Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Joulun jälkeen tekee mieli keventää – kokeile näitä ohjeita

Esimerkiksi perinteisen makaronilaatikon saa muokattua terveellisemmäksi tekemällä sen kauramakaroneista tai tummista makaroneista, jolloin ruokaan saa kuitua, sekä lisäämällä sekaan pussillisen pakastevihanneksia. Ennen vanhaan makaronilaatikko tehtiin itse asiassa usein ilman lihaa. Tämänkin makaronilaatikon voi tehdä joko jauhelihalla tai ilman, tai mukaan voi laittaa vaikka soijarouhetta kasvisten lisäksi. Eri juustoja kannattaa myös kokeilla, välillä kevyempiäkin. Juuston voi jättää myös poiskin. Juusto lähinnä mehevöittää ruokaa. Ohje 5 dl tummaa makaronia tai kauramakaronia 200 g sulatejuustoa, esim. Koskenlaskija Paprikaa 1 sipuli (300-400 g jauhelihaa, soijarouhetta tai vastaavaa) 1 tl basilikaa 1 tl rakuunaa 200 g pakastevihanneksia tai herne-maissi-paprika -sekoitusta (pakaste) 3 munaa 7 dl maitoa 1 tl valkopippuria suolaa maun mukaan 1-2 dl juustoraastetta Kirsikkatomaattien puolikkaita Keitä makaronit ohjeen mukaan. Pilko juusto nokareiksi. Paista jauheliha pannulla kevyesti sipulin kanssa, mikäli käytät lihaa. Yhdistä kaikki ainekset (ei vielä munamaitoa) pakastevihannesten sekä yrttien kanssa. Yhdistä munat ja maito vispaten munien rakenne ensin rikki, lisää pippuri ja suola. Kaada munamaito ainesten päälle. Laita päälle juustoraastetta sekä tomaattien puolikkaita. Kypsennä 175-asteisessa uunissa noin 1 tunti, tai tai 200-asteessa 45 minuuttia. Anna laatikon hieman vetäytyä ennen tarjoilua. Tarjoile ketsupin ja raikkaan vihersalaatin kera! Makea banaanileipä kahvileivän tilalle Tänä päivänä netti pursuaa vaihtoehtoisia, terveellisempiä kahvileipiä tavallisten sokeristen ja rasvaisten herkkujen tilalle. Yksi erittäin hyvä valinta on banaanileipä, jonka voi tehdä kaksinkertaisena annoksena ja pakastaa vaikkapa siivuina, ja ottaa vain siivun kerrallaan sulamaan päiväkahvin kera. Voit myös käyttää pakastetut siivut paahtimen kautta, kun haluat jotain helppoa ja hyvää nopeasti! Leipä säilyy hyvin myös jääkaapissa kannelliseen rasiaan suljettuna, noin 5-6 päivää. Ohje (1 leipä), gluteiiniton, laktoositon 3 + 1 isoa, kypsää banaania (yksi banaani tulee leivän päälle) 2 tl leivinjauhetta 1/2 tl vaniljajauhetta tai -uutetta ripaus (meri)suolaa 1/2-1 tl jauhettua kardemummaa 2 tl kanelia 3 munaa 1/2 dl (luomu) neitsytkookosöljyä, tai miedon makuista oliiviöljyä (3 rkl hunajaa tai vaahterasiirappia, Karppi-sokeria ym., makeutus ei välttämätön) 1 dl makeuttamatonta mantelimaitoa (tai mitä tahansa muuta maitoa, mitä käytät) 2,5 dl gluteenittomia kaurajauhoja (niitä voi tehdä helposti blenderissä kaurahiutaleista jauhamalla) 2,5 dl manteli- tai tattarijauhoja 1/2 dl perunajauhoja Plus kourallinen rouhittuja saksanpähkinöitä tai muita pähkinöitä pinnalle Öljyä tai vuoraa leipävuoka leivinpaperilla, ja laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Voit käyttää myös silikonista leipävuokaa. Muussaa kolme banaania haarukalla kulhossa. Lisää joukkoon mausteet. Sekoita hyvin. Sulata kookosöljy. Sekoita ainesten joukkoon. Lisää joukkoon kaikki loput ainekset ja sekoita hyvin keskenään. Huom! Taikina jää siis hyvin löysäksi! Kaada taikina leipävuokaan. Leikkaa jäljelle jäänyt banaani puoliksi niin, että saat kaksi pitkänomaista banaanin puolikasta. Asettele puolikkaat taikinan päälle. Rouhi pinnalle vielä kourallinen pähkinöitä halutessasi. Laita vuoka uuniin, mutta vähennä nyt lämpö 175 asteeseen ja paista noin 1 h 25 minuuttia, tai kunnes leipä on saanut kauniin värin pintaansa ja leivän keskelle työnnettyyn hammastikkuun ei enää tartu taikinaa. Voi vaatia pitemmänkin paistoajan, riippuen uunista. Anna leivän jäähtyä ainakin 30 minuuttia ennen kuin kippaat sen ulos vuoasta. Leivän voi tarjota joko kylmänä tai lämpimänä eri lisukkeiden kanssa. Sen kanssa käy voin lisäksi esimerkiksi tuorejuusto, Nutella, pähkinävoi, hedelmäsiivut, juustosiivut hillon kera sekä marjat.