. Saarinen ei kuitenkaan ole huolissaan Turun seudun joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Raitiovaunu tai superbussi eivät nimittäin kuulosta kylmääviltä sanoilta Saarisen korvaan – ei, vaikka raitiovaunun tai superbussin päätepiste olisi mahdollisesti Raisiossa niin, että kotiin Naantaliin pitäisi matkata erillisen linja-auton kyydissä. –Olisi tietysti parempi, jos Raisiossa ei tarvitsisi tehdä vaihtoa, mutta ei sekään erityisemmin haittaisi. Fölin kannalla olen joka tapauksessa, Saarinen tähdentää. Föli saa kannatusta myös Julius Vainiolta , joka on harvinainen näky bussipysäkillä. –Käytän bussia ehkä kerran kuukaudessa, Vainio kertoo. Raitiovaunu tai superbussi eivät siitä syystä herätä Vainiossa sen kummempia ajatuksia. –Ei ole oikeastaan ollut tarvetta matkustaa bussilla, ja saan tässä ihan pian oman auton. Föli kyllä kulkee Raisiossa tällä hetkellä ihan riittävästi, Vainio näkee. Kolinaa ja kalinaa on kuultu jo tarpeeksi Raision ja Kaarinan väliä useimmiten kulkeva Noora Virranheimo on niin ikään sitä mieltä, että Fölillä pääsee paikasta toiseen tarpeeksi hyvin. –Käytän joukkoliikennettä melkeinpä päivittäin. Olen tyytyväinen Föliin, vaikka minulle on toisaalta ihan sama, kulkisinko tätä väliä linja-autolla vai raitiovaunulla, Virranheimo sanoo. Raisiolainen Kerttu Äimänen sen sijaan sanoo raitiovaunulle ei. –En todellakaan kaipaa raitiovaunua. Sitä kolinaa ja kalinaa sai jo kuunnella Turussa joskus muinoin, Äimänen sanoo. Hän on monen muun tavoin täysin tyytyväinen Raision joukkueliikenteen nykyiseen tilaan. –Föli on tuttu ja turvallinen. Raitiotiestä aiheutuisi meluhaittaa, enkä ole ajatellut superbussia ollenkaan. Minä kyllä käytän joukkoliikennettä todella harvoin muutenkin, ehkä pari kertaa kuukaudessa tulee käytyä Länsikeskuksessa. Länsikeskuksessa käy myös Seija Jaakkola , joka asuu Äimäsen tavoin Raisiossa ja on niin ikään Fölin kannalla. –Föli riittää ainakin minun tarpeisiini oikein hyvin. En kaipaa mitään raitiovaunua, Jaakkola toteaa. Hän kertoo käyttävänsä joukkoliikennettä noin kerran viikossa. Föli ajaa Jaakkolan mukaan asiansa. –Vuoroja piisaa ihan riittävästi ainakin minulle. En kaipaa sitä superbussiakaan. Aina ei bussiin mahdu Opiskelija Sampo Kyynäräisen korvaan superbussi ei kuitenkaan kuulosta hullummalta ajatukselta. Hän kulkee päivittäin kahden bussin reittiä pitkin kotoaan Paattisista kouluun Raisioon. –Mitä enemmän vuoroja ja tilaa kulkuvälineessä on, sen parempi, Kyynäräinen näkee. Kyynäräisen mukaan Fölin bussit ovat olleet toisinaan niin täynnä, etteivät kaikki matkustajat ole aina mahtuneet kyytiin. Myös hän itse on joutunut jäämään bussin ulkopuolelle. –Enemmän saisi bussiyhteyksiä kyllä olla. Varsinkin aamuisin kulkee sen verran vähän vuoroja, että pitää tulla hyvissä ajoin pysäkille, jotta pääsee bussiin. Myös raitiotie kuulostaa Kyynäräisen mukaan hyvältä ajatukselta. –Ei sekään varmaan huono vaihtoehto ole. Samaa sanoo Pia Lindroos , joka kertoo olevansa varsinainen joukkoliikennefanaatikko ja matkustavansa usein Raisiosta Turkuun Fölin kyydissä. –Minä olen vakaa raitiovaunun kannattaja. Toivon, että se tulisi Turusta tänne Raisioon ja vaikka Naantaliin saakka, Lindroos sanoo. Myös superbussi kuulostaa Lindroosin mielestä hyvältä ajatukselta, mutta raitiotie vie voiton muuan tietyn seikan takia. –Liputan raitiotietä ilmastosyiden vuoksi. Se on minun kriteerini. Ilmasto nousee esiin myös kaarinalaisen Erkki Karppisen vastauksessa. –Raitiovaunu on varmaan se paras vaihtoehto, koska ajattelen tätä asiaa ilmasto edellä, Karppinen kertoo. Karppinen ei kuitenkaan julistaudu ehdottomaksi raitiotien kannattajaksi. Tärkeintä on, että ilmastosta pidetään huolta. –Jos bussit onnistutaan sähköistämään, niin mikä ettei. En minä ole sen enempää tätä asiaa ajatellut, Karppinen sanoo. Hän kertoo käyttävänsä joukkoliikennettä muutaman kerran kuukaudessa. –Kyllä minä Turun keskustaankin kuljen ennemmin bussilla kuin omalla autollani.